printlogo


کد خبر: 256362تاریخ: 1401/8/23 00:00
اخبار

برگزاری بزرگداشت شاعر عاشورایی
مراسم بزرگداشت زنده‌یاد ابوالقاسم حسینجانی دوشنبه ۲۳ آبان در حوزه هنری برگزار می‌شود. به گزارش مهر، مراسم بزرگداشت زنده یاد ابوالقاسم حسینجانی، شاعر اهل بیت و خالق شعر «کربلا منتظر ماست» امروز با حضور شاعران، نویسندگان و اهل ادب در حوزه هنری برگزار می‌شود. ابوالقاسم حسینجانی، شاعر، نویسنده و مترجم ۱۹ آبان در ۷۳ سالگی‌ دار فانی را وداع گفت و پیکر او روز شنبه (۲۱ آبان‌ماه) با حضور شاعران محلی و چهره‌های استانی در قطعه هنرمندان بندر انزلی به خاک سپرده شد. این شاعر متولد ۱۲ شهریورماه سال ۱۳۲۸ در بندر انزلی بود که معروف‌ترین سروده او «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم» با صدای صادق آهنگران در یادها مانده است. همچنین کتاب‌های محراب، چشمه آرامش، جغرافیای رازها، حسین احیاگر آدم، دور بهار را سیم خاردار نمی‌شود کشید و اگر شهادت نبود، از معروف‌ترین آثار به‌جا مانده از اوست. مراسم بزرگداشت این شاعر عاشورایی امروز از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶ در مسجد آیت‌الله خامنه‌ای حوزه هنری برگزار می‌شود.
 
«علم قرائت» روانه بازار نشر شد
کتاب «علم قرائت» اثر حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم در 600 صفحه منتشر شد. به گزارش ایسنا، کتاب «علم قرائت» اثر حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم است که به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه شده و توسط نشر این پژوهشگاه در 600 صفحه به چاپ رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد مراقبت از قرآن در نزول تدریجی از طریق چهار عامل قرائت، حفظ، تعلیم و کتابت صورت گرفته است؛ چنانکه پیامبر اکرم(ص) در وقت نزول قرآن بر این چهار عامل تأکید می‌کنند.  در این اثر به مباحثی از علم اختلافات قرائات مانند شکل‌گیری قرآن و قرائات، جمع قرآن، توحید مصاحف، بررسی عوامل اختلافات قرائات، استناد اختلاف قرائات به اجتهاد یا سنت و بررسی سندی و دلالی حدیث سبعه احرف پرداخته شده است.  
 
آغاز ثبت‌نام کارگاه‌های جشنواره «سینماحقیقت»
علاقه‌مندان برای استفاده از کارگاه‌های تخصصی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، «سینماحقیقت» می‌توانند از امروز نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. به گزارش فارس، علاقه‌مندان برای ثبت‌نام اینترنتی ابتدا باید وارد پرتال جشنواره سینماحقیقت به نشانی panel.irandocfest.ir شده و اطلاعات شخصی خود را وارد کنند. پس از تکمیل فرم اولیه، کلید ثبت‌نام را ‌زده و از طریق پیشخوان پرتال روی گزینه «ثبت‌نام کارگاه‌ها» کلیک کرده و پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز و کد امنیتی، ثبت‌نام خود را تکمیل کنند. تعدادی از کارگاه‌های این دوره به صورت فیزیکی و تعدادی به شکل آنلاین برگزار خواهد شد. آخرین فرصت برای ثبت‌نام کارگاه‌های «سینماحقیقت» ۳۰ آبان‌ماه است. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی، شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی‌مقدم اواخر آذرماه ۱۴۰۱ برگزار می‌کند.
 
«فرهت» در راه جشنواره حقیقت
مستند «فرهت» به کارگردانی امیراطهر سهیلی و تهیه‌کنندگی خانه مستند انقلاب اسلامی آماده نمایش شد. این مستند که پرتره دکتر احمدشاه ‌فرهت، پزشک افغانستانی متخصص اطفال در مشهد است، در خانه مستند انقلاب اسلامی تهیه شده و محصول سازمان اوج است. مستند «فرهت» متقاضی حضور در شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شده است.
 
دست‌نوشته‌های نیمایوشیج دیدنی شد
نمایشگاهی از دست‌نوشته‌های نیما یوشیج به ‌مناسبت زادروز این شاعر و آغاز سی‌امین دوره هفته کتاب برپا شده است. به ‌گزارش ایسنا، ایرج فرجی، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اعلام این خبر گفت: همزمان با سی‌امین دوره هفته کتاب و با هدف امکان آشنایی علاقه‌مندان و پژوهشگران با دست‌نوشته‌ها و یادداشت‌های نیما که در گنجینه فرهنگستان نگهداری می‌شود، بخشی از این آثار ارزشمند در معرض بازدید عموم قرار گرفته است. رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد فرهنگستان زبان و ادب فارسی با ابراز امیدواری نسبت به فراهم ‌شدن امکان انتشار تصاویر همه این دست‌نوشته‌ها در وبگاه فرهنگستان بیان کرد: دست‌نوشته‌های نیما از جمله مهم‌ترین اسناد شعر معاصر ایران است که فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دهه 70 آنها را از شراگیم یوشیج، فرزند و وارث نیما، خریداری کرده است و تاکنون توسط پژوهشگران و زیر نظر گروه ادبیات معاصر فرهنگستان بخشی از این دست‌نوشته‌ها بازخوانی شده که نتیجه آن انتشار دو کتاب شعر «صد سال دگر» (۱۳۹۶) و «نوای کاروان» (۱۳۹۷) بوده است.
 
برگزاری جشنواره «کارتون گردشگری»
جشنواره «کارتون گردشگری، موزه، معلولیت و سالمند» با هدف تغییر نگرش و نگاه جامعه به افراد دارای معلولیت و برای رفع موانع سفر و تلاش برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز این قشر از جامعه برگزار می‌شود. به گزارش روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، میز گردشگری دسترس‌پذیر ویژه افراد دارای معلولیت و سالمند با مشارکت انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس، وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، خانه کاریکاتور ایران و کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم)، به منظور ترغیب به مناسب‌سازی فضاها و تأسیسات گردشگری و افزایش خودباوری و اعتماد به نفس در این قشر جامعه از طریق گذران اوقات فراغت و سفر، سومین جشنواره پاراتور را به مناسبت «روز جهانی معلولان»، 12 آذرماه با نگاهی ویژه به «گردشگری، موزه، معلولان و سالمندان»، در رشته کارتون برگزار می‌کند. شرکت برای تمام هنرمندان علاقه‌مند آزاد است. 

Page Generated in 0/0057 sec