printlogo


کد خبر: 256379تاریخ: 1401/8/24 00:00
رئیس سازمان ملی استاندارد در گفت‌وگو با «وطن‌‌امروز» مطرح کرد
اصلاح الگوی مصرف انرژی با استانداردسازی

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: ما برخی استانداردهای خود را طی قرارداد رسمی به کشورهای دیگر فروخته‌ایم و این‌ نشان از توان داخلی کشور در حوزه کیفیت دارد. از طرفی در تلاشیم الگوی مصرف انرژی را در کشور با استاندارد‌سازی در راستای مصرف بهینه اصلاح کنیم. مهدی اسلام‌پناه در مراسم‌ روز ملی کیفیت با اشاره به اهمیت مساله کیفیت، اظهار داشت: سازمان‌های رقابتی بر مساله کیفیت استوار هستند و مدیریت کیفیت جامع هدف اصلی خود را بر مبنای ارتقای کیفیت دنبال خواهد کرد. وی افزود: موضوع مغفول مانده خدمات در سازمان ملی استاندارد به طور ویژه پیگیری می‌شود. رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: دستاورد چنین همایش‌هایی به ارتقای کیفیت در همه ابعاد منتهی خواهد شد. 
وی افزود: ارتقای جایگاه نوآوری و استاندارد بسیار توأمان و تنگاتنگ است و اتفاقات مثبت ایجاد شده در این حوزه شروع کار است. این مقام مسؤول گفت: انتظار می‌رود مدیریت کیفیت به بهبود زندگی مردم ختم شود.
وی ادامه داد: نظامات قدرت در دنیا به سمتی رفته که کشور صادر‌کننده مواد خام و انرژی و یارانه خود را صادر کند و به فکر ارزش افزوده نیفتد و ما در نظام ملی استانداردسازی باید نگاه صادرات‌محور داشته باشیم. 
اسلام‌پناه گفت: ما برخی استانداردهای خود را طی قرارداد رسمی به کشورهای دیگر فروخته‌ایم و این‌ نشان از توان داخلی کشور در حوزه کیفیت است.
 وی تاکید کرد: تضمین کیفیت باید به مقدمه فعالیت ما تبدیل شود و نباید رسوب کالای غیراستاندارد به فریز شدن کالا ختم شود و درصدد هستیم نظام کنترل کیفیت و کارشناسان استاندارد را توسعه دهیم. رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: اصل سازمان ما برخورد قاطع با متخلفان است و ما همه تلاش خود را برای این مساله به کار خواهیم بست و از ظرفیت قانونی‌ای که مجلس شورای اسلامی در ارتقای کیفیت در اختیار ما قرار داده استفاده خواهد شد.
 وی در حاشیه این مراسم در پاسخ به پرسش «وطن‌امروز» درباره اقدامات این سازمان برای مصرف بهینه انرژی در کشور، گفت: همان‌طور که وزیر نیرو اعلام کرد؛ استاندارد‌های جدید کولر آبی مصرف آب و برق را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.‌ باید در چنین مسیری در بخش‌های دیگر با هدف صیانت از منابع انرژی کار شود به طوری که هم‌اکنون سازمان ملی استاندارد با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تخصصی در این زمینه وارد گفت‌وگو شده است، بنابراین باید سعی کنیم الگوی مصرف انرژی را با هدف کاهش مصرف اصلاح کنیم. 
استاندارد‌های جدید کولر آبی مصرف آب و برق را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد‌
در ادامه این مراسم، وزیر نیرو گفت: محققان در سازمان ملی استاندارد اقداماتی در راستای بررسی کولرهای آبی انجام داده‌اند که با قرار دادن فناوری‌های نوین، در این تجهیزات مصرف آب و برق تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در مراسم‌ روز ملی کیفیت با اشاره به اهمیت مساله کیفیت اظهار داشت: کمبود منابع انرژی‌ بر مسائل اجتماعی تاثیر بسیار زیادی دارد، بنابراین باید مدیریت مصرف با استانداردسازی همراه شود. 
وی افزود: شرایط مصرف انرژی طوری است که باید برای بهینه مصرف کردن آن فکری اساسی شود. وزیر نیرو بیان کرد: بین وزارت نیرو و سازمان ملی استاندارد تعامل مناسبی برقرار است و اقدامات خاص و قابل توجهی انجام شد که نتیجه آن کاهش مصرف آب و انرژی خواهد بود. 
محرابیان با اشاره به اینکه مصارف غیرمنطقی بی‌تردید حاصل عدم استانداردسازی تجهیزات است، گفت: اخیرا محققان در سازمان ملی استاندارد اقداماتی در راستای بررسی کولرهای آبی انجام داده‌اند که با قرار دادن فناوری‌های نوین، در این تجهیزات مصرف آب و برق تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. وی ادامه داد: از ابتدای آذر این فناوری در موتورهای کولر آبی اجباری خواهد شد و این اقدامات قابل تغییر است. محرابیان بیان کرد: با منابعی که در اختیار داریم علاوه بر مصرف بهینه و استفاده از تجهیزات استاندارد، باید برای ایجاد امنیت در نسل‌های آینده تلاش کنیم و این یک وظیفه ملی است.

Page Generated in 0/0067 sec