printlogo


کد خبر: 256373تاریخ: 1401/8/24 00:00
اخبار

رئیس سازمان انرژی اتمی:
تحریم‌ها موجبات شکل‌‎گیری تحقیقات صنعتی‌- دفاعی را فراهم کرد
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:‌ تحریم‌ها موجب شد گروه‌های فناور و صنعتی‌- دفاعی به طور مستمر نیاز‌های کشور را به دستور کار تولید تبدیل کنند و موجبات شکل‌گیری تحقیقات صنعتی‌- دفاعی را فراهم کرد. محمد اسلامی در پیش‌نشست همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع‌مقدس گفت: نقش علم و فناوری در دفاع‌مقدس را باید در نیاز جبهه‌ها به انواع و اقسام مهمات، تجهیزات و ادوات جست‌وجو کرد. در زمان جنگ با تهاجم صدام به خاک کشور، یک جبهه سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و از همان ماه‌های اول جنگ تحریم‌های سنگینی را بر کشور تحمیل کردند، از این رو تدارکات نظامی نیازمند توجه به خودکفایی بود. رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها موجب شد گروه‌های فناور و صنعتی‌- دفاعی به طور مستمر این نیاز‌ها را به دستور کار تولید تبدیل کنند و موجبات شکل‌گیری تحقیقات صنعتی‌- دفاعی فراهم ‌شد. وی افزود: به عنوان مثال یکی از نیازهای مهم دوران جنگ، تأمین مهمات بود. از کالیبر کوچک و سلاح‌های انفرادی گرفته تا تجهیزات و ادوات نیمه‌سنگین و سنگین؛ به همین منظور ظرفیت این صنایع گسترش همه‌جانبه یافت تا بتوانند این نیاز‌ها را تولید و تأمین کنند. البته ظرفیت خط تولید محدود بود و وقتی سال 59 را با سال 67 مقایسه کنید، مشاهده می‌کنید تولید مهمات رشد چشمگیر چندین برابری داشته و ادوات و جنگ‌افزار‌ها هم رشد قابل ملاحظه داشتند. بر این اساس خطوط تولید گسترش پیدا کرد و کارخانجات 3 شیفته کار می‌کردند و سفارش جبهه‌ها را تأمین می‌کردند. اسلامی با بیان اینکه تولید بعضی ادوات زمان جنگ نیاز به صنعت داشت، خاطرنشان کرد: مطالعات و تحقیقات موجب تعریف محصول می‌شد، همچنین محصول به فناوری و ریزفناوری تبدیل می‌شد و صنایع گوناگون دفاعی را تولید می‌کرد و این در حالی است که آن زمان صنعتی نبود. مثلا صنایع تولید راکت گسترش پیدا کرد و توسعه آن موجب شکل‌گیری صنعت موشک‌های دریایی شد. رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تجربیات دفاع‌مقدس در حوزه پهپاد خاطرنشان کرد: در حوزه اطلاعات شناسایی، پهپاد برای نخستین بار برای برد کوتاه استفاده شد و در همان 3-2 سال آخر جنگ به صورت ابتدایی به کار آمد و اطلاعات و شناسایی بهتری در اختیار رزمندگان قرار گرفت. 
 
فرمانده کل ارتش:آماده توسعه همکاری‌ با بنیاد ملی نخبگان هستیم
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران بر آمادگی ارتش برای توسعه همکاری‌‌ با بنیاد ملی نخبگان و لزوم معرفی نخبگان نظامی بویژه شهدای نخبه ارتش تأکید کرد. امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی در دیدار مسؤولان بنیاد ملی نخبگان، ضمن تأکید بر آمادگی ارتش برای همکاری‌های دانشی بیشتر بر هم‌افزایی بین‌سازمانی در راستای استفاده بهینه از ظرفیت نخبگان به‌منظور حل مشکلات کشور تأکید کرد. وی همچنین به ضرورت توجه به انتظارات جامعه نخبگان، اعم از نخبگان وظیفه و سایر برگزیدگان بنیاد ملی نخبگان و لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های آنان در ارتش جمهوری اسلامی ایران، اشاره و بر تبیین دستاورد‌های ارتش و معرفی نخبگان نظامی بویژه شهدای نخبه ارتش جمهوری اسلامی ایران به این مجموعه تأکید کرد. 
 
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:با اغتشاشگران برخورد شود
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: همه افراد جامعه حق نقد و انتقاد دارند اما انتقاد نباید به گونه‌ای باشد که به بیت‌المال تعرض شود. حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی در گفت‌وگو با مهر، در واکنش به دیدار رئیس‌جمهور فرانسه با یکی از چهره‌های معاند ضدایرانی و همراهان وی در حاشیه مجمع صلح پاریس، گفت: غربی‌ها هیچ‌گاه طرف ما نبودند و نخواهند بود. وی بیان کرد: آنان همواره در طول تاریخ حامی تروریست‌ها بوده و خواهند بود. آنان هر جا فتنه‌گری ببینند، از فتنه‌گران حمایت می‌کنند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما به هیچ وجه نباید در مذاکرات هسته‌ای به کشورهایی که از فتنه‌گران حمایت می‌کنند، اعتماد کنیم. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اروپا از آمریکا هم بدتر است، اظهار داشت: امام خمینی(ره) در زمانی که مطالبی درباره ضرورت عدم اعتماد به آمریکا مطرح فرمودند، گفتند برخی کشورهای اروپایی از آمریکا هم بدتر هستند. ما باید این موضوع را همیشه مدنظر داشته باشیم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اغتشاشگران دستگیر شده نیز بیان کرد: قوه‌ قضائیه باید در برخورد با این افراد مطابق با قانون عمل کند و ما از قوه‌ قضائیه و سایر ارگان‌های ذی‌ربط چیزی فراتر از قانون نمی‌خواهیم و همه باید به قانون عمل کنند. 
 
هیچ ایرانی‌ای در میان کشته‌شدگان حادثه استانبول نیست
وزارت امور خارجه روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد هیچ یک از شهروندان ایرانی در بین کشته‌شدگان انفجار استانبول نیست. 
بر اساس اطلاعات دریافتی از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، مسؤولان ذی‌ربط در بخش کنسولی وزارت خارجه ترکیه از نبود هیچ یک از شهروندان ایرانی در بین کشته‌شدگان انفجار استانبول خبر داده‌اند. انفجار یک بمب در شهر استانبول ترکیه که عصر روز یکشنبه - ۲۲ آبان - روی داد، ۶ کشته و ۸۱ مجروح بر جا گذاشت که حال ۲ نفر از مجروحان وخیم است. به گفته فؤاد اوکتای، معاون رئیس‌جمهور ترکیه، این حادثه تروریستی از سوی یک زن رخ داده است. برخی رسانه‌های ترکیه این انفجار را به عناصر گروه کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) منتسب کرده‌اند؛ هر چند هنوز هیچ گروهی مسؤولیت این حمله را بر‌عهده نگرفته است. 

Page Generated in 0/0067 sec