printlogo


کد خبر: 256241تاریخ: 1401/8/21 00:00
پلیس راهور: ۱۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور وجود دارد
نقص فنی خودرو عامل 50 درصد تصادفات

نقص فنی خودرو به صورت مستقیم و غیرمستقیم روی ۵۰ درصد تصادفات تاثیرگذار است و اگر ایمنی خودرو مطلوب بود، تصادفات به این حجم که در کشور رخ می‌دهد، اتفاق نمی‌افتاد. جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به وضعیت نامناسب اسقاط وسایل نقلیه در کشور گفت: ۱۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور داریم. سردار سیدتیمور حسینی با اشاره به موضوع اسقاط خودروها گفت: طبق برآوردها ۱۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور داریم که شامل ۴۷ درصد وسایل نقلیه می‌شود. براساس آمار گوناگون، نقص فنی خودرو به صورت مستقیم و غیرمستقیم روی ۵۰ درصد تصادفات تاثیرگذار است و اگر ایمنی خودرو مطلوب بود، این تصادفات به وقوع نمی‌پیوست. در اغلب تصادفات اگر خودرو قابلیت این را داشت که راننده را در موقعیت عدم فرار قرار ندهد، سانحه رخ نمی‌داد و این نقش و تاثیر مهم وضعیت فنی خودرو روی بروز تصادفات را نشان می‌دهد. وی ادامه داد: سازمان استاندارد کار خوبی انجام داد و جلوی ورود برخی خودروهای ناایمن به ناوگان حمل‌و‌نقل را گرفت. به‌رغم این موضوع، ما شاهد پدیده‌ای هستیم که در آن ساینای معمولی را تبدیل به ساینای اس می‌کنند یا از پسوندهای پلاس استفاده می‌کنند؛ تنها قیمت گزاف‌تری روی محصول خود می‌گذارند و با این پسوندها و پیشوندها مجوز خودرو را دریافت می‌کنند. در کل وضعیت ما در زمینه خودرو اصلا مناسب و در شأن مردم ما نیست. حسینی با اشاره به آمار اسقاط خودرو در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۳۰۰ هزار وسیله نقلیه در کشور تولید شد و در سمت مقابل تنها ۲۹ هزار وسیله نقلیه اسقاط شد! حتی با نسبت ۴ به یک و اسقاط یک وسیله به ازای تولید ۴ وسیله نقلیه، باید ۲۵ درصد از این عدد اسقاط می‌شد. فلسفه اسقاط خارج شدن وسایل نقلیه فرسوده و ورود خودروهای باکیفیت است‌ اما متاسفانه با اصلاحیه جدیدی که در قانون ساماندهی صنعت خودرو پیشنهاد شده ‌است، باید فاتحه موضوع اسقاط را خواند؛ نمی‌دانم این اصلاحیه با چه منطق و فلسفه‌ای ارائه شده ‌‌است. در این اصلاحیه از قرعه‌کشی نیز حرف یه میان آمده درحالی که ما قرار است قرعه‌کشی را تعطیل کنیم اما با این اصلاحیه قرار است قرعه‌کشی نیز به قانون بیاید. من از مجلس شورای اسلامی می‌خواهم به هیچ عنوان به این اصلاحیه رای ندهد. جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا تاکید کرد: روندی که ما در اسقاط در پیش گرفته‌ایم ایراد دارد. این حوزه تبدیل به حوزه‌ای پررانت و فساد شده‌ است. برخی با استفاده از رانت‌شان ۵۰۰ گواهی اسقاط می‌گیرند و بعدا آن را به فروش می‌رسانند. همه در این آشفتگی دست‌وپا می‌زنند و تنها عده‌ای در این میان سود می‌برند. اگر خودروی فرسوده‌ای نداشتیم، می‌شد با این وضعیت کنار آمد اما زمانی که ۱۷ میلیون خودروی فرسوده داریم، باید به اسقاط به صورت جدی‌تری پرداخته شود. حسینی اظهار کرد: ما ۱۲ میلیون موتوسیکلت داریم که ۹۲ درصد آنها فرسوده هستند اما آمار اسقاط در میان آنها صفر مطلق است‌؛ اسقاط نیازمند سیاست‌های تشویقی است. وقتی از پلیس انتظار برخورد دارند، باید بگویند آیا می‌توان از تردد ۴۷ درصد وسایل نقلیه که فرسوده هستند در تهران جلوگیری کرد؟


Page Generated in 0/0062 sec