printlogo


کد خبر: 256542تاریخ: 1401/8/28 00:00
بارش‌های سیل‌آسا در استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد منجر به قطع راه ارتباطی 15 روستا شد
سیل پاییزی در جنوب

با وجود هشدارهای سازمان هواشناسی نسبت به بارش‌های تند و سیل‌آسا در پی ورود سامانه بارشی‌ای که از چهارشنبه گذشته جنوب و جنوب غرب کشور را فرا گرفته، شدت بارش‌ها در استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد، خوزستان و برخی مناطق دیگر جنوب و جنوب غرب موجب راه افتادن سیلاب، مسدود شدن راه‌های ارتباطی چند روستا و اختلال در زندگی مردم این منطقه بویژه در شهرستان مارگون از توابع استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد شد. به گزارش «وطن‌امروز»، سامانه بارشی که اواخر هفته گذشته از غرب، مناطق غرب و جنوب غربی کشور را دربرگرفت، منجر به ‌وقوع بارش‌های تند و سیل‌آسایی شد که شدت آن راه ارتباطی 15 روستای مارگون را مسدود کرد و جریان سیل در هفتکل خوزستان نیز جان 2 شهروند را گرفت. در این باره فرماندار شهرستان مارگون دیروز اظهار داشت: به دلیل باران‌های سیل‌آسا هم‌اکنون راه ارتباطی 15 روستای این بخش در بخش زیلایی و دهستان سیلاب و کلوار مسدود شده و زندگی مردم ۲ روستای موشمی وسطی و بخشی از بردپهن مختل شده است. مختار اندرخور با اشاره به ورود سیل به منازل مردم روستای موشمی وسطی و بخشی از بردپهن عنوان کرد: هنوز میزان دقیق خسارت مشخص نیست و مشغول بازگشایی جاده روستای موشمی هستیم تا شرایط خدمات‌رسانی و بررسی‌ها تسهیل شود. اندرخور با انتقاد از مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد و بی‌توجهی به راهداری زمستانه قبل از وقوع بحران ابراز کرد: با یک دستگاه لودر می‌خواهند راهداری زمستانه شهرستان سردسیری و برف‌گیر مارگون با جاده‌های روستایی سخت گذر و صخره‌ای را انجام دهند. وی افزود: عوامل راهداری شهرستان با دست خالی شبانه‌روز مشغول خدمات‌رسانی هستند. همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر در استان، عشایر برای جلوگیری از هر گونه خسارت احتمالی مراقب باشند. علیرضا نیکروز خاطرنشان کرد: از آنجا که سامانه بارشی سراسر استان را درگیر می‌کند و وضعیت هشدار نارنجی اعلام شده است، بنابراین عشایری که در نقاط سخت گذر ساکن هستند نکات ایمنی را رعایت و هشدار‌ها را جدی بگیرند. وی از آماده‌باش کامل اعضای ستاد مدیریت بحران در استان و شهرستان‌ها خبر داد و افزود: برای خدمات‌رسانی بهتر در مواقع ضروری، به فرمانداران، بخشداران و دهیاری‌ها اعلام شده تا پایان بارندگی‌ها در شهرستان و محل سکونت خود حضور داشته باشند. نیکروز با اشاره به حضور تعدادی از جمعیت عشایر در حاشیه دره‌ها و رودخانه‌ها ادامه داد: نیاز است عشایر با رعایت نکات ایمنی از تردد در نقاط پرخطر خوداری کنند. همچنین حضور برخی افراد در حاشیه رودخانه‌ها برای گرفتن عکس خطرناک بوده، زیرا در مواقع بارندگی امکان تخریب و رانش زمین در حاشیه رودخانه‌ها وجود دارد. وی درباره خسارت‌های بارندگی هفته گذشته در استان نیز گفت: در بارندگی‌های پاییزی هفته گذشته خسارت جانی نداشتیم، هر چند خسارت‌های مالی در حوزه زیرساخت‌ها در شهرستان‌های بهمئی، کهگیلویه و لنده گزارش شده از جمله اینکه پل میان‌بخش «مُمبی» و «سرآسیاب» تخریب شده است. 
بارش نخستین برف در مناطق سردسیری
بارش نخستین برف پاییزی کوه دنا و ارتفاعات شهرستان‌های سردسیری کهگیلویه‌وبویراحمد شامل بویراحمد، دنا و مارگون را سفیدپوش کرد. 
جاری شدن سیلاب در خوزستان
به دنبال بارش شدید باران در خوزستان و راه افتادن سیلاب طی ۲ روز گذشته در برخی مناطق استان، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان گفت: با تلاش 8 ساعته تیم‌های هلال‌احمر پیکر بی‌جان 2 سرنشین خودروی گرفتار شده در سیلاب پیدا شد. امیرعباس نجفی با اعلام جزئیات عملیات جست‌وجو و نجات در روستای چمن لاله بخش مرکزی شهرستان هفتکل عنوان کرد: یک دستگاه خودروی سواری سمند با ۲ سرنشین حوالی ساعت ۲۳:۳۰ پنجشنبه حین عبور از یک پل و بر اثر شدت جریان آب ناشی از بارندگی شدید کنترل خود را از دست داده و اسیر سیلاب شد. معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان افزود: پس از کسب خبر بلافاصله تیم‌های عملیاتی به منطقه گسیل شدند و علاوه بر ۴ تیم عملیاتی این جمعیت از شعب هفتکل، رامهرمز و باغملک، ۲ تیم واکنش سریع نیز از مرکز استان به محل حادثه اعزام شدند و عملیات جست‌وجو آغاز شد. وی در ادامه با اشاره به تلاش بی‌وقفه نجاتگران هلال‌احمر در طول بیش از ۸ ساعت و جست‌وجوی شبانه مداوم بیان کرد: سرانجام پیکر بی‌جان هر ۲ مفقودی در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری از محل حادثه حوالی ساعت ۷:۴۵ صبح شناسایی و منتقل شد. 
ثبت ۹۴ میلیمتر بارندگی در مال‌آقای باغملک
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: بیشترین میزان بارندگی دو روز گذشته سامانه بارشی اخیر، در مال‌آقا از توابع شهرستان باغملک به میزان ۹۴ میلیمتر ثبت شد. محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان اظهار کرد: مجموع میزان بارندگی در ۲ روز گذشته در شهرستان ایذه 51.2، باغملک ۸۰، پیرموسی ۶۷، امامزاده عبدالله ۵۳، قلعه تل ۶۰، سراک 63.5 و سوسن ۳۴ میلیمتر گزارش شده است. سبزه‌زاری روز گذشته افزود: میزان بارندگی ۲۴ ساعته گذشته ایستگاه‌های هواشناسی در دزپارت 47.5، بندر ماهشهر 46.8، ایذه 36.3، بهبهان 34.1، رامهرمز 29.9، آغاجاری 16.3، بستان ۱۵ و امیدیه 11.9 ثبت شده است. وی ادامه داد: در عین حال میزان بارندگی در هندیجان 9.4، مسجدسلیمان ۶، شوشتر 4.6، آبادان 4.3، لالی 3.4، شادگان 2.8، گتوند ۲، کشاورزی اهواز 1.1، دزفول (صفی‌آباد) 0.7، اهواز 0.9، شوش 0.6 و حسینیه اندیمشک صفر میلیمتر گزارش شده است. مدیرکل هواشناسی خوزستان همچنین گفت: طبق آخرین تصویر ماهواره‌ای تقریبا از مرکز استان به بالا آسمان صاف و سامانه در حال عبور از نیمه جنوبی استان است. 
آخرین وضعیت جوی استان‌های کشور
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا آخرین وضعیت جوی استان‌های کشور را تشریح کرد. صادق ضیاییان با بیان اینکه شنبه ۲۸ آبان (امروز)‌ در غالب مناطق کشور جوی آرام برقرار است، گفت: روزهای یکشنبه و دوشنبه (۲۹ و ۳۰ آبان‌) در برخی نقاط استان کرمان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت گاهی گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. 
به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، سه‌شنبه اول آذر نیز جوی آرام در کشور پیش‌بینی می‌شود. همچنین شنبه و یکشنبه خلیج‌فارس مواج است. ضیاییان درباره وضعیت جوی تهران طی ۲ روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران ۲۸ آبان‌ صاف همراه با غبار محلی، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۷ و حداکثر دمای ۱۵ درجه سانتیگراد و برای روز یکشنبه ۲۹ آبان‌ صاف همراه با غبار محلی گاهی وزش باد با حداقل دمای ۷ و حداکثر دمای ۱۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. وی در پایان گفت: طی ۲۸ آبان (امروز) بندرعباس با دمای ۳۱ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و ارومیه با دمای صفر درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان در کشور هستند.

Page Generated in 0/0054 sec