printlogo


کد خبر: 256164تاریخ: 1401/8/19 00:00
ثروتمندان عامل اصلی انتشار کربن هستند

موسسه آکسفام فاش کرد ثروتمندترین افراد جهان باعث انتشار مقادیر بسیار زیاد و ناپایدار کربن می‌شوند و برخلاف مردم عادی، 50 تا 70 درصد آلودگی آنها ناشی از سرمایه‌گذاری آنهاست. بر اساس گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، 125 نفر از ثروتمندترین میلیاردرهای جهان به طور متوسط هر سال 3 میلیون تن دی‌اکسید کربن منتشر می‌کنند که بیش از یک میلیون برابر میانگین یک نفر در 90 درصد کمتر ثروتمند بشریت است. 
آکسفام می‌گوید رقم واقعی آلودگی احتمالا همچنان بالاتر است، زیرا داده‌های موجود درباره انتشار کربن شرکت‌ها به طور سیستماتیک تأثیر واقعی را دست‌کم می‌گیرد. میلیاردرها و شرکت‌هایی که انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به طور عمومی فاش نمی‌کنند، نمی‌توانند در این تحقیق گنجانده شوند، بنابراین احتمالا کسانی هستند که تأثیر آب و هوایی بالایی دارند. 
«نافکوت دابی» رهبر تغییرات اقلیمی در آکسفام گفت: «این چند میلیاردر با هم برابر با ردپای کربن کل کشورهایی مانند فرانسه، مصر یا آرژانتین، آلودگی دارند. این سرمایه‌گذاران میلیاردر در رأس هرم شرکت‌ها، مسؤولیت بزرگی در ایجاد فروپاشی آب و هوا دارند. آنها برای مدت طولانی از پاسخگویی فرار کرده‌اند». به گفته این فعال، انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سبک زندگی میلیاردرها از جمله جت‌های خصوصی و قایق‌های تفریحی آنها، هزاران برابر بیشتر از یک فرد عادی است. با این حال، انتشار کربن ناشی از سرمایه‌گذاری‌های آنها بیش از یک میلیون برابر بیشتر است.  این مطالعه همچنین نشان داد میلیاردرها به طور متوسط 14 درصد سرمایه‌گذاری خود را در صنایع آلاینده مانند انرژی و موادی مانند سیمان انجام می‌دهند. این ۲برابر میانگین سرمایه‌گذاری در شرکت‌های P500&S است. آکسفام گفت تنها یک میلیاردر نمونه در یک شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرده است. دابی در پایان گفته است: «از ابرثروتمندان به خاطر انجام سرمایه‌گذاری‌های آلاینده‌ای که سیاره زمین را نابود می‌کند، باید مالیات‌های سنگین گرفته شود و تحت نظارت قرار گیرند».

Page Generated in 0/0077 sec