printlogo


کد خبر: 256586تاریخ: 1401/8/29 00:00
همکاری‎های حوزه علمیه و آموزش‌و‌پرورش افزایش می‎‌یابد
تربیت دینی دانش‌آموزان با حضور روحانیون در مدارس

تربیت دینی و اعتقادی دانش‌آموزان با حضور روحانیون و طلاب در مدارس تقویت می‌شود. دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش‌و‌پرورش گفت: حوزه علمیه با برخورداری از ظرفیت بزرگ و کاملا موثر و توانمند در بخش‎‌های پژوهشی و تبلیغی، می‌تواند بازوی توانمند آموزش‌و‌پرورش در تربیت دینی و اعتقادی دانش‌آموزان باشد. حمید نیکزاد با اشاره به اهتمام وزیر آموزش‌و‌پرورش و مدیر حوزه‌های علمیه در برنامه‌محور بودن همکاری‎ها تصریح کرد: با تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تقویت هر چه بیشتر ارتباط حوزه و آموزش‌و‌پرورش، امروز شاهد ساختارمند شدن ارتباط این دو نهاد با برنامه همکاری ۵ ساله به منظور اجرای بیش از ۴۰ طرح در مباحث گوناگون تعلیم و تربیتی هستیم و در تدوین این برنامه، سعی شده است ابعاد مختلف استفاده از ظرفیت‌های حوزه علمیه و نیز نیازهای آموزش‌و‌پرورش لحاظ شود. مشاور وزیر آموزش‌و‌پرورش افزود: حوزه علمیه با برخورداری از ظرفیت بزرگ و کاملا موثر و توانمند در بخش‎های پژوهشی و تبلیغی، می‎تواند بازوی توانمند آموزش‌و‌پرورش در تربیت دینی و اعتقادی دانش‌آموزان باشد. حجت‌الاسلام نیکزاد اظهار کرد: آنچه امروز برای ما اولویت دارد، چینش این ظرفیت‎ها در کنار هم به منظور تهیه یک نقشه راه در آموزش‌و‌پرورش است تا با حفظ استقلال نهاد آموزش‌و‌پرورش، پاسخگوی نیازهای آن در ابعاد تربیتی و دینی باشد. محور همه فعالیت‎های آموزش‌و‌پرورش، تربیت دینی دانش‌آموزان است و تحقق کامل این موضوع مستلزم حضور روحانیت معزز به عنوان یکی از ارکان تأثیرگذار در مدرسه است. 
دبیر ستاد همکاری‎های حوزه و آموزش‌و‌پرورش تصریح کرد: تبادل فکر با صاحب‌نظران حوزوی، تولید محتوا و تعامل روحانیون با منابع آموزشی، ساماندهی و حضور بیشتر طلاب جوان در جمع دانش‌آموزان، تربیت نیروی انسانی و راه‌اندازی مدارس علوم و معارف اسلامی، برخی از عرصه‎های برنامه ۵ ساله ستاد همکاری‎های حوزه علمیه و آموزش‌و‌پرورش است. وی ادامه داد: ظرفیت دیگر ارتباط با دانشگاه فرهنگیان است که در دور جدید همکاری‎های حوزه علمیه و آموزش‌و‌پرورش افزایش پیدا می‎کند، همچنین دفتر نهاد مقام معظم رهبری باید در دانشگاه فعال شود. وی با اشاره به برنامه حبل‌المتین به عنوان یکی از برنامه‎ها که فرهنگیان راغب به علوم حوزوی را دعوت به آموزش و همکاری می‎کند، افزود: طرح نامه، نوشته شده است تا با در نظر گرفتن مشوق‎ها و بر اساس نیازهای آموزش‌و‌پرورش به اجرا برسد. نیکزاد برنامه دوم را پنجشنبه‎های بدون کتاب عنوان کرد و گفت: پنجشنبه‎های بدون کتاب اختیاری بوده و با همکاری مدیر مدرسه می‎تواند روزی برای حضور روحانیون و طلاب در مدارس باشد. 
وی به برنامه‎های طرح امین، تاسیس مدارس وابسته به حوزه علمیه و ساماندهی طلاب در آموزش‌و‌پرورش نیز اشاره کرد و گفت: کنشگری نظام‌مند حوزه علمیه و آموزش‌و‌پرورش نیاز به قانون‎گذاری دارد و لازمه آن همفکری و وحدت است.
 
* ارتباط آموزش‌و‌پرورش با مساجد و حوزه‌ها باید قوی‌تر شود
وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: از ظرفیت‌های آموزش‌و‌پرورش به طور کامل استفاده نمی‌شود. نهادی که ارتباط قانونی با خانواده دارد، ما هستیم و از این ظرفیت هیچ استفاده‎ای نمی‌کنیم. می‌گوییم نهادهای دیگر باید به آموزش‌و‌پرورش یاری دهند اما نهاد آموزش‌و‌پرورش با امکانات خودش نیز ارتباط ندارد؛ باید تعامل و ارتباط‌مان را با مسجد و نهادهای بیرونی مانند حوزه علمیه بیشتر کنیم. 
یوسف نوری تصریح کرد: باید بچه‌ها را طوری تربیت کنیم که هر جا یک روحانی می‌بینند سوال بپرسند و مشکلات دینی و مسائل خود را بیان کنند. وزیر آموزش‌و‌پرورش گفت: اگر باور تغییر کرد، رفتار هم تغییر می‌کند و این لایه عمیق باید در آموزش‌و‌پرورش جدی‌تر گرفته شود.

Page Generated in 0/0060 sec