printlogo


کد خبر: 256303تاریخ: 1401/8/22 00:00
پس‌لرزه‌های بازگشت «بی‌بی» به قدرت در سرزمین‌های اشغالی همچنان ادامه دارد
ریولین: دولت نتانیاهو خطری برای اسرائیل است

گروه بین‌الملل: تبعات بازگشت بنیامین نتانیاهو به نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی و هراس از تشکیل کابینه افراط‌گرای او در میانه بحران‌های داخلی و بی‌ثباتی سیاسی تل‌آویو، همچنان باعث نگرانی صهیونیست‌هاست. بر این اساس رئیس سابق رژیم صهیونیستی تازه‌ترین شخصی است که نسبت به پیامدهای تشکیل دولت افراطی نتانیاهو هشدار داده است. «رووین ریولین» در واکنش به نتایج انتخابات پارلمانی و انتظار تشکیل راست‌گراترین کابینه این رژیم گفت: شرایط سیاسی فعلی خطر بزرگی برای اسرائیل است. به نوشته روزنامه عبری‌زبان یدیعوت‌آحارانوت، رئیس سابق رژیم صهیونیستی برای نخستین‌بار از زمان بازنشستگی‌اش به شرح وضعیت سیاسی تل‌آویو پرداخت. وی درباره نتایج انتخابات اخیر و کابینه‌ای که بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود با احزاب راست‌گرا تشکیل خواهد داد، گفت: نگران این وضعیت هستم که به منزله خطر بزرگی برای اسرائیل است. ریولین در شرح موضع‌گیری خود اظهار کرد: با وجود اینکه اسرائیلی‌ها نظر خود را در انتخابات اخیر اعلام کردند و انتخابات یک برنده مشخص (نتانیاهو) داشت اما هنوز بشدت نگران چند دسته شدن اسرائیلی‌ها در پی کابینه‌ای هستم که تشکیل خواهد شد. نتانیاهو پنجشنبه رای موافق ۶۴ تن از اعضای کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از مجموع ۱۲۰ عضو را به دست آورد و انتظار می‌رود از طرف «اسحاق هرتزوگ»، رئیس این رژیم مامور تشکیل کابینه شود. از جمله کسانی که به نتانیاهو رای داد، «ایتامار بن‌گویر» نژادپرست افراطی و رئیس حزب «قدرت یهودی» است که بلافاصله پس از رای‌گیری در مراسم یادبود خاخام مئیر کهانا، رئیس جنبش «کاخ» که در گروه جنبش‌های تروریستی طبقه‌بندی شده، شرکت کرد و این اقدام او انتقادات شدیدی را حتی از سوی متحدان تل‌آویو مثل آمریکا در پی داشت. بن‌گویر که خواستار کرسی وزارت امنیت داخلی در کابینه نتانیاهو است، خود را شاگرد این خاخام افراطی و عضو سابق کنست می‌داند. فعالیت جنبش «کاخ» در دهه 80 در اراضی اشغالی و آمریکا ممنوع شد و در رده گروه‌های تروریستی قرار گرفت.
ایتامار بن‌گویر نیز همانند خاخام مئیر کهانا در گذشته به اتهام حمایت از یک سازمان تروریستی محکوم شده است. او با اظهارات نژادپرستانه‌اش درباره فلسطینی‌ها شناخته می‌شود. وی پیش‌تر خواستار کوچاندن آنها شده بود، همچنین اعلام کرده چنانچه وزیر امنیت داخلی کابینه نتانیاهو شود، دستورالعمل تیراندازی را برای نیروهای پلیس تسهیل خواهد کرد و به این ترتیب احتمال افزایش تعداد قربانیان فلسطینی وجود دارد.
 
هوکشتاین: دولت نتانیاهو توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان را لغو نمی‌کند
در حالی که گمانه‌زنی‌ها از لغو پرونده ترسیم مرزهای دریایی توسط نتانیاهو حکایت می‌کند، میانجی آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی اعلام کرد رهبر حزب لیکود که قرار است دولت آتی این رژیم را تشکیل دهد، توافق با لبنان را لغو نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فلسطینی معا، «آموس هوکشتاین» میانجی آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی گفت: توافق ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اسرائیل یک توافق تاریخی است. شرکت‌های بین‌المللی سرمایه‌گذاری و استخراج را آغاز خواهند کرد و این مساله به تحقق ثبات در منطقه کمک می‌کند. 2 طرف به وعده‌های خود برای اجرای توافق و احترام به آن عمل می‌کنند. وی بعید دانست دولت آتی اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو توافق را لغو کند. هوکشتاین گفت: اکثریت اسرائیلی‌ها از این توافق حمایت می‌کنند. حزب‌الله و ارتش لبنان نیز از این توافق استقبال کرده و از آن حمایت می‌کنند.
لبنان و رژیم صهیونیستی ۲۷ اکتبر با میانجیگری آمریکا توافقی را برای ترسیم مرزهای دریایی امضا کردند. کارشناسان معتقدند به نظر می‌رسد نتانیاهو برای ترمیم تصویر افراط‌گرایانه از کابینه خود با عدم لغو توافق با لبنان به سوی تشدید تنش حرکت نکند. این در حالی است که سیدحسن نصرالله روز جمعه در سخنانی تاکید کرد: برای ما لبنانی‌ها تنها نگاه خداوند و معادلات قدرت مهم است. در مقابل هر کابینه‌ای از اسرائیل که باشیم، چه افراطی و چه معتدل، چه چپ و چه راست، با قدرت برخورد خواهیم کرد. درباره توافق ترسیم مرزهای دریایی هم همین است؛ ما تنها بر قدرت خود در مواجهه با تل‌آویو اتکا داریم.

Page Generated in 0/0056 sec