printlogo


کد خبر: 256239تاریخ: 1401/8/21 00:00
با توزیع انبوه دارو‌های ساخت داخل و وارداتی نیاز دارو در سطح وسیعی از ماه آینده برطرف می‌شود
تأمین نیاز همه اقلام دارویی
دستیار رسانه‌ای وزیر بهداشت در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»: چالش‌های تولید دارو در داخل حل شده است

اسدالله خسروی: تولید، واردات و توزیع انواع دارو در کشور سرعت گرفته؛ به شکلی که به گفته مسؤولان وزارت بهداشت از ماه آینده به دلیل توزیع انبوه دارو، کمبود آنچنانی در بازار دارو احساس نخواهد شد. به گزارش «وطن امروز» با توجه کمبود برخی داروها به دلیل ناهماهنگی در تولید این کالا در پی حذف ارز ترجیحی و مصرف بالای آن به دنبال شیوع زودهنگام ویروس آنفلوآنزا نزدیک یک ماه است تولید انبوه دارو در داخل شروع شده و نیاز برخی اقلام نیز از طریق واردات در حال تامین است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد علاوه بر افزایش تولید ماهانه ۷ میلیون آنتی‌بیوتیک و ۱۶ میلیون واحد سرم در کشور، ۳ میلیون آنتی‌بیوتیک و ۶۰۰ هزار واحد سرم نیز وارد کشور می‌شود. بهرام عین‌اللهی گفت: با افزایش حجم تولید داخلی دارو، در تولید آنتی‌بیوتیک به مرز ۷ میلیون واحد در ماه رسیده‌ایم. وی افزود: علاوه بر این برای رفع  نیاز کنونی کشور ۳ میلیون واحد داروی آنتی‌بیوتیک جدید نیز وارد کشور خواهد شد. عین‌اللهی با اعلام اینکه میزان تولید سرم به ماهانه ۱۶میلیون واحد رسیده است، یادآور شد: افزون بر این  ۶۰۰ هزار واحد سرم در چند روز آینده وارد کشور خواهد شد. همچنین رئیس سازمان غذا و دارو درباره چرایی کمبود سرم، برخی اقلام آنتی‌بیوتیک و مسکن‌ها و اقدامات انجام شده در جهت تسهیل دسترسی به این اقلام در فصل سرد سال توضیح داد و گفت: پیش‌بینی  می‌شود با افزایش تولید و وارداتی که انجام می‌شود، ظرف یکی دو هفته آینده مبحثی به عنوان کمبود آنتی‌بیوتیک نداشته باشیم. 
دکتر سید‌حیدر محمدی درباره چرایی کمبود سرم در کشور و اقدامات انجام‌شده در جهت تامین نیاز بازار و تسهیل دسترسی بیماران گفت: از سال ۹۹ به دنبال شیوع کرونا و بروز پیک‌های این بیماری، مصرف سرم در کشور مقداری بالا رفت به طوری که سال ۹۹ و قبل از شیوع کرونا، میانگین مصرف سرم در کشور ماهانه حدود ۱۰میلیون عدد بود؛ این درحالی است که سال ۱۴۰۰ تحت تاثیر پیک‌های ناشی از کرونا به یکباره ابتدا این میزان مصرف به ۱۴ تا ۱۵ میلیون عدد رسید و نهایتا هم اواخر همین سال مصرف سرم به بیش از ۱۶ میلیون عدد در ماه رسید.
وی در این باره افزود: در چنین شرایطی طبیعتا ظرفیت تولید کشور (با ۱۴ میلیون عدد ماهانه) پاسخگوی نیاز بیماران و مراکز درمانی نبود و همه ذخایر سال ۹۹ سرم تولیدی کشور، در 4-3 ماه اول ۱۴۰۰ مصرف شد، بنابراین اگر واردات انجام نمی‌شد، قطعا به مشکل می‌خوردیم؛ بر همین اساس نیز در کنار تولید داخلی برای واردات نیز اقدام و انجام شد. 
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکننده‌های سرم در کشور بسته به میزان مواد اولیه‌ای که در دسترس‌شان باشد، ماهانه ۱۴ تا ۱۵ میلیون عدد تولید را انجام می‌دهند، ادامه داد: همچنین بسته به شرایط و نیاز کشور، حدودا یک تا 2 میلیون عدد هم واردات ماهانه انجام می‌شود. به این ترتیب به دنبال اقدامات انجام‌شده، مشکل کمبود سرم رفع شده است و البته تا زمانی که سرم در بازار دارویی به وفور نرسد، واردات را ادامه می‌دهیم. وی در همین راستا افزود: البته 2 شرکت سرم‌سازی نیز در فاز نهایی راه‌اندازی هستند که امیدواریم تا پایان امسال وارد زنجیره تولید سرم در کشور شوند. به این ترتیب با وارد شدن آنها به زنجیره، حداقل 2 تا 3 میلیون عدد به ظرفیت سرم‌سازی در کشور اضافه می‌شود. بعد از راه‌اندازی این 2 شرکت اگر مشکلی پیش نیاید، صادرات سرم را نیز در برنامه داریم. محمدی افزود: در حال حاضر به درخواست سازمان غذا و دارو صنعت به صورت 3 شیفت در حال تولید است و این نوید را می‌دهیم که ظرف یکی دو هفته آینده کمبودهای این اقلام نیز رفع شود.
 
رفع کمبود دارو از ماه آینده 
پدرام پاک‌آیین، دستیار رسانه‌ای وزیر بهداشت در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، درباره تامین نیازهای دارویی با توجه به ورود محموله‌های دارو به کشور و همچنین تولید انبوه این کالا در داخل گفت: علاوه بر تلاش بی‌وقفه داروسازان داخلی با هدف رفع کمبود برخی اقلام دارویی در بازار، با کاهش مالیات بر ارزش افزوده واردات مواد اولیه دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی از 9 درصد به یک درصد برای واردکنندگان دارو در کنار مصوبه جدید بانک مرکزی نسبت به ارائه تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان دارو، به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از چالش‌های تولید دارو در داخل حل شده است.
وی در ادامه افزود: هم‌اکنون اقدامات لازم برای واردات دارو انجام شده و اقلام دارویی از طریق محموله‌های وارداتی برای پشتیبانی تامین نیازهای بازار وارد شده است. ارزیابی این است که از اواخر آبان با توجه به تولید انبوه داروهای داخلی همراه با واردات داروهای مورد نیاز خارجی به کشور که به شبکه توزیع وارد می‌شود، مشکلات کمبود دارو حل خواهد شد.
دستیار رسانه‌ای وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به اینکه برخی داروها به دلیل کمبود آن با قیمت بالایی در بازار به فروش می‌رسد؛ اقدامات برای دسترسی آسان با قیمت مناسب و مصوب چگونه خواهد بود، افزود: با اجرای طرح دارویار مابه‌التفاوت قیمت دارو از جیب مردم پرداخت نمی‌شود بلکه این افزایش قیمت از طریق بیمه‌ها پرداخت می‌شود و دارو با قیمت مصوب و مناسب به دست مردم می‌رسد. وی افزود: چالش‌های تولید دارو در داخل حل شده است.
 
فوت ۲ مبتلا به کرونا و شناسایی ۵۰ بیمار جدید طی 24 ساعت   
روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد  طی شبانه‌روز گذشته ۵۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند و ۲ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. از ظهر روز پنجشنبه تا ظهر جمعه ۲۰ آبان، ۵۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۳۷ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه طی این مدت، ۲ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» نیز جان خود را از دست دادند و به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۴ هزار و ۶۰۹ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۷۴۳ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۸۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. گفتنی است تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۷۲۲ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۹۹۴ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۹۷ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

 


Page Generated in 0/0055 sec