printlogo


کد خبر: 256226تاریخ: 1401/8/21 00:00
افتتاح 154 کیلومتر از خط آهن چابهار- زاهدان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور
از سیستان‌وبلوچستان به آسیای میانه

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه لکوموتیو پیشرفت کشور به‌رغم همه کارشکنی‌های دشمن چه در داخل و چه در خارج از کشور به حرکت درآمده است و دیگر کسی نمی‌تواند آن را متوقف کند، تصریح کرد: تغییر ریل پیشرفت کشور اتفاق افتاده و دیگر به عقب باز نخواهد گشت و با تمام توان با کمک مردم این ریل جدید را به پیش خواهیم برد. 
محمد مخبر پنجشنبه در مراسم بهره‌برداری از راه‌آهن خاش- زاهدان (154 کیلومتر از خط‌آهن چابهار- زاهدان) با تاکید بر اینکه دشمنان ملت همواره به دلیل موقعیت جغرافیایی و منابع ایران به دنبال تسلط بر کشور بوده‌اند، افزود: استعمارگران و نظام سلطه همواره سیاست وابستگی مردم ایران را پیگیری کرده و بویژه زمانی که احساس کردند ایران در حال استقلال و یک جهش جدی است به گونه‌ای توطئه‌ریزی کردند که کشور محتاج آنان باشد. 
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه منطقه سیستان‌وبلوچستان زمانی تامین‌کننده بزرگ مواد پروتئینی و کشاورزی کشور بود، ادامه داد: دشمنان ملت هرگز نتوانستند این خودکفایی مردم منطقه را تحمل کنند و بویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کردند در هر استان و ناحیه‌ای با ایجاد توطئه و تفرقه انسجام ملی را خدشه‌دار کنند. 
وی با تاکید بر اینکه لکوموتیو پیشرفت کشور با بالاترین سرعت به حرکت درآمده است، به اقدامات دولت سیزدهم در راستای رفع مشکلات استان سیستان‌وبلوچستان اشاره کرد و افزود: بزودی با شیرین‌سازی آب دریا و استخراج آب‌های ژرف مشکلات آب این منطقه حل خواهد شد. 
مخبر در ادامه به تشریح اقدامات دولت در راستای آبادانی و پیشرفت استان سیستان‌وبلوچستان پرداخت و اظهار داشت: دولت مردمی برای حل مشکلات آب، مسکن، اشتغال‌زایی و حمل‌و‌نقل این استان مصمم است و البته سیستان‌وبلوچستان با دسترسی به اقیانوس و مرزهای زمینی پهناور می‌تواند این منطقه و کشور را از نظر اقتصادی احیا کند. 
وی با اشاره به سفر اخیرش به کشور روسیه و شرکت در کنفرانس کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: تمام کشورهای حاشیه دریای خزر به دنبال حل مشکلات ترانزیتی خود از طریق ایران هستند، چرا که از مسیر ترانزیتی ایران می‌توانند براحتی و تنها ظرف چند روز دسترسی‌های بین‌المللی داشته باشند. 
معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت نسبت به استان پهناور سیستان و بلوچستان نگاه ویژه دارد که می‌توان با اتکا به امکانات و ظرفیت‌های این خطه کشور را اداره کرد و یکی از این نعمت‌ها وجود پهنه‌ای بزرگ از معدن مس در این منطقه است تا جایی که می‌تواند برای کشور سالانه ۲۰ میلیارد دلار درآمدزایی داشته باشد و این گنج پنهان باید در اختیار مردم قرار گیرد تا مشکل بیکاری منطقه به صورت کامل حل شود. 
مخبر ادامه داد: با کمک انرژی خورشیدی می‌توان مشکل برق این منطقه و حتی کشورهای همسایه را نیز حل کرد. 
وی همچنین خطوط ریلی و راه‌آهن را از مزیت‌های کشور و راهبرد اساسی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: توسعه و تکمیل خطوط ملی راه‌آهن از هدف‌های مهم دولت است تا جایی که با اتصال ۶۰ کیلومتر خط ریلی رشت به آستارا و اتصال کریدور شرقی و زاهدان به راه‌آهن سراسری، زاهدان به فنلاند وصل می‌شود و همچنین با اتصال ۲ خط ریلی بصره دسترسی ایران تا مدیترانه ایجاد می‌شود. 
در این مراسم راه‌‌‌آهن خاش ـ زاهدان از کریدور شرقی چابهار به زاهدان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح شد. 
گفتنی است راه‌آهن چابهار ـ زاهدان با هزینه ۳۶ هزار میلیارد تومانی و با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و دولت به طول ۵۷ کیلومتر و ظرفیت اشتغال‌زایی ۱۴۸ نفر راه‌اندازی شده است که برای نخستین‌بار در این پروژه از ریل ملی استفاده و رکورد ریل‌گذاری در کشور شکسته شده است. 
اتصال بندر چابهار به خطوط ریلی و ظرفیت باری تا
۷ میلیون تن ویژگی مهم راه‌آهن خاش ـ زاهدان است. 
از اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان‌وبلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد است.

Page Generated in 0/0076 sec