printlogo


کد خبر: 256260تاریخ: 1401/8/21 00:00
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در وصف نمایش میدانی «جهان بانو»:
زبان هنر، جلوه‌گر زبان تاریخ است

«جهان بانو» نمایش میدانی این شب‌ها در بوستان ولایت تهران، به تعبیر معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، مظروف بلورینی برای جایگاه زن در فرهنگ ما است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، نمایش میدانی «جهان‌بانو» که تاکنون بیش از 10 روز اجرا داشته است تا 25 آبان‌ماه برگزار می‌شود. این نمایش در ادامه سلسله نمایش‌هایی است که اوج کلید‌ زده است؛ «عرض‌الشمس» در سوریه، «روشنای شب تار»، فصل سوم «فصل شیدایی» و حالا هم «جهان بانو» که اثری مرتبط با زنان است که پیش‌تولید آن ۶ ماه زمان برده است. 
این نمایش با فضا‌سازی و تصویر‌برداری و فرم و محتوا، سعی در احیای نقش زنان در جامعه دارد و از نقش حوا در ابتدای خلقت تا مادران پیامبرانی چون موسی و عیسی (علیهم‌السلام) را به تصویر می‌کشد. همچنین اهمیت زنان تاریخی جهان تشیع چون حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت زینب به عنوان پیام‌آور واقعه عاشورا و حضرت معصومه(س) و حضور این بانوی مومن در ایران از جمله دغدغه‌های نویسنده و کارگردان این نمایش بوده است. 
در روزهای پرالتهابی که جرقه مساله‌ای مربوط به جنسیت زن (به ظاهر) باعث به آشوب کشیده شدن و شلوغی خیابان‌های ایران شده است و برای ارائه بحث‌های مورد توجه نسل زِد و از جمله مهم‌ترین آنها «آزادی»، مجال گفت‌وگو و تعاملی بین خود نسل‌ها، خود مردم و حتی گفت‌وگوهای بین‌نسلی و کرسی‌های آزاداندیشی یافت نمی‌شود و شاید بهتر است بگوییم کم یافت می‌شود، سازمان اوج سناریو اصلی این نمایش یا شاید بتوان گفت «سینمایش» را «زنان» قرار داد؛ موضوعاتی همچون موفقیت زنان در عرصه‌های مختلف، زنان و حضور در اجتماع، زنان در زندگی شخصی، اهمیت حضور زن در خلقت و... که با گذشتن از آغاز نمایش و ورود سناریو به بخش تاریخ معاصر ایران پررنگ‌تر شده و ورق را کمی برمی‌گرداند. 
تاریخ‌دان‌ها و تاریخ‌خوان‌‌ها و تاریخ‌دوستان می‌دانند که حضور پررنگ زنان در تاریخ ادیان و از آغاز روزهای خلقت بشر در همه عرصه‌ها انکارناپذیر است اما سخن آن است که تا جایی که داستان، روایت تاریخ را می‌کند، می‌توان ادعا کرد تماشاگران متحدند و بدون نظر با نویسنده و کارگردان همراه می‌شوند. 
سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در بازدید از نمایش «جهان بانو» ضمن قدردانی از عوامل و دست‌اندرکاران این پروژه عظیم رسانه‌ای گفت: این نمایش میدانی بسیار جذاب بود به گونه‌ای که انسان  لحظه‌ای از دیدن و تماشا کردن غافل نمی‌شد. 
وی با بیان اینکه این اثر بسیار ارزشمند و تاثیرگذار بوده است، گفت: نسبت به کارهایی که در گذشته انجام شده، می‌بینم پیشرفت خوبی داشته‌ایم و لازم است از همه کسانی که در این مدت تلاش و فعالیت کرده‌اند قدردانی کنم. 
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ادامه داد: به نمایش کشیدن تاریخ و در پی آن نشان دادن آیات و روایات و مضامین قرآنی در قالب هنر و جلوه دادن آن در عرصه نمایشی بسیار موثر است. سرعت عمل و زحمات فراوانی که در این نمایش وجود داشت، موید این بود که نور، رنگ، صوت، تصویر، آهنگ و موسیقی در آن به نحوه مطلوب استفاده شده است و باعث جذب مخاطب می‌شود. محتوا، فرم و قالب بسیار با مضمون چیده شده بود. همچنین بیان تکه‌های ناب تاریخی و قرآنی ارائه‌شده که بسیار حائز اهمیت بود و قطعا هر کسی اینگونه نمایش‌ها را ببیند تحت تاثیر قرار می‌گیرد. 
وی ادامه داد: این صحنه‌ها را که دیدم آیات قرآنی برایم جلوه کرد مثل سخنانی که حضرت عیسی در گهواره مطرح می‌کرد :«قالَ انّیِ عَبْدُاللّهِ آتَانِیَ الْکِتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیّاً وَ جَعَلَنِی مُبَارَکا». به هر حال این معرفی سیر تاریخی زنان نام‌آور و تاثیرگذار است. به تعبیر دیگر، جهان بانو تنها یک قصه نبوده و به امروز و تاریخ ما پیوند عمیقی خورده است. 
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور افزود: طراحی‌ها و توطئه‌هایی که انجام می‌شود می‌خواهند زنان را با تاریخ معاصر و با فرهنگ اصیل خودشان که نقش مهمی ایفا می‌کند، بیگانه کنند. کاش همه بانوان و خواهران ما می‌توانستند در این برنامه حضور پیدا کرده و شاهد خلق صحنه‌های بدیع باشند و کاش می‌شد در شهر‌های مختلف این نمایش محیطی و میدانی را عرضه کرد. 
حسینی با اشاره به اینکه بیان هنر و زبان نمایش پاسخگوی بسیاری از سوالات و ابهامات نسل امروز است، ادامه داد: هنر چون حالت دلنشینی داشته و افراد پذیرای آن هستند ماندگار و تاثیرگذار خواهد بود، صرف اینکه ما بخواهیم از سخن و کلام استفاده کنیم کافی نیست. در زمانه‌ای که انواع و اقسام رسانه از جنبه‌های مختلف هنری استفاده می‌کنند، قطعا ما هم باید اینگونه عمل کنیم. ما باید از پیشرفته‌‌ترین ابزارهای هنر و رسانه استفاده کنیم اما باید محتوا و مظروفی که در این ظرف بلورین و زیبا قرار می‌گیرد با فرهنگ‌مان سنخیت داشته باشد. به عنوان مثال در زمان داعش، سخنرانی، تحلیل، گزارش و اخبار زیادی منتقل می‌شد اما وقتی یک فیلم سینمایی ساخته شد آن زمان مردم متوجه امنیت و ابعاد مختلف داعش و خطرات آن شدند.

Page Generated in 0/0050 sec