printlogo


کد خبر: 256418تاریخ: 1401/8/25 00:00
رئیس قوه ‌قضائیه با اشاره به مأموریت‌های این قوه در قانون اساسی:
بر تأمین آزادی‌های مشروع تأکید داریم

گروه سیاسی: رئیس قوه ‌قضائیه با تاکید بر اهمیت تأمین آزادی‌های مشروع آحاد جامعه گفت: ضرورت دارد روش‌های تحقق این آزادی‌ها در سطح جامعه تعیین و تبیین شود و در قبال آنها گفتمان‌سازی شود. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست با اعضای هیات نظارت بر مطبوعات با اشاره به اهمیت کاربرد مقوله آسیب‌شناسی در قبال حوادث و اتفاقات اجتماعی برای پیشگیری از وقوع مجدد آنها، تصریح کرد: حوادث ناگوار اگر چه در دل خود واجد و موجد خسارت و آسیب هستند اما می‌توان از این تهدید، خلق فرصت کرد و با اتخاذ آسیب‌شناسی‌های تخصصی، ضمن پیشگیری از وقوع مجدد حوادث ناگوار، ضعف‌ها و خلل‌ها را مرتفع کرد. 
رئیس قوه ‌قضائیه در ادامه به تبیین و تشریح برخی مقوله‌ها و گزاره‌ها پرداخت که بعضا در سطح جامعه نسبت به آنها دوگانگی و تغایر وجود دارد؛ «شفافیت»، «انتقادپذیری»، «گفت‌وگو»، «تناسب مجازات با جرم و مجرم»، «نحوه انتشار گزارش‌های اولیه فساد و مواجهه با پخش‌کننده گزارش یا افشاگر» و «مصادیق تهدید امنیت روانی مردم» از جمله مقوله‌ها و گزاره‌هایی بود که ریاست دستگاه قضا بر ضرورت تبیین آنها در سطح جامعه در وهله نخست و سپس گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی این موارد تاکید کرد. 
محسنی‌اژه‌ای بیان داشت: همگان بر ضرورت انتقاد و انتقادپذیری تاکید دارند اما محدوده این انتقاد چیست؟ انتقاد سازنده کدام است؟ طبق قانون، انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب است؛ آیا امروزه الفاظی که تحت عنوان و ذیل مقوله «انتقاد» مطرح می‌شود، همگی واجد منطق و استدلال و اجتناب از توهین و تخریب است؟ چه دستگاه‌هایی در این باره وظیفه فرهنگ‌سازی دارند؟ 
وی با بیان اینکه امروز همگان از ضرورت انجام گفت‌وگو و مفاهمه سخن می‌گویند، ادامه داد: تاکید ما بر انجام گفت‌وگو با منتقدان و معترضان است اما مبانی این گفت‌وگو چیست؟ محدوده آن کدام است؟ سازوکارهای گفت‌وگوی توأم با ادب و نزاکت و حفظ ارزش‌ها چگونه باید تعیین شود؟ کدام نهاد باید مبانی انجام گفت‌وگو و مفاهمه را در سطح جامعه ترویج و تبیین کند؟ 
محسنی‌اژه‌ای در ادامه به تشریح مقوله «تناسب مجازات با جرم و مجرم» بویژه در حوزه جرائم مطبوعاتی و رسانه‌ای پرداخت و گفت: شما اعضای هیات نظارت بر مطبوعات در مقام کارشناسان این حوزه چه پیشنهاداتی دارید تا به گونه‌ای تمهید شود که مجازات در حوزه جرائم رسانه‌ای با جرم و مجرم تناسب داشته باشد و ارفاقات قانونی لحاظ‌شده در این راستا القای تبعیض در سطح جامعه نکند. 
وی با اشاره به حکم انتصاب خود به سمت ریاست قوه ‌قضائیه از ناحیه رهبری و تاکید ایشان بر اهتمام جدی به مأموریت‌های اساسی دستگاه قضا در قانون اساسی از جمله تأمین آزادی‌های مشروع، گفت: ما بر تأمین آزادی‌های مشروع آحاد جامعه تاکید داریم؛ بر همین اساس ضرورت دارد روش‌های تحقق این آزادی‌ها در سطح جامعه تعیین و تبیین شود و در قبال آنها گفتمان‌سازی می‌شود. 

Page Generated in 0/0064 sec