بر اساس گزارش مرکز ملی فضای مجازی، بیش از یک میلیون کسبوکار خرد (۶۰ درصد) در ۱۰ سکوی داخلی فعالیت دارند و اکنون ۲۳ میلیون کاربر یکتا در پیامرسانها و شبکههای اجتماعی داخلی عضو شدهاند، این در حالی که فقط 6.4 درصد از شهروندان خرید اینستاگرامی انجام میدهند.
انواع مشاغل فعال در اینستاگرام
مرکز ملی فضای مجازی با انتشار گزارش تفصیلی اعلام کرد مشاغلی که بر بستر اینستاگرام شکل گرفته یا توسعه یافتهاند را در ۳ بخش اصلی میتوان تقسیمبندی کرد. دسته اول مشاغل صنفی هستند. این دسته از مشاغل دارای مجوز فعالیت از صنوف مختلف بوده و از شبکههای اجتماعی بهعنوان بستری برای بازاریابی استفاده میکنند. فروش اصلی این دسته از مشاغل در خارج از اینستاگرام و با استفاده از درگاههای پرداخت اختصاصی یا به صورت حضوری انجام میشود.
دسته دوم، مشاغل خرد هستند. این دسته از مشاغل بهصورت صنفی فعالیت نمیکنند و علاوه بر بازاریابی، از اینستاگرام و دیگر پیامرسانها به عنوان ابزار ارتباطی با مشتریان خود استفاده میکنند. بر اساس بررسیهای صورت گرفته حدود ۴۱۵ هزار صفحه اینستاگرامی متعلق به مشاغل خرد بوده که شامل کسبوکارهای خانگی و مشاغل زیرپلهای است. پرداخت این گروه از مشاغل عمدتا به صورت کارت به کارت یا پرداخت در محل انجام میشود.
«مشاغل محتوایی» دسته سوم مشاغل را در بر میگیرد. درآمدزایی این دسته مشاغل مبتنی بر فروش کالا یا خدمات نیست، بلکه از طریق مدیریت صفحات اینستاگرامی و جذب مخاطب، اقدام به جذب تبلیغات و درآمدزایی میکنند. اگرچه حدود ۶۰ درصد از مشاغل ایجاد شده در اینستاگرام در این بخش قرار دارند ولی حجم بازار این گروه 7.5 درصد از کل است.
6.4 درصد شهروندان خرید اینستاگرامی انجام میدهند
در گزارش تفصیلی مرکز ملی فضای مجازی بر این مسأله تاکید شده که بر اساس پیمایش ملی که شهریورماه سال جاری انجام شده، تنها 6.4 درصد از شهروندان خرید اینستاگرامی را ترجیح میدهند. دلایلی از قبیل بیاعتمادی نسبت به فروشنده و تحویل کالا (۳۹ درصد)، تحویل کالا با مشخصات متفاوت (۱۱ درصد)، تاخیر در تحویل کالا (۳ درصد) و عدم امکان شکایت و پیگیری تخلفات (۸ درصد) بهعنوان مهمترین دلایل بیاعتمادی به خرید اینستاگرامی ذکر شده است. نکته جالب توجه دیگری که در این گزارش وجود دارد، این است که اکنون بیش از یک میلیون کسبوکار خرد در ۱۰ سکوی داخلی مشغول به فعالیت هستند. پس از تقاطعگیری و حذف موارد مشترک مشخص شد که بیش از ۶۰ درصد از کسبوکارهای خرد در سکوهای داخلی فعال هستند.
سکوهای داخلی امکانات لازم برای خدمتدهی بهکسبوکارهای خرد را دارند
بنا بر اعلام فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، اکنون سکوهای داخلی امکانات لازم برای خدمتدهی به کسبوکارهای خرد را دارند و مصوبه کارگروه اقتصاد دیجیتال، تسهیلات مناسبی را برای این گروه از خدمات در نظر گرفته است. آنها میتوانند با افزایش اعتماد عمومی نرخ فروش کسب و کارهای خرد را به مراتب افزایش دهند. در این گزارش به آمار کاربران فعال در شبکههای اجتماعی نیز اشاره شده است. اکنون 41.8 درصد از جامعه کاربران شبکههای اجتماعی (معادل ۲۳ میلیون کاربر یکتا) در پیامرسانها و شبکههای اجتماعی داخلی عضو شده و به کاربران فعال این سکوها تبدیل شدهاند.