printlogo


کد خبر: 256334تاریخ: 1401/8/23 00:00
کمبود دارو از هفته آینده با عرضه فراوان به بازار برطرف می‌شود
تولید انبوه و واردات گسترده دارو

با توجه به اینکه صنایع داروسازی مدتی است به صورت 3 شیفت کار می‌کنند و از طرفی واردات دارو نیز در دستور کار قرار گرفته است، کمبود برخی داروها از محل تولید داخل و واردات طی هفته پیش رو با عرضه انبوه به بازار مرتفع می‌شود. رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه به مردم تضمین می‌دهیم هفته آینده مشکل کمبود آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی، سرم‌های تزریقی، شربت استامینوفن، بروفن و... حل شود، از ارائه تسهیلات بانکی ۱۵۰۰۰ میلیارد تومانی به صنایع داروسازی کشور خبر داد. سیدحیدر محمدی درباره کمبودهای آنتی‌بیوتیکی و... گفت: اخیرا حجم زیادی بالغ بر ۵۰ تن سوسپانسیون آنتی‌بیوتیک واردات داشتیم و تا پایان هفته جاری هم بیش از ۶ میلیون بطری آنتی‌بیوتیک خوراکی وارد می‌کنیم که اگر به بازار تزریق شود، در کنار تولید 3 شیفت داخلی بحث کمبود دارویی رفع می‌شود. بنابراین به مردم تضمین می‌دهیم که ظرف هفته آینده مشکل کمبود آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی، سرم‌های تزریقی، شربت استامینوفن، بروفن و... حل شود. وی با اشاره به تسهیلات بانکی برای صنعت داروسازی گفت: پیش از این به بانک‌ها به صورت دستوری اعلام شده بود که تسهیلات بانکی را به صنعت داروسازی ارائه دهند. برخی بانک‌های خصوصی گفتند ما بنگاه اقتصادی هستیم و باید سود داشته باشیم، بنابراین پرداخت این تسهیلات برای آنها توجیه اقتصادی نداشت. به همین دلیل برای توجیه اقتصادی داشتن، شرکت‌های داروسازی هم باید کمک کنند و طرح‌هایی با توجیه اقتصادی به بانک‌ها ارائه دهند. منتها ما از بانک‌ها خواستیم این اعتبار را با تضمین وزارت بهداشت به شرکت‌های دارویی ارائه دهند و ما این را تضمین می‌کنیم. 
افزایش ۲ برابری تولید آنتی‌بیوتیک‌ها
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز در توضیح اقدامات انجام‌شده جهت رفع کمبود برخی اقلام دارویی گفت: تولید انواع شربت و سوسپانسیون استامینوفن طی آبان‌ماه با افزایش ۲ برابری نسبت به ماه گذشته، از ۴ میلیون عدد فراتر رفت. محمد پیکان‌پور با اشاره به شیوع زودهنگام آنفلوآنزا در مهرماه و افزایش مصرف داروهای سرماخوردگی، آنتی‌بیوتیک‌ها و سرم اظهار کرد: طی ماه گذشته (مهرماه) شربت استامینوفن مصرف شده کمتر از ۲ میلیون بطری بود که میزان تولید تنها طی ۲۱ روز آبان‌ماه از ۴ میلیون فراتر رفته است. وی درباره تامین انواع آنتی‌بیوتیک‌ها نیز به ایسنا گفت: میزان تولید آنتی‌بیوتیک نسبت به ماه‌های گذشته سه‌ برابر شده و ثبت سفارش واردات ۶ میلیون آنتی‌بیوتیک نیز انجام شده است که امیدواریم تولید و واردات در کنار هم پاسخگوی کمبود مقطعی بازار باشد. مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: با اقدامات مناسب صورت‌گرفته برای حل چند مشکل صنعت داروسازی اعم از اعمال نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به یک درصد از ابتدای سال، پیگیری رفع موانع اعطای تسهیلات ۱۵ هزار میلیارد تومانی به صنعت داروسازی و پرداخت ۲۴ ساعته ارز واردات دارو و مواد اولیه، امیدواریم بزودی مشکلات موجود درباره تامین انواع آنتی‌بیوتیک‌ها، استامینوفن، بروفن و... رفع شود. 
فوت 2 بیمارمبتلا به ویروس کرونا در یک شبانه‌روز
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۵۷ بیمار «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه 2 بیمار نیز جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز یکشنبه تا ظهر دوشنبه ۲۲ آبان، ۵۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۲۶ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه طی این مدت، ۲ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» هم جان خود را از دست دادند و به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۴ هزار و ۶۱۲ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۱۳ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. از سویی ۷۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» هم در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. گفتنی است تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۳۲۰ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۷۹۰ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۵۶ هزار و ۴۲۱ نفر نیز دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۲۴ هزار و ۵۳۱ دوز رسید. در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز نیست اما 7 شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۸۰ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۶۱ شهرستان در وضعیت آبی بیماری «کووید-19» قرار دارند. 

Page Generated in 0/0054 sec