printlogo


کد خبر: 256543تاریخ: 1401/8/28 00:00
هشدار نسبت به شیوع عفونت میکروبی با پنوموکوک در افراد زیر 15 سال
کودکان در محاصره ویروس‌ها

به دلیل بد درمان شدن آنفلوآنزا بویژه استفاده نابجا از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای کورتون برای این بیماران، ‌عفونت میکروبی با پنوموکوک در سطح جامعه در حال شیوع بوده که بسیار خطرناک است. این بیماری ریه را درگیر می‌کند و روی آنفلوآنزا سوار می‌شود؛ به طوری که گاهی اوقات کار بیماران به بستری در آی‌سی‌یو می‌کشد. رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر درباره شایع‌ترین عفونت‌هایی که در شرایط سرمای هوا کودکان را درگیر می‌کند و وضعیت فعلی مراجعات کودکان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها گفت: در حال حاضر با مجموعه‌ای از ویروس‌ها در اطفال مواجهیم. آنفلوآنزا یک اپیدمی را آغاز کرده و تقریبا پیکش را گذرانده است، در عین حال برخی افراد به صورت همزمان هم به ویروس آنفلوآنزا و هم به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. همچنین برخی ویروس‌های دیگر مانند ویروس سرماخوردگی ساده، اِنتروویروس‌ها و آدنوویروس هم هنوز در جامعه وجود دارد. 
دکتر فرهاد چوبدار افزود: از طرفی در نوزادان سنین پایین، برونشیولیت هم دیده می‌شود که با ویروسی به نام RSV ایجاد می‌شود و خیلی هم شایع شده است. همچنین این ویروس عوارض آلودگی هوا را در ریه کودکان مبتلا تشدید می‌کند. باید توجه کرد به دلیل بد درمان شدن آنفلوآنزا بویژه استفاده نابه‌جا از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای کورتونی برای این بیماران، ‌عفونت میکروبی با پنوموکوک در سطح جامعه در حال شیوع است که بسیار خطرناک بوده و ریه را درگیر می‌کند و روی آنفلوآنزا سوار می‌شود و بیماران را بسیار بدحال می‌کند به طوری که گاهی اوقات کارشان به بستری در آی‌سی‌یو می‌کشد. 
چوبدار با بیان اینکه در هفته‌های اخیر مراجعات اینچینی با حال بد به بیمارستان علی‌ اصغر بسیار زیاد بوده است، گفت: از آنجا که ما یک بیمارستان ارجاعی هستیم، معمولا بیماران بدحال به ما ارجاع می‌شود. 
وی ادامه داد: این بیماری عفونت میکروبی با پنوموکوک که روی آنفلوآنزا سوار می‌شود، در کودکان از 6 ماهگی تا ۱۵ سالگی دیده می‌شود و عمده علت بروز آن هم این است که از داروهای آنتی‌بیوتیک و کورتون‌ها به صورت نادرست استفاده می‌شود. این عفونت‌ها به صورت ثانویه با آنفلوآنزا ایجاد می‌شوند. 
وی با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر کودکانی که دچار بیماری‌های تنفسی می‌شوند، گفت: در تمام افرادی که زمینه آسم داشته یا به تحریک‌پذیری راه‌های هوایی مبتلا هستند، هم ویروس‌ها و هم آلودگی هوا این وضعیت را برای‌شان تشدید می‌کند. حال اگر آلودگی هوا با ویروس دست به دست هم دهند و روی ریه‌ای بنشیند که این ریه مستعد آسم و تحریک‌پذیری راه‌های هوایی است، معمولا کار بیمار را به بستری می‌کشاند.
 
    عملیاتی شدن تخصیص ارز نیمایی دارو در ۲۴ تا ۴۸ ساعت   
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت رفع کمبودهای دارویی و واردات تا زمان اشباع بازار گفت: بالاخره در تعامل با بانک مرکزی، تخصیص ارز نیمایی دارو و مواد جانبی طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت عملیاتی شد. دکتر پیکان‌پور درباره اقدامات انجام شده در جهت رفع کمبودهای دارویی افزود: اقدامات در حوزه اداره کل دارو با تاکید روی رفع کمبود و ارتقای کیفیت دنبال می‌شود. وی گفت: تا آخر آذرماه تمرکز جدی روی رفع کمبودهای دارویی بازار خواهد بود. همچنین بالاخره در تعامل با بانک مرکزی، تخصیص ارز نیمایی دارو و مواد جانبی طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت عملیاتی شد. مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو به موضوع بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی به داروخانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: بدهی‌های معوق سازمان تامین اجتماعی که معمولا تا 8 ماه و جمعا به 5.5 هزار میلیارد تومان می‌رسید، پس از اجرای طرح دارویار به ۳ ماه کاهش یافته و اکنون 3.3 هزار میلیارد تومان است. پیکان‌پور تاکید کرد: سازمان غذا و دارو مکلف شده در کنار نظارت بر تعهدات شرکت‌ها از مسیر تولید داخل، تا زمان اشباع بازار و رفع نیاز بیماران، سایر ظرفیت‌ها را نیز فعال کند. وی گفت: در زمان بروز کمبود برای رفع خلأ بازار، تامین باید گاه ۵ تا ۶ برابر افزایش یابد. به عنوان مثال در مهرماه تولید سوسپانسیون بروفن حدودا ۳۰۰ هزار عدد بود که در حال حاضر به 2.5 میلیون عدد رسیده است.

 


Page Generated in 0/0052 sec