printlogo


کد خبر: 256237تاریخ: 1401/8/21 00:00
اخبار

صادرات ایران به عراق تا پایان امسال  به 10 میلیارد دلار می‌رسد
دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: اگر چه صادرات ایران به عراق در ماه‌های اخیر به لحاظ ارزشی با افت مواجه شده بود اما پیش‌بینی می‌شود این افت در ماه‌های آتی جبران شود و صادرات ما به این کشور تا پایان سال به 10میلیارد دلار برسد. جهانبخش سنجابی شیرازی درباره‌ آخرین وضعیت تجارت ایران و عراق اظهار داشت: در 7 ماهه ابتدای سال جاری در زمینه صادرات کالا به عراق به لحاظ وزنی به میزان قابل توجهی با افت مواجه بودیم. دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق افزود: در زمینه واردات از عراق نیز در سال جاری نسبت به سال گذشته با افت مواجه بوده‌ایم که علت آن است که سال گذشته نهاده‌ها و برخی اقلام ضروری از طریق منابع بانکی به واسطه عراق وارد کشور شد و لذا با رشد 700 درصدی در واردات از عراق مواجه شدیم اما این انتظار برای سال جاری وجود نداشت. وی گفت: واردات ما از عراق در سال گذشته با رشد 700 درصدی به بیش از یک میلیارد دلار رسید، بنابراین در مقایسه با سال گذشته باید در 7 ماهه ابتدای امسال میزان واردات ما از این کشور به بیش از 500 میلیون دلار می‌رسید در حالی که واردات ما از این کشور 150 میلیون دلار بوده است. 
***
 
رشد ۲ برابری مصرف گاز بخش خانگی
مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: همزمان با آغاز دوره سرد سال مصرف گاز در کشور ۱۰۰ درصد افزایش یافته و انتظار می‌رود روند افزایشی مصرف تا هفته آینده نیز ادامه یابد. محمدرضا جولایی با اشاره به پیش‌بینی ورود یک جبهه هوای سرد از شمال و شمال شرق به کشور و احتمال کاهش دمای هوا تا زیر صفر درجه، اظهارکرد: پیش‌بینی ما این است که تا اواسط هفته آینده، مقدار مصرف در بخش‌های خانگی و تجاری به بیش از 500 میلیون مترمکعب برسد. وی افزود: با اقدام‌های شرکت ملی گاز ایران، امید داریم جریان گاز را مطمئن و پایدار به مشترکان بویژه در بخش خانگی برسانیم، در عین حال برای اجرای موفق این مأموریت نیازمند همکاری همه مصرف‌کنندگان در همه بخش‌ها و مدیریت مصرف هستیم تا جریان پایدار گاز به شکل مطلوب در اختیار مردم قرار گیرد. مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه اعمال محدودیت در بخش صنایع، یکی از راه‌هایی است که می‌توان در بحث مدیریت مصرف مدنظر داشت، گفت: مقدار مصرف در استان‌های تهران، اصفهان، خراسان‌ها و آذربایجان‌ها بیشتر از دیگر استان‌هاست و انتظار می‌رود در هفته آینده مقدار مصرف در این مناطق و مناطق شمال کشور بیشتر شود. جولایی درباره اهمیت توجه به مدیریت مصرف گاز در هفته‌های آینده، گفت: هم‌اکنون مصرف در استان‌ها عادی است اما با توجه به شرایط جوی و اینکه در اوج مصرف، از هم‌اکنون افزایش 100 درصدی را در مصرف گاز ثبت کرده است و تا هفته آینده 100 درصد دیگر هم به مصرف اضافه می‌شود؛ از این رو نیاز است که برای تداوم گازرسانی در کل شبکه، مدیریت مصرف را به‌صورت جدی در دستور کار قرار دهیم.  
***
 
موافقت رئیسی با طرح موضوع تفکیک وزارت راه‌و‌شهرسازی در دولت
معاون امور مجلس رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت لایحه‌ای برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی ندارد، گفت: منتظریم هر زمانی طرح مجلس در این زمینه نهایی شد ما در دولت مطرح کنیم. سیدمحمد حسینی درباره تفکیک وزارت راه‌و‌شهرسازی، اظهار کرد:‌ رئیس کمیسیون عمران مجلس این موضوع را به ما اعلام کردند، بنده نیز موضوع را با رئیس‌جمهور مطرح کردم. وی نیز گفت هر زمانی‌که طرح مجلس در این زمینه نهایی شد به ما ارائه کنند تا در دولت مطرح کنیم. معاون امور مجلس رئیس‌جمهور افزود: به صورت معمول زمانی که طرحی در مجلس نهایی می‌شود، یک نسخه از آن به ما ارائه می‌شود، ما نیز بلافاصله نظر کارشناسی را از دستگاه‌ها اخذ و سپس در دولت مطرح می‌کنیم؛ تاکنون طرحی در این زمینه به ما داده نشده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت لایحه‌ای برای تفکیک وزارت راه‌وشهرسازی به مجلس می‌دهد، گفت: خیر، دولت لایحه‌ای ندارد اما منتظر هستیم تا هر زمانی طرح مجلس ابلاغ شد ما در دولت مطرح کنیم، طرح‌های مجلس در دولت خارج از نوبت بررسی می‌شود و جزو موارد فوریتی است. 
***
 
بلومبرگ: روسیه دیگر گاز خود را ارزان نمی‌فروشد
آنطور که بلومبرگ گزارش کرده است، اعمال سقف قیمت نفت را می‌توان نشانه ضعف و نه نشانه قدرت دانست؛ زیرا بدین معناست که امتناع از خرید نفت روسیه کاملا فیصله یافته است. سقف قیمت نشان می‌دهد غرب چقدر به منابع روسیه و همه ترفندهای اقتصادی و دیپلماتیک برای دستیابی به آن نیاز دارد. به دنبال طرح ایده اعمال محدودیت قیمت برای منابع انرژی روسیه، رهبران کشورهای غربی ژوئن گذشته در اجلاس G7 صحبت کردند که محدودیت‌های قیمتی برای نفت باید از دسامبر و فرآورده‌های نفتی در فوریه اعمال شود اما درباره گاز امکان توافق وجود نداشت. روسیه بارها هشدار داده است که منابع انرژی را به کشورهایی که به دنبال اجرای ساز و کارهایی مربوط به محدودیت‌های اجباری در قیمت خرید هستند، صادر نخواهد کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم به دنبال آن تاکید کرد که مسکو قصد ندارد به بهای منافع خود چیزی به خارج از کشور عرضه کند. از سوی دیگر بلومبرگ به نقل از تاجران گزارش داد که گاز طبیعی مایع ساخالین 2 روسیه دیگر با قیمت ارزان فروخته نمی‌شود و این پروژه توانسته 3 محموله در آسیا را با قیمتی نزدیک به بازار به فروش برساند. همچنین ال‌ان‌جی روسیه دیگر با تخفیف در آسیا موجود نیست و این نشان می‌دهد که نگرانی خریداران درباره تحریم‌های غرب و لطمه به وجهه آنها کاهش یافته است. ساخالین 2 هفته گذشته 3 محموله گاز طبیعی مایع را فروخت که در ماه دسامبر بارگیری می‌شود و قیمت آنها تقریبا به قیمت‌های فعلی بازار بود. ساخالین2 در ماه سپتامبر در چند نوبت گاز طبیعی را با تخفیف قابل توجه نسبت به قیمت‌های آن دوره به بازار ارسال کرد. 

Page Generated in 0/0056 sec