printlogo


کد خبر: 256470تاریخ: 1401/8/26 00:00
دور دنیا

تحریم باکو در سنای فرانسه تصویب شد
سنای فرانسه با ۲۹۵ رأی موافق، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از دولت فرانسه خواسته شده جمهوری آذربایجان را به دلیل حملات علیه ارمنستان در سپتامبر ۲۰۲۲ تحریم کند. به نوشته خبرگزاری «آرکا»، این قطعنامه بر لزوم به رسمیت شناختن قره‌باغ و به‌کارگیری آن به عنوان ابزار مذاکره جهت برقراری صلح پایدار در منطقه تاکید می‌کند. در این قطعنامه تاکید شده که اقدامات تهاجمی مکرر جمهوری آذربایجان علیه قره‌باغ کوهستانی امنیت و آزادی را به خطر می‌اندازد. 
این قطعنامه همچنین از جمهوری آذربایجان می‌خواهد نیروهای خود را از ارمنستان خارج کند و همچنین تضمین کند که وضعیت کریدور «لاچین» که منطقه را به ارمنستان متصل می‌کند، بدون تغییر باقی بماند. سنای فرانسه همچنین از دولت خواست با توجه به تقویت توان دفاعی ارمنستان، تاسیس دفتر بشردوستانه در قره‌باغ کوهستانی و همچنین حمایت پاریس از ایروان را مورد بررسی قرار دهد. این بیانیه، واکنش باکو را به همراه داشت. 
 
***
سفر رئیس سیا به اوکراین
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» گزارش کرد «ویلیام برنز» مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای دیدار و گفت‌وگو با «ولودیمیر زلنسکی» و مقام‌های اطلاعاتی اوکراین به کی‌یف سفر کرده است. این روزنامه همچنین مدعی شده است رئیس سیا به مقام‌های اوکراینی درباره دیدار با «سرگئی ناریشکین» مدیر اطلاعات خارجی روسیه در آنکارا توضیحاتی داده است و به او درباره هر گونه حمله اتمی مسکو هشدار داده است. 
واشنگتن‌پست به نقل از یکی از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا درباره این سفر گزارش کرد: «برنز درباره تعهد ایالات متحده آمریکا برای کمک به اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه تأکید کرده است». سفر برنز به اوکراین در شرایطی انجام شده است که پیش از این مقام‌های سابق اطلاعاتی و نظامی آمریکا اذعان کردند حضور جاسوسان آمریکایی در اوکراین به این معنی است که آمریکا در جنگ نیابتی با روسیه قرار دارد. 
 
***
 
سکندری خوردن بایدن این بار در اندونزی
راه رفتن رئیس‌جمهور آمریکا که برای شرکت در اجلاس گروه 20 در بالی اندونزی حضور دارد، خبرساز شد. در حالی که وضعیت سلامت جسمی و ذهنی جو بایدن هر از گاهی در این کشور خبرساز می‌شود، رسانه‌ها این بار ویدئویی از سکندری خوردن او در اندونزی منتشر کردند. بایدن که برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ در بالی حضور دارد، با کمک فوری جوکو ویدودو، همتای اندونزیایی‌اش از سقوط از روی چند پله نجات پیدا کرد. ۲ رهبر در حال بازدید از جنگل حرا «تامان هوتان رایا» در بالی بودند که بایدن هنگام بالا رفتن از پله‌ها تعادلش را از دست داد و ویدودو فوراً با گرفتن او به کمکش شتافت. 
***
 
ایروانی: مکانیسمی برای رسیدگی به نقض حقوق بین‌الملل ایجاد شود
امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد درباره قطعنامه ایجاد مکانیسم ثبت خسارات و غرامت مخاصمه اوکراین تأکید کرد: اگر اراده‌ای برای ایجاد مکانیسمی در جهت ثبت و رسیدگی به موارد نقض حقوق بین‌الملل وجود دارد، باید به مکانیسمی جهانشمول توسل جست که تمام وقایع از جمله فراهم کردن تسلیحات کشتار جمعی و سلاح شیمیایی برای رژیم‌های جنایتکاری نظیر صدام را شامل شود. 
در جریان یازدهمین نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی اوکراین تحت عنوان «تمهیدات مربوط به جبران و غرامت تجاوز روسیه به اوکراین» با ۹۴ رای موافق و ۱۴ رای منفی به تصویب رسید. ۷۳ کشور به این قطعنامه رای ممتنع دادند. این قطعنامه با محکومیت تجاوز روسیه به اوکراین و شناسایی ضرورت احصای خسارت‌های وارده به اوکراین، پیشنهاد می‌کند با مشارکت دولت اوکراین مکانیسمی برای ثبت و آرشیو خسارت‌های وارده به اوکراین توسط روسیه ایجاد شود. 
***
 
بالا گرفتن اختلافات درباره تعطیلی اردوگاه جدعه
یک مقام وزارت امور مهاجران و پناهندگان عراق تأکید کرد «ایوان فائق جابرو» وزیر امور مهاجران، از نخست‌وزیر عراق خواسته برای بستن اردوگاه جدعه در استان نینوا طی یک ماه، اختیارات کامل به او داده شود. این در حالی است که «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق با بستن این اردوگاه بشدت مخالف است و آن را به لحاظ امنیتی خطرناک می‌داند و کاملا خود را از این پرونده کنار کشیده است. 
این منبع تأکید کرده که «محمد السودانی» نخست‌وزیر عراق، هنوز موافقت رسمی خود با اعطای اختیارات لازم به وزیرش را اعلام نکرده بویژه که شورای امنیت ملی به وی اعلام کرده با این پرونده همکاری نخواهد کرد. اردوگاه جدعه اردوگاهی واسطه است که دولت عراق از چند ماه پیش برای انتقال ساکنان اردوگاه الهول از آن استفاده کرد. بر اساس استراتژی تعیین‌شده در دولت سابق عراق، زیر نظر شورای امنیت ملی، ساکنان عراقی اردوگاه الهول که اکثرا خانواده‌های تروریست‌های داعش هستند از این اردوگاه به الجدعه می‌روند و پس از چند هفته بازرسی امنیتی و بازپروری روانی و طی دوره‌های لازم امنیتی به سکونتگاه‌های خود بازمی‌گردند. هفته گذشته وزارت امور مهاجران عراق از تعلیق این برنامه تا تعیین سازوکار تازه‌ای برای این منظور خبر داد. روز دوشنبه کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق، میزبان قاسم الاعرجی و ایوان فائق جابرو بود تا این پرونده را بررسی کند. 

Page Generated in 0/0060 sec