printlogo


کد خبر: 256288تاریخ: 1401/8/22 00:00
اخبار

با طرح غدیر، کیفیت آب آبادان
 و خرمشهر ۱۱ برابر بهبود یافت
کیفیت آب مناطق تحت پوشش طرح آبرسانی غدیر با بهبود قابل توجه مواجه شده است. برای مثال در منطقه آبادان و خرمشهر شاخص کیفیت (‌EC‌) ۱۱ برابر بهبود را تجربه کرده است. کمتر از ۳ ماه از بهره‌برداری ابرپروژه آبرسانی غدیر می‌گذرد و پایش کیفیت آب در مناطق هدف این طرح از بهبود قابل توجه کیفیت آب خبر می‌دهد. در همین راستا ۲ منطقه آبادان و خرمشهر به عنوان یکی از مهم‌ترین ذی‌نفعان طرح آبرسانی غدیر که تا پیش از این کیفیت آب 7200 در قالب شاخصEC  را تجربه می‌کردند، با بهبود قابل توجه کیفیت آب مواجه شدند. بر مبنای پایش میدانی انجام شده از بررسی EC در ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس، بهره‌برداری از طرح آبرسانی غدیر سبب شده است تا EC آب شرب هدایت شده به مناطق آبادان و خرمشهر به ۵۰۰ تا ۶۴۰ برسد. به معنای دیگر در منطقه آبادان و خرمشهر کیفیت آب شرب پس از طرح آبرسانی غدیر ۱۱ برابر نسبت به قبل از اجرای طرح غدیر بهبود یافته است. به استناد بررسی محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بر اساس نمودار شولر تمام متغیرهای مورد بررسی آب دز در وضعیت خوب ارزیابی شدند و این محققان از آب سد دز به عنوان یکی از بهترین منابع آب شرب در دنیا نام بردند. بر این اساس شاخص کیفیت آب دز (EC) به عنوان منبع اصلی طرح غدیر معادل ۵۵۰ تا ۶۴۰ متغیر است. هم اکنون منبع دز در طرح آبرسانی غدیر به عنوان مهم‌ترین منبع آب شرب خوزستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
رونمایی از سامانه چک الکترونیک
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از فراهم شدن امکان نقد کردن غیرحضوری چک با رونمایی از سامانه چک الکترونیک خبر داد. مراسم رونمایی از سامانه چک الکترونیک با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. مهران محرمیان  در این مراسم اظهار کرد: چکاد با ملاحظات گسترده فنی و حقوقی پروژه بسیار پیچیده‌ای بود که با حمایت رئیس کل بانک مرکزی عملیاتی شد. چکی که دیجیتال صادر می‌شود، می‌تواند در اختیار فردی قرار گیرد که اصلا دارای چک دیجیتال نیست. وی افزود: مهم‌ترین اتفاق، نقد کردن چک به صورت غیر حضوری است که گام مهمی در تسهیل دسترسی مردم به خدمات بانکی است. تعداد زندانیان مرتبط با چک که بیش از ۸۰ درصد نسبت به سال 1396 کاهش یافته است با اجرای قوانین جدید چک افتخار‌آمیز است. وی افزود: در حال حاضر امکان صدور چک الکترونیک در ۳ بانک پارسیان، صادرات و تجارت فعلا برای اشخاص حقیقی فراهم شده که بزودی این امکان برای اشخاص حقوقی نیز فراهم خواهد شد. بانک‌های ملت، آینده و کشاورزی نیز در مرحله تست صدور چک الکترونیک قرار دارند.
 
تورم آلمان به بالاترین رقم از زمان اتحاد این کشور رسید
اداره آمار فدرال آلمان اعلام کرد نرخ تورم سالانه این کشور ماه اکتبر به 10.4 درصد افزایش یافته است که یک رکورد جدید محسوب می‌شود. اداره آمار فدرال آلمان اعلام کرد نرخ تورم سالانه این کشور در ماه اکتبر به 10.4 درصد افزایش یافته است که یک رکورد جدید محسوب می‌شود. «جورج تیل» رئیس این اداره گفت: «نرخ 10.4 درصد، بالاترین نرخ تورم آلمان از زمان اتحاد این کشور است». به گفته تیل، «افزایش شدید قیمت محصولات انرژی» همچنان اصلی‌ترین دلیل افزایش نرخ تورم است. آمارها نشان می‌دهد قیمت انرژی در اکتبر 2022 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 43 درصد بیشتر شده بویژه قیمت انرژی که برای خانوارها 55 درصد افزایش یافته است. قیمت گاز طبیعی نیز در مقایسه با سال گذشته بیش از 2 برابر شده و 109.8 درصد افزایش یافته است. پس از انرژی، قیمت مواد غذایی بیشترین رشد را نشان می‌دهد و 20.3 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. تمام مواد غذایی افزایش قیمت داشته است. بدون در نظر گرفتن قیمت‌های انرژی، نرخ تورم 6.5 درصد افزایش یافته است؛ اگر تاثیر قیمت مواد غذایی و انرژی را در نظر نگیریم، نرخ تورم 5 درصد است. به نوشته راشاتودی، قیمت انرژی در مقایسه با ماه سپتامبر (ماه پیش از اکتبر) 0.3 درصد افزایش یافته و قیمت مواد غذایی نیز رشد 1.3 درصدی داشته است.

Page Generated in 0/0069 sec