printlogo


کد خبر: 256193تاریخ: 1401/8/19 00:00
اخبار

التماس زلنسکی به آمریکایی‌ها
همزمان با اینکه پیش‌بینی می‌شود حزب دموکرات جو بایدن اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا در انتخابات میان‌دوره‌ای این کشور از دست بدهد، ولودیمیر زلنسکی از سیاستمداران آمریکایی خواست نسبت به حمایت از اوکراین متحد بمانند. به گزارش ایسنا به نقل از راشا تودی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز سه‌شنبه در پیام ویدئویی ضبط‌شده خطاب به آمریکایی‌ها گفت: «دموکراسی‌ها نباید در مسیر پیروزی متوقف شوند. اوکراین همچون هر جامعه دموکراتیک دیگری عقاید مختلفی نسبت به زندگی و سیاست دارد اما هنگامی که روسیه تصمیم گرفت که آزادی ما را نابود و اوکراین را از صفحه زمین حذف کند، ما فورا متحد شدیم و این اتحاد را نگه می‌داریم». بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، زلنسکی افزود: «ما از آمریکایی‌ها می‌خواهیم اتحاد راسخ و استوار خود را حفظ کنند... تا زمانی که ما به آنچه آرزو می‌کنیم، دست یابیم... تا زمانی که صلح در نهایت به کشور ما بازگردد». سپس در همان روز، رئیس‌جمهور اوکراین با لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد دیدار کرد. گرینفیلد به زلنسکی گفت: «واشنگتن حمایت دوحزبی به اوکراین ارائه داده است و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا متعهد است تا در این راستا با کنگره آمریکا همکاری کند و به این همکاری ادامه دهد». نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین از کمک ۲۵ میلیون دلاری دیگر آمریکا به اوکراین پیش از زمستان خبر داد. در سال جاری میلادی، دولت بایدن پس از حمله مسکو به کی‌یف، بیش از ۵۴ میلیارد دلار کمک به اوکراین را متعهد شد.
***
 
ادامه آتش‌افروزی باکو در ارمنستان
وزارت دفاع ارمنستان روز چهارشنبه گزارش داد ارتش جمهوری آذربایجان در شبانه‌روز گذشته مواضع ارمنستان در بخش شرقی مرز بین 2 کشور را هدف قرار داده است. به نوشته خبرگزاری «پان آرمنیان»، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد وضعیت خطوط مرزی صبح چهارشنبه نسبتا باثبات بود. وزارت دفاع ارمنستان ادعای باکو مبنی بر اینکه این نیروهای ارمنستانی بودند که سه‌شنبه‌شب به سمت مواضع این کشور تیراندازی کردند را رد کرد. در ادامه تنش مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، طرفین روز دوشنبه نیز همدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند. وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد نیروهای مسلح باکو با سلاح‌های مختلف به سمت مواضع این کشور تیراندازی کردند.
***
 
حمله تخم‌مرغی به چارلز
یک مرد معترض بعد از پرتاب تخم‌مرغ به سمت چارلز سوم، پادشاه انگلیس و همسرش در خیابان «میکلگیت» شهر تاریخی یورک شایر در شمال انگلیس، بازداشت شد. به نوشته دیلی میل، این مرد ۳ تخم‌مرغ به سمت پادشاه انگلیس که مشغول دیدار با جمعیت بود، پرتاب کرد که هیچ یک به او و همسرش برخورد نکرد. او همچنین فریاد می‌زد: «این کشور روی خون بردگان ساخته شده است». به گزارش ایندیپندنت، چارلز سوم برای افتتاح مجسمه الیزابت دوم، مادر درگذشته‌اش در این شهر حضور یافته بود. عکس‌های این حادثه نشان می‌دهد چند مامور پلیس مردی را روی زمین در بین جمعیت محاصره کرده‌اند، در حالی که جمعیت در مراسم سنتی استقبال از پادشاه مشغول دیدار با وی هستند.
***
 
رد ادعای اوکراین علیه ایران
توسط آمریکا
یک مقام ارشد پنتاگون اعلام کرد نمی‌تواند ادعای کی‌یف مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را تأیید کند. به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی»، «پاتریک رایدر» سخنگوی پنتاگون سه‌شنبه‌شب گفت وزارت دفاع آمریکا شواهدی در دست ندارد که نشان دهد تهران به مسکو موشک بالستیک ارسال کرده باشد. این مقام نظامی آمریکا گفت: «ما اطلاعاتی در دست نداریم که در حال حاضر نشان دهد ایران به روسیه موشک بالستیک برای استفاده در اوکراین تحویل داده است». رایدر در جمع خبرنگاران افزود: «پنتاگون به پایش دقیق این موضوع ادامه خواهد داد و درباره اینکه روسیه چنین قابلیتی پیدا کند نگرانی‌هایی دارد». اظهارات سخنگوی پنتاگون در واکنش به ادعای «میخاییل پودولیاک» سخنگوی رئیس‌جمهور اوکراین مطرح شد که اخیراً خواستار حمله به تأسیسات صنایع دفاعی ایران بابت کمک تسلیحاتی به روسیه شده است.
***
 
متحد اردوغان:
به دیدار بشار اسد می‌روم
روزنامه «زمان» ترکیه به نقل از «دوغو پرینچک» رئیس حزب وطن این کشور اعلام کرد وی پیش از آغاز سال جدید میلادی با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دیدار خواهد کرد. طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، وی در نشستی با حضور اعضای حزبش گفت: «ما به همراه دوست‌مان، ادهم سنجاک، تاجر ترکیه‌ای در ۲ ماه آینده، ماه نوامبر یا دسامبر به دعوت آقای بشار اسد به سوریه خواهیم رفت». رئیس حزب وطن ترکیه در ادامه تصریح کرد: «سوری‌ها، برادران ما ترکیه‌ای‌ها هستند؛ با وجود آنکه بین ۲ کشور ما دیوارها و فاصله‌هایی ایجاد شده‌ است اما همه اینها از بین خواهد رفت». پرینچک افزود: باید بگذاریم کامیون‌ها بیایند و گروه‌های تجاری فعالیت کنند، باید اجازه دهیم کالاهای تولید شده در اینجا صادر شود. ما تجارت با همسایگان خود را احیا خواهیم کرد؛ با آنها صحبت خواهیم کرد. 

Page Generated in 0/0055 sec