printlogo


کد خبر: 256438تاریخ: 1401/8/25 00:00
دور دنیا

مجلس در اختیار جمهوری‌خواهان سنا در دست دموکرات‌ها
طبق جدیدترین نتایج پایگاه real clear politics از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، جمهوری‌خواهان توانسته‌اند ۲۱۶ کرسی از ۲۱۸ کرسی مورد نیاز برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان این کشور را تصاحب کنند تا همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود کنترل این مجلس را برای ۲ سال آینده از دست دموکرات‌ها خارج کنند. دموکرات‌ها تاکنون موفق به تصاحب ۲۰۶ کرسی شده‌اند. جمهوری‌خواهان دوشنبه‌شب به پیروزی‌های بزرگی دست یافتند که کسب اکثریت مجلس نمایندگان را برای آنها تضمین می‌کند، اگرچه به نظر می‌رسد فاصله برتری آنها از دموکرات‌ها کم و بسیار پایین‌تر از انتظارها خواهد بود. کسب اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا به جمهوری‌خواهان این امکان را می‌دهد برتری خود را که در سال ۲۰۱۸ پس از 8 سال حضور حداکثری در این مجلس واگذار کردند، پس بگیرند. در سنا هم در حالی که نتایج قطعی هنوز مشخص نشده و رقابت در جورجیا به دور دوم کشیده شده، دموکرات‌ها با تصاحب ۵۰ کرسی و با توجه به رای تعیین‌کننده کاملا هریس معاون بایدن، توانستند کنترل این مجلس را حفظ کنند. در این مجلس نتیجه ۵۰ به ۴۹ است. 
 
پاتروشف:
آمریکا به ‌دنبال تجزیه و نابودی روسیه است
 «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه دیروز (سه‌شنبه) گفت هدف اصلی آمریکا تضعیف، تجزیه و نابودی کشورش است. پاتروشف طی سخنرانی در یک کنفرانس امنیتی گفت: «آمریکایی‌ها دیدگاه‌ها و رویکردهای خودخواهانه‌ای در همه حوزه‌های زندگی را در سند استراتژی جدید امنیت ملی خود که یک ماه پیش توسط رئیس‌جمهور آمریکا تصویب شد، منعکس کردند». به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی با بیان اینکه آمریکا آماده انجام هر اقدامی برای رسیدن به اهداف خودخواهانه‌اش است، توضیح داد: «این سند بنیادی که سیاست بلندمدت ایالات متحده را تعریف می‌کند، بار دیگر این مساله را نشان می‌دهد که آمریکا قصد تحمیل الگوی دموکراسی خود را بر کل جهان دارد». این مقام امنیتی روس یادآور شد: «این سند راهبردی ادعا می‌کند که چین جدی‌ترین چالش ژئوپلیتیکی را برای آمریکا ایجاد می‌کند و روسیه تهدیدی فوری و دائمی برای نظم امنیتی منطقه‌ای در اروپا است». پاتروشف در توضیحی برای رد این ادعاهای آمریکا اظهار داشت:‌ «ایالات متحده با معرفی کشور ما به عنوان منبع بی‌ثباتی، اتحادهای ضدروسی و قدرت نظامی ایجاد کرده و نیروهای ناتو را در نزدیکی مرزهای ما مستقر می‌کند. در همان زمان، رژیم دست‌نشانده کی‌یف که با حمایت انگلیس در نتیجه یک کودتا قدرت را به دست گرفت، به عنوان نوک پیکان حمله علیه روسیه استفاده می‌شود». 
 
فرنجیه به ریاست‌جمهوری لبنان نزدیک شد
در بحبوحه حواشی مربوط به پرونده ریاست‌جمهوری لبنان و در حالی که هنوز چشم‌اندازی برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید دیده نمی‌شود، منابع آگاه این کشور اعلام کردند فرانسه به عنوان یکی از بازیگران خارجی موثر در امور سیاسی لبنان قصد دارد گفت‌وگویی با «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی و «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی درباره نامزدی «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده برای ریاست‌‌جمهوری آینده لبنان داشته باشد. در این بین به نظر می‌رسد هم‌پیمانان ریاض در لبنان منتظر بازگشت «ولید البخاری» سفیر عربستان به بیروت هستند و می‌خواهند دیدگاه سعودی‌ها را درباره نامزد ریاست‌جمهوری لبنان بدانند. از طرف دیگر آمریکایی‌ها تا این لحظه سکوت کرد‌ه‌اند و بعد از اینکه چند هفته قبل «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت اعلام کرده بود «میشل معوض» نامزد مورد حمایت واشنگتن است، ایالات متحده موضع جدیدی در این زمینه اتخاذ نکرده است. منابع آگاه لبنانی به روزنامه الدیار اعلام کردند متحدان عربستان در لبنان منتظرند ببینند ولید البخاری چه چیزی با خود از عربستان می‌آورد و نظر مقامات این کشور درباره رئیس‌جمهور آینده لبنان چیست. سمیر جعجع نیز به عنوان مهره اصلی عربستان در لبنان قبل از مشورت با سفیر سعودی قصد اتخاذ هیچ موضعی را ندارد. 
 
استرالیا: چین تحریم ما را بردارد
اولین دیدار سران استرالیا و چین بعد از نشست سال ۲۰۱۶ با ملاقات دوجانبه نخست‌وزیر استرالیا و رئیس‌جمهور چین در حاشیه نشست گروه ۲۰ در بالی اندونزی برگزار شد. 
منابع رسانه‌ای استرالیا از دیدار دیروز سه‌شنبه «آنتونی آلبانیز» نخست‌وزیر این کشور با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین و درخواست او برای برداشتن تحریم کالاهای صادراتی استرالیایی خبر دادند. به گزارش «سیدنی مرنینگ هرالد»، این نخستین دیدار بین شی جین پینگ با نخست‌وزیر استرالیا از سال ۲۰۱۶ محسوب می‌شود و یک «دستاورد دیپلماتیک بزرگ» برای آلبانیز است، چرا که این دیدار بدون هر گونه پیش‌شرطی از سوی چین برای استرالیا برگزار شد. بنا بر روایت این رسانه استرالیایی، نخست‌وزیر این کشور در این دیدار با رئیس‌جمهور چین درباره نگرانی‌های تجاری و اقتصادی کانبرا، تایوان، حقوق بشر در سین کیانگ، تغییرات اقلیمی و بازداشت شهروندان استرالیایی در چین صحبت کرد. سیدنی مرنینگ هرالد همچنین گزارش داد آنتونی آلبانیز از شی جین پینگ خواست از نفوذ خود در قبال ولادیمیر پوتین برای پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین و حذف خطر استفاده از سلاح‌های اتمی تاکتیکی استفاده کند. 

Page Generated in 0/0057 sec