printlogo


کد خبر: 256395تاریخ: 1401/8/24 00:00
دور دنیا

اعتراف اروپا به عدم ارسال تسلیحات ایران به روسیه
جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی قبل از آغاز نشست وزرای خارجه این اتحادیه در بروکسل از افزایش تحریم‌ها علیه ایران خبر داد. نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپایی دیروز دوشنبه در بروکسل برگزار شد و افزایش تحریم‌ها علیه ایران و مسائل حوزه بالکان دستور اصلی نشست بود. جوزپ بورل درباره ایران گفت: در آستانه افزایش تحریم‌‌های بیشتر علیه افراد و نهادهای مسؤول در ارتباط با آنچه که وی خشونت علیه معترضان خوانده است، هستیم. بورل در ادامه ادعاهای خود علیه ایران افزود: هیچ مدرکی دال بر ارسال موشک از ایران به روسیه وجود ندارد اما شواهد روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد این کشور به روسیه پهپاد ارسال کرده است. 
 
3 کشته در تیراندازی دانشگاهی در آمریکا
پلیس دانشگاه ویرجینیا در آمریکا در توئیتی از تیراندازی اواخر یکشنبه (به وقت محلی) در محوطه این دانشگاه خبر داد و افزود که این تیراندازی مرگبار 3 کشته و ۲ زخمی بر جا گذاشته است. به گزارش رویترز، پلیس دانشگاه، دانشجویی به نام «کریستوفر دارنل جونز» را به عنوان مظنون شناسایی و اعلام کرده چند آژانس در حال جست‌وجوی فعال برای یافتن وی هستند. اداره پلیس دانشگاه ویرجینیا ضمن بیان اینکه مظنون هنوز آزاد است، او را مسلح و خطرناک خواند. این تیراندازی خونین به دنبال مجموعه‌ای از تیراندازی‌های مرگبار در مدارس آمریکا صورت می‌گیرد که به نوشته رویترز، فقط در سال جاری به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر منجر شده و به مباحث طولانی درباره کنترل سلاح در ایالات‌متحده دامن ‌زده است. 
 
هنیه: نبرد سیف‌القدس تا نابودی اشغالگر ادامه دارد
«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در سخنانی گفت نبرد «سیف‌القدس» هنوز به پایان نرسیده است. به نوشته وبگاه العهد، هنیه گفت نبرد سیف‌القدس که به دست مقاومت غزه علیه رژیم اشغالگر آغاز شد، تا زمانی که این رژیم را از خاک فلسطین بیرون کند، ادامه خواهد داشت. او افزود: «تمام گروه‌ها و احزاب رژیم اشغالگر، تندرو، ظالم و متجاوز هستند، بنابراین باید تمام توهمات صلح و مذاکره از بین برود و اینکه با این رژیم اشغالگر جز با زبان شمشیر و تفنگ نمی‌شود سخن گفت». اسماعیل هنیه همچنین گفت تا زمانی که بیت‌المقدس بدین گونه هدف قرار می‌گیرد، گروه‌های فلسطینی یک افق و اولویت راهبردی دارند و آن هم درگیری با رژیم صهیونیستی است و قدس موجب وحدت فلسطینی‌ها شده است. 
 
اسرائیل چندپاره می‌شود
نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد ۷۶ درصد صهیونیست‌های ساکن اراضی اشغالی بر این باورند که ساختار جمعیتی این رژیم به خاطر گسل‌ها و شکاف‌های متعدد چندپاره شده و از هم پاشیده است. روزنامه صهیونیستی «معاریو» شاخص انسجام جمعیتی رژیم اشغالگر را براساس یک نظرسنجی منتشر کرد که برای سومین بار انجام شده و نشان می‌دهد که اکثر پاسخ‌دهندگان (۷۶ درصد) معتقدند «ساختار جمعیتی اسرائیل» چندپاره است. بر پایه این گزارش، این چندپارگی و ازهم‌گسیختگی در انسجام جمعیتی رژیم صهیونیستی در مقایسه با نظرسنجی‌های مشابه سال‌های گذشته ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. طبق نظر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، بیشترین عوامل مؤثر در این چندپارگی به ترتیب، رهبری سیاسی، رسانه‌های جدید و پس از این ۲، رسانه‌های قدیمی (جریان اصلی) هستند. 
 
صدراعظم آلمان: کاش پوتین به «جی ۲۰» می‌آمد
صدراعظم آلمان آرزو کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشست آتی گروه 20 (جی۲۰) در اندونزی شرکت می‌کرد. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت: «اگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به بالی می‌آمد، خوب بود». صدراعظم آلمان افزود: پوتین در صورت حضور در نشست گروه ۲۰ با سوالات و انتقادات خاص کشورهای غربی روبه‌رو می‌شد. اندونزی که در حال حاضر ریاست گروه ۲۰ را بر عهده دارد، از ۱۵ تا ۱۶ نوامبر میزبان نشست سران این گروه در بالی خواهد بود. کرملین روز پنجشنبه اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در این اجلاس شرکت نخواهد کرد و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ریاست هیات روسی را بر عهده خواهد داشت. 
 
ادامه رقابت تنگاتنگ برای کرسی‌های مجلس آمریکا
بر اساس تازه‌ترین نتایج منتشر شده از شمارش آرای انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا پس از حفظ اکثریت کرسی‌های سنا توسط دموکرات‌ها، رقابت تنگاتنگی برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان در جریان است. بر اساس گزارش رویترز، جمهوری‌خواهان همچنان به کسب اکثریت در مجلس نمایندگان نزدیک‌تر هستند و با کسب 211 کرسی در مقابل 206 کرسی کسب شده توسط دموکرات‌ها، از آنها پیشی گرفته‌اند. هر حزب برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا باید حداقل 218 کرسی را تصاحب کند که با این اوصاف، جمهوری خواهان تنها به 7 کرسی دیگر برای پیروزی نیاز دارند. 

Page Generated in 0/0188 sec