printlogo


کد خبر: 256167تاریخ: 1401/8/19 00:00
اخبار

اقتصاد کشور در دولت سیزدهم وارد فصل جدید رهایی از بودجه نفتی شد
وزیر اقتصاد گفت: اقتصاد کشور با رویکرد هوشمندسازی و عدالت‌محوری، وارد فصل جدیدی از دوران مالیات‌ستانی و رهایی از بودجه مبتنی بر نفت شده است.
احسان خاندوزی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی که در سازمان امور مالیاتی برگزار شد، برگزاری اینگونه جلسات بین مجلس شورای اسلامی با سازمان امور مالیاتی به عنوان سازمانی که با مساله بودجه مرتبط است را دارای تاثیرات بسیار مثبت و مهمی برای نظام بودجه‌ریزی کشور خواند.
وزیر اقتصاد با طرح درخواست از نمایندگان عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس برای کمک به پیشبرد و تداوم تحولی که از سال گذشته در بودجه‌نویسی شروع شده است، گفت: مطابق اعداد و ارقام و مستندات مشخص است که سازمان امور مالیاتی به معنای واقعی کلمه، در مسیر تحول نظام مالیاتی و رهایی از اقتصاد نفتی، به عنوان خواسته مجلس، در حال حرکت است.
وی با بیان اینکه این مسیر در گذشته خیلی کند طی می‌شد، عنوان کرد: خوشبختانه وقتی ما عملکرد سال اول فعالیت دولت سیزدهم را با سال پیش از آن و حتی 3 یا 4 سال قبل‌تر مقایسه می‌کنیم، نشان‌دهنده این است که با سرعت خوبی در حوزه تامین درآمد‌های بودجه از مالیات بر مبنای عدالت‌محوری و هوشمندسازی در حال حرکت هستیم.
خاندوزی با بیان اینکه جماعتی هستند که خوش ندارند دولت به درآمد‌های مالیاتی اتکا داشته باشد، افزود: متأسفانه یک فرهنگ دیرپا و مزمن هم در کشور وجود داشته که برخی فعالان اقتصادی سعی داشته‌اند از پرداخت مالیات فرار کنند.
وی یادآور شد: البته این سخن به این معنا نیست که فقط درآمد بیشتری وصول کنیم، بلکه اساسا شیوه‌های شناسایی و اخذ مالیات را از روش‌های سنتی مبتنی بر مواجهه‌های دارای احتمال فساد و ناکارآمد و کاملا ممیزمحور گذشته به نوع دیگری از مالیات‌ستانی تبدیل خواهیم کرد.
***
 
پرداخت ۶۰۰ هزار فقره وام ازدواج و ۵۰۰ هزار وام فرزندآوری
 از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۰۰ هزار فقره  تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به ارزش 82.6 هزار میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است که این امر بیانگر رشد ۵۱درصدی در اعطای این تسهیلات نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
همچنین به منظور حمایت از جوانی جمعیت، از زمان ابلاغ شیوه‌نامه مربوطه (۳۱ فروردین‌) تاکنون ۵۰۰ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند‌آوری به مبلغ 20.1 هزار میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است.
بر اساس این گزارش، تا تاریخ ۱۸ آبان‌ماه ۱۷۴ هزار و ۸۰۷ نفر نسبت به تشکیل پرونده برای دریافت وام ودیعه مسکن اقدام کرده‌اند و از این تعداد به ۱۳۶ هزار و ۴۷۶ نفر به میزان 9.9 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. 
***
 
انتشار اوراق سلف موازی خودرو در بورس کالا تصویب شد
معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالای بورس کالای ایران با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد خودروی وانت کارا به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان از سوی گروه بهمن موافقت کرد.
 سیدجواد جهرمی  با بیان اینکه تیرماه امسال در شورای عالی بورس طرح عرضه خودرو در بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت، افزود: همان زمان بحث تامین مالی خودروسازان علاوه بر عرضه‌های فیزیکی مطرح شد که این موضوع بتازگی مورد تصویب هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالای بورس کالای ایران قرار گرفت.
وی اظهار داشت: گروه بهمن مجوز انتشار 2 هزار میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد خودروی «وانت کارا ۲۰۰۰» را به منظور تامین مالی اخذ کرد تا پس از طی مراحل لازم، زمان انتشار این اوراق اعلام شود.
جهرمی گفت: تامین سرمایه در گردش و حل مشکل نقدینگی خودروسازان، برنامه‌ریزی برای تولید، تکمیل طرح‌های توسعه‌ای خودروسازان، مشارکت خریداران در سود حاصل از تولید، رشد جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو و ایفای تعهدات فروش و تحویل خودروسازان از جمله مزایای انتشار اوراق سلف موازی استاندارد خودرو در بورس کالا به شمار می‌رود.
معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران تصریح ‌کرد: مشخصات قرارداد و چگونگی انجام معاملات اوراق سلف موازی خودروی وانت کارا در امیدنامه آن و در زمان انتشار این اوراق در سایت بورس کالای ایران اطلاع‌رسانی خواهد شد.
***
 
اعلام شرکت‌های جدید وارد‌کننده خودرو پس از تکمیل بررسی‌‌ها
سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه هیچ انحصاری درباره شرکت‌های واردکننده خودرو وجود ندارد، گفت: اسامی سایر شرکت‌های واردکننده خودرو پس از تکمیل بررسی‌‌ها اعلام می‌شود.
امید قالیباف در پاسخ به این سوال که اسامی سایر شرکت‌های واردکننده خودرو چه زمانی اعلام می‌شود، گفت: 380 تقاضا توسط شرکت‌ها برای  واردات خودرو به وزارت صنعت ارسال شد که این تقاضاها در حال بررسی است. 
سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: تاکنون اسامی 12 شرکت واردکننده خودرو که شرایط لازم مطابق آیین‌نامه واردات خودرو را داشتند به عنوان واردکننده مجاز اعلام شده است و پس از تکمیل بررسی‌ پرونده ‌متقاضیان واردات خودرو، اسامی جدید شرکت‌های مجاز برای واردات خودرو اعلام می‌شود.

Page Generated in 0/0053 sec