printlogo


کد خبر: 256292تاریخ: 1401/8/22 00:00
پیش‌بینی بارش‌های شدید در 5 استان هلال احمر را به حالت آماده‌باش درآورد
ورود سیلاب به واحدهای مسکونی و تجاری بدره

بارش شدید باران باعث بروز سیلاب در مناطق مجاور سیل‌بند جنوبی شهر بدره و بروز خسارت به واحدهای مسکونی و تجاری شد. مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان ایلام در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه عمده بارش‌های کبیرکوه به سیل‌بند جنوبی شهر بدره می‌ریزد، این مسیل گنجایش حجم باران را نداشت. مجید بیگلریان افزود: با سرریز شدن سیلاب در سطح شهر، آب وارد برخی منازل مسکونی و تجاری مجاور سیل‌بند شد. مدیرکل مدیریت بحران ایلام ادامه داد: همچنین ۳۰۰ راس از احشام عشایر نزدیک سیل‌بند نیز به علت گرفتار شدن در سیلاب تلف شدند. بیگلریان اضافه کرد: در حال حاضر بارش‌ها فروکش کرده و پاکسازی منازل و واحدهای تجاری با همکاری جمعیت هلال‌احمر شهرستان دره‌شهر در حال انجام است. وی توضیح داد: باتوجه به اینکه شهرستان بدره فاقد نیروی هلال‌احمر است، از سوی شهرستان دره‌شهر نیروی امدادی به بدره اعزام شده است. مدیرکل مدیریت بحران ایلام با اشاره به ورود توده بارشی به استان یادآور شد: بیشترین بارش‌ها در شهرستان‌های بدره و ایلام رخ داده است؛ سیستم دفع آب‌های سطحی در ایلام جوابگوی حجم سیلاب نیست و به همین منظور در برخی نقاط مستعد بروز حوادث ناشی از سیلاب حوضچه‌های آرامش ایجاد شد. وی گفت: از روز یکشنبه دستگاه‌های هجده‌گانه مرتبط نظیر بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی، امور عشایر، صمت و سایر ادارات مربوط برای برآورد خسارت فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
آماده‌باش هلال‎ احمر در ۵ استان
با توجه به احتمال بارش شدید و رگبار، وزش شدید باد و بارش برف در مناطق کوهستانی شرق و شمال شرق خوزستان جنوب شرق لرستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد و غرب و جنوب اصفهان، جمعیت هلال‌احمر کشور از اعلام آماده‌باش در ۵ استان خبر داد. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور از آماده‌باش نیروهای امدادی در 5 استان کشور با توجه به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی خبر داد. مهدی ولی‌پور با اشاره به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی کشور گفت: با توجه به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی، نیروهای امداد و نجات در 5 استان کشور در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. وی ادامه داد: طبق هشدار هواشناسی، احتمال بارش شدید و رگبار، وزش شدید باد و بارش برف در مناطق کوهستانی در روزهای جمعه و شنبه در شرق و شمال شرق خوزستان، جنوب شرق لرستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، غرب و جنوب اصفهان وجود دارد. مهدی‌پور متذکر شد: از شهروندان خواهش می‌کنیم هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند و در حاشیه رودخانه‌ها و مناطق کوهستانی حاضر نشوند. 
۳۰۰ مأموریت امداد و نجات طی ۳ روز
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به انجام ۳۰۰ ماموریت امداد و نجات طی ۳ روز در کشور گفت: امدادگران ۲۴۴ نفر را در این مدت نجات دادند. مرتضی مرادی‌پور با اشاره به گزارش عملیات امداد و نجات در ۷۲ ساعت گذشته گفت: در مدت یادشده و با تلاش امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر در سراسر کشور ۳۲۲ مورد مأموریت امداد و نجات برای نجات جان هموطنان آسیب‌دیده و متأثر از انواع حوادث در سراسر کشور انجام شد. 
وی افزود: با اعزام گروه‌های واکنش سریع امدادی هلال‌احمر به محل وقوع حوادث یادشده، امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر به ۴۹۲ نفر امدادرسانی کردند که از این تعداد ۲۴۴ نفر نجات یافتند. معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر عنوان کرد: با تلاش امدادگران و نجاتگران، ۱۴۸ نفر از مصدومان برای دریافت خدمات تکمیلی به مراکز درمانی و بیمارستانی منتقل و ۸۵ نفر دیگر نیز به صورت سرپایی درمان شدند. مرادی‌پور افزود: در مدت ۷۲ ساعت گذشته ۵۰ عملیات رهاسازی و نجات فنی نیز برای خدمات‌رسانی به سرنشینان خودروهای گرفتار و آسیب‌دیده در حوادث رانندگی انجام شده است که در این عملیات ۴۸ مصدوم در سوانح ترافیکی، نجات یافتند. وی از مردم خواست تا در صورت قرار گرفتن در وضعیت‌های اضطراری و پیچیده انواع حوادث و سوانح با شماره ۱۱۲ مرکز پاسخگویی فوری به انواع حوادث در سراسر کشور تماس بگیرند.
 
رگبار باران و وزش باد شدید در اغلب نقاط کشور   
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش باران و وزش باد شدید در اغلب نقاط کشور و سکون نسبی و آلودگی هوا در تهران و کرج خبر داد. صادق ضیاییان دیروز درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: یکشنبه(امروز) در جنوب یزد، کرمان، شمال و شرق فارس و ارتفاعات جنوب و غرب اصفهان بارش باران گاهی با رعدوبرق و وزش باد و در گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش پراکنده باران پیش‌بینی می‌شود. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا فردا در بیشتر مناطق کشور جوی پایدار حاکم است. سه‌شنبه در سواحل غربی دریای خزر و اردبیل و چهارشنبه ۲۵ آبان در مناطقی از غرب و شمال غرب و همچنین ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی بارش رخ می‌دهد. در این مدت بارش برف در مناطق کوهستانی و سردسیر البرز مرکزی و شرقی و همچنین زاگرس مرکزی دور از انتظار نیست. 

 


Page Generated in 0/0071 sec