printlogo


کد خبر: 256254تاریخ: 1401/8/21 00:00
اخبار

خروج روسیه از خرسون
وزارت دفاع روسیه دیروز جمعه اعلام کرد خروج نیروهایش از کرانه غربی رودخانه دنیپر اوکراین را به اتمام رسانده است. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد خروج نیروها ساعت 5 صبح (به وقت محلی) به اتمام رسید و حتی یکی از تجهیزات نظامی جا گذاشته نشد. بخش‌های تخلیه شده شامل شهر خرسون می‌شود که یکی از مناطق کلیدی تصرف شده از سوی نیروهای روس محسوب می‌شود. با این حال، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین دیروز با بیان اینکه خروج نیروهای روس از منطقه خِرسون تصمیم وزارت دفاع روسیه بود، اظهار داشت: «به‌رغم این عقب‌نشینی، خرسون بخشی از خاک روسیه است و این وضعیت تغییر نخواهد کرد». در همین حال، به نوشته روزنامه «وال‌استریت ژورنال»، با خروج نیروهای روس از خرسون، نیروهای اوکراین به سرعت در حال پیشروی در این منطقه هستند. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در این‌باره گفت: «بسیاری هر ساعت اخبار را چک می‌کنند که واحد‌های نظامی ما به کدام نواحی رسیده‌اند و پرچم کشورمان را دوباره در آن مناطق برافراشته‌اند». شبکه «اسکای‌نیوز» به نقل از یک عضو شورای محلی خرسون اعلام کرد تمام شهر تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراین بوده و پرچم اوکراین دوباره در این شهر نصب می‌شود. 
***
 
نتانیاهو مأمور تشکیل کابینه جدید شد
«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم موقت صهیونیستی دیروز اعلام کرد «بنیامین نتانیاهو» رهبر حزب لیکود و نخست‌وزیر سابق این رژیم را مأمور تشکیل کابینه تل‌آویو می‌کند. هرتزوگ که از روز چهارشنبه پس از دریافت نتایج رسمی انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی مذاکرات با سران احزاب راه‌یافته به کنست را آغاز کرده بود، گفت نتانیاهو روز یکشنبه حکم رسمی تشکیل کابینه را دریافت می‌کند. به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، در این دیدارها ۶۴ نماینده کنست نتانیاهو را به ‌عنوان نخست‌وزیر مورد نظر خود به هرتزوگ پیشنهاد دادند و ۲۸ نماینده نیز «یائیر لاپید» رهبر حزب یش‌عتید را معرفی کردند. دفتر هرتزوگ همچنین منشی نتانیاهو را احضار کرد تا از رهبر حزب لیکود بخواهد روز یکشنبه برای دریافت حکم رسمی تشکیل کابینه رژیم کودک‌کُش صهیونیستی حاضر شود. طبق این گزارش، از روز یکشنبه نتانیاهو ۲۸ روز (4 هفته) وقت خواهد داشت تا کابینه جدید تل‌آویو را تشکیل دهد. در غیر این صورت، او می‌تواند درخواست ۱۴ روز (2 هفته) وقت اضافی بدهد که اگر در این مدت هم نتواند کابینه را تشکیل دهد کنست منحل و انتخابات سراسری جدید در فلسطین اشغالی برگزار خواهد شد. 
***
 
دستگیری 8 جاسوس رژیم صهیونیستی در قطر
رسانه‌های عبری خبر دادند مقامات قطر افسران سابقی از نیروی دریایی هند را به اتهام جاسوسی برای رژیم صهیونیستی دستگیر کردند. طبق گزارش وبگاه شبکه «المیادین»، رسانه‌های اسرائیلی در گزارش‌های خود آورده‌اند مقامات قطر اخیراً افسران سابق هندی را به ظن جاسوسی برای اسرائیل دستگیر کرده‌اند. روزنامه اسرائیلی جروزالم پست در این باره نوشت: 8 افسر سابق نیروی دریایی هند به ظن جاسوسی برای «اسرائیل» در قطر دستگیر شدند. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، یک مقام عالی‌رتبه از هند ماه گذشته در بحبوحه تلاش‌ها برای آزادی 8 افسر سابق به دوحه سفر کرده است. این گزارش‌ها فاش می‌کند که 8 مظنون دستگیرشده از کارکنان یک شرکت خصوصی هستند که در حوزه نیروی دریایی به قطری‌ها آموزش و خدمات ارائه می‌دهد. این در حالی است که روزنامه هندی «ایندین اکسپرس» ضمن انتشار این خبر که «اطلاعات قطر ۷۲ روز پیش 8 پرسنل نیروی دریایی هند را در قطر دستگیر کرد»، گفته بود: هدف از سفر مقام هندی در پایان ماه اکتبر به دوحه، کمک به مقامات سفارت کشورش برای آزادی این افراد دستگیر شده بوده است. 
***
 
اعتصاب و راهپیمایی گسترده کارگران و دانشجویان در سراسر فرانسه
هزاران نفر از کارمندان عضو اتحادیه‌های کارگری فرانسه ضمن آغاز اعتصاب، راهپیمایی گسترده‌ای در پاریس برگزار کرده و در جریان آن خواستار افزایش دستمزدهای خود برای تطبیق دادن معیشت خود با تورم شدند. این تظاهرات در پایتخت فرانسه در چارچوب اعتصاب و تعطیلی یک روزه سراسری از جمله از سوی بخش حمل‌ونقل، توسط رانندگان قطار و کارمندان چند بخش دولتی دیگر در این کشور برگزار شد؛ اعتصاباتی که باعث اختلال عمده در رفت‌وآمد قطارها شد. نارضایتی کارگران و کارمندان بخش‌های مختلف در فرانسه و سراسر اروپا رو به افزایش است. کارمندان معترض می‌گویند قادر به تامین هزینه‌های معیشتی خود نیستند. به نوشته یورونیوز، روز پنجشنبه اعضای اتحادیه‌های ملی دانشجویی فرانسه هم در کنار کارمندان و کارگران اعضای اتحادیه‌های کارگری راهپیمایی کردند. 
***
 
زلنسکی عروسک آمریکاست
سناتور بلژیکی تاکید کرد اروپا دیگر نمی‌تواند از آمریکای جنگ‌طلب پیروی کند و باید در سیاستش نسبت به روسیه و اوکراین تجدید نظر کند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آلن دستکس، سناتور بلژیکی در مصاحبه با پایگاه اینترنتی Causeur بیان کرد این به نفع اروپاست که از خط مشی تندرویی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به آن پایبند است فاصله گرفته و آن را رها کند. وی همچنین پیشنهاد داد اتحادیه اروپایی با مسکو بر سر تقسیم اوکراین توافق کند و خواستار گام‌های دیپلماتیک در قبال اوکراین شد. دستکس با یادآوری مطالب منتشر شده مربوط به رسوایی «اوراق پاناما» که در آنها از زلنسکی به عنوان یک «دسیسه‌گر بهشت‌های مالیاتی فراساحلی» توصیف شده بود، خاطرنشان کرد که به اعتقاد وی، چنین شخصی را صرفا باید «عروسک خیمه‌شب‌بازی آمریکا که از روی غرور عقده داشته و به جنگ کشیده شد» تلقی کرد.

Page Generated in 0/0066 sec