printlogo


کد خبر: 256299تاریخ: 1401/8/22 00:00
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با «وطن‌امروز» تأکید کرد
لزوم همراهی دستگاه‌ها و صنایع جهت تولید تجهیزات راهبردی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با «وطن‌امروز» درباره حمایت از تولید بار اول گفت: مساله اصلی این است که بخش زیادی از هزینه‌های ثابتی که در کالاهای دانش‌بنیان صرف می‌شود، هزینه تحقیق و توسعه آنها یعنی بحث دانش و بومی کردن آن قطعه یا تجهیز آن می‌شود.  تولید کردن برای مرتبه اول هزینه‌های بسیاری را از جهت ثبت فناوری و R&D به واحد صنعتی و شرکت دانش‌بنیان تحمیل می‌کند که بعدها که ممکن است این را در مرتبه‌های بعدی تولید کند و در تیراژ ببرد هزینه‌هایش سرشکن شود و مقداری از سرمایه‌گذاری اولیه که انجام داده است، برگردد. 
مهدی طغیانی اظهار کرد: اگر بخواهیم این تجهیز را با تجهیز خارجی که با تیراژ در جای دیگر تولید می‌شود، مقایسه کنیم ممکن است به این نتیجه برسیم که قطعه خارجی ارزان‌تر، باکیفیت‌تر و با بسته‌بندی مناسب‌تر به دست ما برسد و به همین دلیل خرید داخلی را انجام ندهیم، یعنی حمایتی که باید با خریداری و استفاده از این کالا انجام دهیم انجام ندهیم که شرکت اینطوری ضربه می‌خورد. به همین دلیل در قانون پیش‌بینی شد که از شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند زیرنظر کارگروه تولید بار اول معاونت علمی حمایت
 شود. 
وی ادامه داد: این موضوع به نوعی مشوق است؛ اگر شرکتی در این نوع تولید حمایت شود برایش مشوق است که مرتبه‌های بعدی در تجهیز و تولیدهای دیگر قطعاتی که مورد نیاز صنعت و تولید کشور است را تولید کند ولی اگر همین حمایت هم از وی انجام و تولیداتش خریداری نشود نتیجه این می‌شود که از همان سرمایه‌گذاری اولیه‌ای نیز که کرده است پشیمان می‌شود. 
نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: باید درباره نحوه اجرای این قانون هم از شرکت‌های تولیدی و هم از دستگاه‌هایی که باید خریداری کنند گزارش گرفت. مجلس در این زمینه باید کار نظارتش را انجام بدهد. بنده به عنوان عضو کمیسیون جهش تولید درخواست بررسی نحوه اجرای این حکم را به کمیسیون می‌دهم، چرا که بنای ما حمایت از تولید بار اول است؛ همچنین دستگاه‌های دولتی و صنایع بزرگ نیز در این زمینه باید همکاری لازم را جهت خنثی کردن تحریم‌های تجهیزات راهبردی موردنیاز کشور داشته باشند. 
 

Page Generated in 0/0051 sec