printlogo


کد خبر: 256306تاریخ: 1401/8/22 00:00
ژانر ورزشی و مخاطبی که نیست
گل به خودی سینمای ورزشی

گروه فرهنگ و هنر: جذاب بودن در ذات برخی ژانرهاست. برخی ژانرها آنقدر با هیجان درهم آمیخته‌اند که اگر برای مخاطب جذاب نباشند، باید تعجب کرد. ژانر ورزشی یکی از گونه‌های جذاب سینمایی است که از دیرباز در میخکوب کردن مخاطب سینمایی بر صندلی سینمای جهان موفق عمل کرده است. سالیان اخیر در سینمای کشورمان آثار قابل توجهی در حوزه ورزش تولید شده اما موضوع بسیار مهم، قدرت فروش این فیلم‌ها در گیشه و میزان استقبال مردم از آنهاست. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، سال‌هاست سینماگران ما در ژانر ورزشی فیلم می‌سازند اما اگر بخواهیم چند فیلم پربیننده را نام ببریم، بعید است در بین آنها به یک یا چند فیلم ورزشی اشاره کنیم. در چند اثر اخیر سینمای ورزشی مانند «بیرو» و «غلامرضا تختی» هم این موضوع مشهود است. متاسفانه آثار سینمایی در ژانر ورزش هیچ‌گاه نتوانسته‌اند آنطور که باید و شاید جایگاه خوبی در گیشه سینمای ایران کسب کنند و این موضوع مدت‌هاست که زنگ خطر را برای سینمای این حوزه به صدا درآورده است. چرا سینمای ورزشی ما هرگز نتوانسته دیده شود و چرا «بیرو» در روزهایی که در حال و هوای جام‌جهانی به سر می‌بریم، با 38 میلیون فروش در 10 روز قعرنشین جدول فروش سینماست؟
برای پاسخ به این سوالات و فهم اینکه علت کم‌فروغی چراغ سینمای ورزشی در ایران چیست، سراغ یکی از منتقدان مطرح عرصه سینما و تلویزیون رفتیم. جبار آذین در این باره به «وطن‌امروز» گفت: یکی از گونه‌های پراستقبال و شناخته‌شده در سینما و تلویزیون، ژانر ورزشی است. این رویداد از دیرباز نه‌تنها در سینمای جهان، بلکه در سینمای ایران هم اتفاقات خوبی را رقم‌ زده است؛ به گونه‌ای که بسیاری از هنرمندان مطرح کشور از دنیای ورزش به دنیای سینما وارد شده‌اند. البته عکس این قضیه هم وجود داشته و برخی هنرمندان هم بودند که پس از حضور موقت در دنیای سینما، وارد ورزش شده‌اند. فارغ از این قضایا، این ژانر سینمایی جذاب فقط معطوف به عرصه ورزش نیست، بلکه می‌تواند سینمای هیجانی، اجتماعی و بعضا خانوادگی را در کشور رقم بزند و در تمام این حوزه‌ها حرفی برای گفتن دارد. این گونه از فیلم‌ها در سینما و تلویزیون کشورمان از گذشته مورد اقبال مردم و هنرمندان قرار گرفته‌ و در این زمینه آثار قابل اعتنایی نیز طی سال‌های اخیر تولید شده و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در این حوزه داشته‌ایم ولی با این حال بسیاری از آثار نتوانستند استقبال خوبی از جانب مردم برای خود رقم بزنند و پس از حضوری ناموفق روی پرده نقره‌ای، در گیشه شکست خوردند. 
وی درباره علل کم‌توفیقی این دست فیلم‌ها در سالن‌های سینما گفت: از برخی سوء‌مدیریت‌ها گرفته تا تغییر ذائقه مخاطب، همگی علل اساسی شکست سینمای ورزشی در گیشه را تشکیل می‌دهد. ضعف پژوهشی فیلمنامه‌ها، کم‌کاری در داستان‌سرایی و... همگی از دلایل اصلی این ماجرا به حساب می‌آید و باید به آنها توجه داشت. 
آذین ادامه داد: امروز هم رسانه ملی و هم سینما از مرز تولید آثار نمایشی برای مخاطبان فاصله گرفته‌اند و نه فقط آثار سینمایی ورزشی، بلکه در مجموع سینما دوران رکود خود را می‌گذراند و عوامل بسیاری در این رکود دخیل هستند. با وجود همه کاستی‌ها و ضعف‌هایی که از سوی مسؤولان سازمان سینمایی وجود دارد، عناصری از دل همین رسانه و سینما هستند که دیدی دلسوزانه به ماجرا دارند ولی تنها نگاه دلسوزانه کافی نیست. اینکه ما بنشینیم و دل بسوزانیم که چرا مردم به سینما نمی‌آیند و آثار ورزشی ما را نمی‌بینند، در اصل ماجرا تغییری ایجاد نمی‌کند. باید نگاه جدیدی در تولید آثار حاکم شود که به بدنه سینما به عنوان یک صنعت مهم و پیشران رونق ببخشد و افزون بر آن، به سینمای ورزشی هم در حد لزوم توجه شایسته داشته باشد. 
منتقد سینما و تلویزیون، وضعیت فعلی سریال‌های تلویزیونی را نیز وضعیتی مشابه توصیف کرد و درباره علت آن گفت: در حال حاضر عمده توجه مسؤولان صداوسیما نگاه محتوایی به برخی مسائل معنایی با مضامین خانوادگی و تاریخی است و مشکل از همین جا نشأت می‌گیرد. نمی‌توان گفت توجه به این موضوع بیجاست بلکه موضوع، موضوعی است که بسیار شایان توجه است و توجه به آن در بلندمدت اثرات خود را نمایان خواهد کرد اما صرف این نگاه کافی نیست. رسانه بویژه تلویزیون با گستردگی مخاطب و همچنین وسعت دایره ذائقه مخاطبان مواجه بوده و برای پاسخگویی به همه این سلایق و ذائقه‌ها، باید گونه‌ها و ژانرهای مختلفی را در اولویت تولید خود قرار دهد. در سینمای ۲ دهه اخیر، متاسفانه ما آثار مناسب و باکیفیتی را شاهد نبودیم و اگر چه دوز این عدم کیفیت در فیلم‌های ورزشی بسیار ناچیز است اما نباید آن را از نظر دور داشت. اگر قرار است اتفاق مبارکی در سینما و تلویزیون رخ دهد، تحول در نگاه مسؤولان و هنرمندان و حمایت از آثار سینمای ورزشی باید حرف اول را بزند.
 
بیرو، امیدوار به جام‌جهانی 
پخش‌کننده فیلم سینمایی «بیرو» به کارگردانی مرتضی‌علی عباس‌میرزایی ضمن اشاره به شرایط نامساعد فروش این فیلم تأکید کرد امید دارد تب و تاب جام‌جهانی بر استقبال از این فیلم تأثیر بگذارد. به گزارش مهر، امیرحسین حیدری، مدیر شرکت پخش فیلم «نمایش‌گستران» که این روزها فیلم سینمایی «بیرو» به کارگردانی مرتضی‌علی عباس‌میرزایی را در حال پخش در سینماهای کشور دارد، درباره وضعیت استقبال از این فیلم گفت: فیلم «بیرو» نزدیک به یک هفته است اکران شده و باید زمان بدهیم تا راه خود را پیدا کند. تا زمانی که فیلم بتواند تبلیغات مناسبی داشته باشد و بخوبی خود را معرفی کند، زمان می‌برد. از سوی دیگر هم این فیلم یک فیلم خاص است. فیلم بازیگر چهره هم ندارد که بخواهد مردم را به سینما دعوت کند. «بیرو» یک روایت زندگینامه‌ای است که باید آرام‌آرام جای خود را پیدا کند و به فروش برسد. شما چند فیلم زندگینامه‌ای سراغ دارید که در باکس‌آفیس، آثار پرفروشی باشند؟ این آثار معمولاً فیلم‌هایی هستند که در طول زمان مخاطب خود را پیدا می‌کنند. این پخش‌کننده ادامه داد: شرایط امروز سینمای ایران به‌ گونه‌ای نیست که بخواهیم بگوییم آیا یک فیلم فروش خوبی دارد یا خیر، بویژه که نه می‌توانیم برای فیلم خود کمپین تبلیغاتی مناسبی داشته باشیم و نه رسانه تبلیغاتی موثری در اختیار داریم. فیلم ما یک چهره محوری به نام «علیرضا بیرانوند» دارد که همین ایام به ‌صورت شبانه‌روزی در اختیار تیم ‌ملی قرار دارد و طبیعی است که نمی‌تواند حضوری در فرآیند معرفی و تبلیغ بیشتر فیلم داشته باشد. امیدواریم با نزدیک شدن به تب و تاب جام‌جهانی، مردم هم تمایل بیشتری به تماشای این فیلم با محوریت زندگی دروازه‌بان تیم‌ ملی پیدا کنند.

 


Page Generated in 0/0076 sec