printlogo


کد خبر: 256555تاریخ: 1401/8/28 00:00
دور دنیا

10 میلیون اوکراینی بدون برق
رئیس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه گفت ۱۰ میلیون اوکراینی بدون برق هستند. به گزارش منابع خبری، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «قطع برق در بسیاری از شهرها و مناطق کشور رخ می‌دهد. حدود ۱۰ میلیون اوکراینی بدون برق مانده‌اند». بر اساس این گزارش، جمعیت اوکراین قبل از شروع تهاجم نظامی روسیه حدود ۴۰ میلیون نفر بود. طبق گزارش سازمان ملل متحد، تاکنون حدود ۱۲ میلیون اوکراینی به دلیل جنگ این کشور را ترک کرده‌اند. بیشترین قطع برق در مناطق «خارکیف»، «ژیتومیر»، «کی‌یف» و «لویو» ثبت شده است. رئیس‌جمهور اوکراین افزود: مشکلاتی در ارتباط و اینترنت در سراسر کشور وجود دارد و برخی شهرهای عرضه سوخت گرما را به حالت تعلیق درآورده‌اند. زلنسکی همچنین از خسارت به ۱۵ تاسیسات زیرساخت انرژی خبر داد. 
 
خیانت باکو به آرمان فلسطین
بعد از گزارش‌ها درباره همکاری‌های مختلف دولت جمهوری آذربایجان با رژیم موقت صهیونیستی، اکنون از ارتقای روابط دیپلماتیک ۲ طرف خبر می‌رسد. پارلمان باکو (جمعه) در اقدامی ضداسلامی، ضدبشری و ضدآرمان فلسطین، طرح افتتاح سفارتخانه در تل‌آویو واقع در فلسطین اشغالی را تصویب کرد. جمهوری آذربایجان طی 3 دهه گذشته روابط دیپلماتیک با رژیم کودک‌کش صهیونیستی داشته و بیشتر تسلیحات و تجهیزات نظامی خود را از این رژیم خریداری می‌کند. به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، این سفارتخانه که کارهای احداث آن طی چند ماه قبل در جریان بوده، قرار است در تل‌آویو - جایی که باکو هم‌اکنون دفتر گردشگری و دفتر نمایندگی تجاری دارد - افتتاح شود. «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که روزهای پایانی کار خود در این سمت را طی می‌کند، با استقبال از این تصمیم پارلمان باکو، گفت جمهوری آذربایجان «شریک مهم» این رژیم و یکی از بزرگ‌ترین مکان‌های استقرار یهودیان در کشورهای مسلمان است. 
 
۲ برابر شدن اعدام‌ها در عربستان
بر اساس آماری که جمعه ۱۸ نوامبر توسط خبرگزاری فرانسه فاش شد، عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ دوبرابر بیشتر از سال گذشته اعدام کرده است؛ افزایش شدیدی که سازمان‌های حقوق ‌بشری بین‌المللی آن را به‌شدت محکوم می‌کنند. طبق گزارش وبگاه شبکه «المیادین» و بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی «واس»، روز پنجشنبه ۱۷نوامبر عربستان سعودی یک فرد سعودی و یک شهروند اردنی را پس از محکومیت آنها به اتهام قاچاق قرص‌های مخدر ممنوعه آمفتامین در منطقه الجوف این کشور اعدام کرد. بر اساس آماری که خبرگزاری فرانسه بر اساس داده‌های رسمی تهیه کرده است، این ۲ مورد اعدامی، تعداد اعدام‌های انجام شده در سال ۲۰۲۲ را به ۱۳۸ مورد افزایش داد. عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱، ۶۹ حکم اعدام را به اجرا درآورد. ۲۷ مورد اعدام نیز در سال ۲۰۲۰ در زمان اوج شیوع ویروس کرونا در عربستان رخ داد و ۱۸۷ نفر نیز در سال ۲۰۱۹ اعدام شدند. 
 
لبنان همچنان بدون رئیس‌جمهور
رئیس پارلمان لبنان جلسه پنجشنبه پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور را باز هم به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان به پنجشنبه آتی موکول کرد. به گزارش ایسنا به نقل از سایت النشره، ششمین جلسه انتخاب رئیس‌جمهور لبنان روز پنجشنبه دوباره به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان حاضر در پارلمان همانند 5 جلسه قبل لغو شد. نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان ضمن لغو جلسه در دور دوم به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان، پنجشنبه آتی (۲۴ نوامبر) را به عنوان جلسه جدید انتخاب رئیس‌جمهور اعلام کرد. در دور اول جلسه روز پنجشنبه ۱۱۲ نماینده حضور یافتند و نتایج رای‌گیری به این شکل بود: ۴۶ برگه سفید، ۴۳ رای برای میشل معوض، ۹ رای برای لبنان جدید، 7 رای برای عصام خلیفه، 3 رای برای زیاد بارود، یک رای برای سلیمان فرنجیه، یک رای برای میشل ضاهر و ۲ رای باطله. 
 
توئیتر در بحران
شرکت توئیتر به دستور مالک این شرکت، «ایلان ماسک» اعلام کرده تمام دفاتر آن تعطیل است و تا روز دوشنبه از ورود کارمندان جلوگیری خواهد شد. گزارش‌ها حاکی است صدها نفر از کارکنان این شرکت اعلام کرده‌اند به دلیل دیدگاه‌های جدید ایلان ماسک از ادامه کار خودداری خواهند کرد. مقام‌های شرکت به کارمندان گفته‌اند همه دفاتر توئیتر به طور موقت تعطیل است و انتظار می‌رود بازگشایی در روز دوشنبه انجام شود. توئیتر دلیل این تصمیم را اعلام نکرده اما برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند دلیل تعطیلی، بیم ایلان ماسک از احتمال خرابکاری و ناآرامی‌های داخلی بوده است. پیش از این رسانه‌ها گزارش داده بودند ایلان ماسک به کارکنان دستور داده بین «ساعات طولانی کار فشرده یا از دست دادن شغل» یکی را انتخاب کنند. این تصمیم با استعفای گسترده کارکنان شرکت توئیتر همراه شده است. 
 
دیدار معاون  نخست‌وزیر طالبان  با هیأتی از شیعیان افغانستان
«عبدالسلام حنفی» معاون اداری نخست‌وزیر دولت موقت طالبان با هیاتی از شیعیان به ریاست «محمد اکبری» معاون شورای علمای شیعه افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار اظهار داشت، مردم افغانستان در دوره‌های مختلف تاریخ، برادرانه زندگی کرده‌اند و اتحاد و همگرایی این ملت برای پیشرفت و ترقی این کشور یک نیاز ضروری است. 
حنفی گفت این دولت بدون توجه به مسائل قومیتی موظف است خواسته‌ها و مشکلات مردم را حل کند. محمد اکبری، معاون شورای علمای شیعه افغانستان نیز در این دیدار مهم‌ترین خواسته‌های جامعه شیعیان افغانستان در عرصه‌های آموزشی، اجتماعی و توسعه را بیان کرد و بر توجه دولت موقت طالبان در زمینه‌های یاد شده تاکید کرد. 

Page Generated in 0/0060 sec