printlogo


کد خبر: 256196تاریخ: 1401/8/19 00:00
سه‌شنبه، پرمخاطب‌ترین روز سینما در یک ماه اخیر
نجات سینما

میزان استقبال مخاطبان از فیلم‌های روی پرده در روز سه‌شنبه سبب شد تا پرمخاطب‌ترین روز یک ماه اخیر سینماهای کشور رقم بخورد. روز سه‌شنبه ۱۷ آبان‌ماه، ۴۶ هزار نفر به سینما رفتند. برای این تعداد مخاطب، ۲۰۷۰ سانس ترتیب داده شد و گیشه به فروش ۸۳۶ میلیون تومانی نایل آمد. انیمیشن «لوپتو» با ۱۲۵۰۰ مخاطب و گیشه ۲۲۳ میلیون تومانی، پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم روی پرده بود. «پسر دلفینی» با ۸۷۰۰ مخاطب، «انفرادی» با ۷۸۰۰، «ابلق» با ۳۰۰۰، «دوزیست» با ۲۸۰۰ و «طبقه یک‌ونیم» با ۲۵۰۰ مخاطب، پرفروش‌ترین فیلم‌های روز سه‌شنبه بودند. 46 هزار مخاطب، اگر چه در شرایط نرمال، تنها میزان مخاطبان پرفروش‌ترین فیلم روی پرده است اما پس از افت وحشتناکی که سینماها پس از ناآرامی‌ها تجربه کردند، این میزان استقبال، خوب و فراتر از فروش روزانه یک ماه اخیر سینماهای کشور تلقی می‌شود. 
در همین رابطه سید جمال ساداتیان، تهیه کننده به ایرنا گفته است: معتقدم اگر به حوزه هنر توجه و عنایت بیشتری شود در شرایط بحرانی که مردم حال‌شان خوب نیست، سینما می‌تواند در بهبود اوضاع موثر باشد و تغییر ذائقه‌ای را ایجاد کند. 
وی اظهار کرده است: حوزه هنر و سینما کارکردهای بسیاری دارد؛ دانشگاه وست مینستر انگلستان تحقیقی انجام داده بود که اگر هر آدمی یک سرگرمی هنری در زندگی‌اش داشته باشد، ۷۰ درصد کمتر مورد بزه اجتماعی قرار می‌گیرد. بر این اساس روزی که آدم حالش خوب نیست ساز می‌زند، نقاشی می‌کشد و به هر ترتیب با هنری که دارد زمانش را سر می‌کند. 
وی یادآور شد: باید همدلی بیشتر باشد که بنشینیم و با متخصصانی که در این حوزه تولید دارند حرف بزنیم. دلیل افت کیفیت آثار را این می‌دانم که سینما شیر بی‌یال و دم شده، چرا که دائم دستوراتی مبنی بر اینکه این نباشد و آن نباشد به این پیکره وارد شده است. 
 
رونق سینما با اکران فوتبال
نمایش رقابت‌های جام‌جهانی در سینماهای کشور، ضرورت مهمی است که مطالبات و خواست‌های تمام طرفین دخیل در این موضوع را تامین می‌کند. تا کمتر از ۲ هفته دیگر، بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان، در همسایگی کشورمان برگزار می‌شود؛ اتفاقی که اگر چه شاید روی کاغذ، سبب تضعیف روند استقبال از فیلم‌های روی پرده شود اما ارائه 3 طرح حمایتی از سوی شورای صنفی نمایش سبب می‌شود سینماها نه‌تنها از این دوره یک‌ماهه متضرر نشوند بلکه با ارائه راهکارهایی چون نمایش فوتبال در سالن‌های سینمایی، به سود بیشتری نیز دست یابند. 
در حالی که خبرگزاری رسمی دولت به ماجرا کاملا خوشبین است و شورای صنفی نمایش برای پخش مسابقات احتمال ۹۰درصدی قائل شده، نه‌تنها هنوز هیچ خبر رسمی‌ای در این‌باره منتشر نشده که تردیدهای جدی درباره اکران فوتبال در سینماها وجود دارد. سینماداران در روزهای کسادی گیشه، از نمایش مسابقات جام‌جهانی استقبال می‌کنند ولی ممکن است برخی ملاحظات امنیتی، مانع از تحقق رؤیای اکران فوتبال در پردیس‌ها شود. فعلا که تردید جای تصمیم را گرفته و عده‌ای معتقدند در شرایط فعلی، نمایش مسابقات جام‌جهانی فوتبال در سینماها امکان‌پذیر نیست. نمایش فوتبال در سینماها، یک بازی چهارسر برد است که هم نیازهای فوتبال‌دوستان پوشش داده می‌شود، هم سینماداران به سود خوبی می‌رسند، هم خواست نهادهای امنیتی و انتظامی تامین می‌شود و هم غصه‌ها و تلخی اخبار این روزها، جای خود را به بارقه‌های امیدبخش و شادی‌آفرین می‌دهد. ضمنا سبب تخلیه هیجانات طیفی از مخاطبان می‌شودکه خیلی بهتر است در سینماها به‌وقوع بپیوندد تا کف خیابان، چرا که هم کنترل ماجرا آسان‌تر می‌شود و هم خطری، هم‌میهنان را تهدید نکرده و از سوءاستفاده اغتشاشگران از این تخلیه هیجانات نیز تا حدودی جلوگیری می‌کند.

Page Generated in 0/0061 sec