تربیت دینی و اعتقادی دانشآموزان با حضور روحانیون و طلاب در مدارس تقویت میشود. دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزشوپرورش گفت: حوزه علمیه با برخورداری از ظرفیت بزرگ و کاملا موثر و توانمند در بخشهای پژوهشی و تبلیغی، میتواند بازوی توانمند آموزشوپرورش در تربیت دینی و اعتقادی دانشآموزان باشد. حمید نیکزاد با اشاره به اهتمام وزیر آموزشوپرورش و مدیر حوزههای علمیه در برنامهمحور بودن همکاریها تصریح کرد: با تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تقویت هر چه بیشتر ارتباط حوزه و آموزشوپرورش، امروز شاهد ساختارمند شدن ارتباط این دو نهاد با برنامه همکاری ۵ ساله به منظور اجرای بیش از ۴۰ طرح در مباحث گوناگون تعلیم و تربیتی هستیم و در تدوین این برنامه، سعی شده است ابعاد مختلف استفاده از ظرفیتهای حوزه علمیه و نیز نیازهای آموزشوپرورش لحاظ شود. مشاور وزیر آموزشوپرورش افزود: حوزه علمیه با برخورداری از ظرفیت بزرگ و کاملا موثر و توانمند در بخشهای پژوهشی و تبلیغی، میتواند بازوی توانمند آموزشوپرورش در تربیت دینی و اعتقادی دانشآموزان باشد. حجتالاسلام نیکزاد اظهار کرد: آنچه امروز برای ما اولویت دارد، چینش این ظرفیتها در کنار هم به منظور تهیه یک نقشه راه در آموزشوپرورش است تا با حفظ استقلال نهاد آموزشوپرورش، پاسخگوی نیازهای آن در ابعاد تربیتی و دینی باشد. محور همه فعالیتهای آموزشوپرورش، تربیت دینی دانشآموزان است و تحقق کامل این موضوع مستلزم حضور روحانیت معزز به عنوان یکی از ارکان تأثیرگذار در مدرسه است.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزشوپرورش تصریح کرد: تبادل فکر با صاحبنظران حوزوی، تولید محتوا و تعامل روحانیون با منابع آموزشی، ساماندهی و حضور بیشتر طلاب جوان در جمع دانشآموزان، تربیت نیروی انسانی و راهاندازی مدارس علوم و معارف اسلامی، برخی از عرصههای برنامه ۵ ساله ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزشوپرورش است. وی ادامه داد: ظرفیت دیگر ارتباط با دانشگاه فرهنگیان است که در دور جدید همکاریهای حوزه علمیه و آموزشوپرورش افزایش پیدا میکند، همچنین دفتر نهاد مقام معظم رهبری باید در دانشگاه فعال شود. وی با اشاره به برنامه حبلالمتین به عنوان یکی از برنامهها که فرهنگیان راغب به علوم حوزوی را دعوت به آموزش و همکاری میکند، افزود: طرح نامه، نوشته شده است تا با در نظر گرفتن مشوقها و بر اساس نیازهای آموزشوپرورش به اجرا برسد. نیکزاد برنامه دوم را پنجشنبههای بدون کتاب عنوان کرد و گفت: پنجشنبههای بدون کتاب اختیاری بوده و با همکاری مدیر مدرسه میتواند روزی برای حضور روحانیون و طلاب در مدارس باشد.
وی به برنامههای طرح امین، تاسیس مدارس وابسته به حوزه علمیه و ساماندهی طلاب در آموزشوپرورش نیز اشاره کرد و گفت: کنشگری نظاممند حوزه علمیه و آموزشوپرورش نیاز به قانونگذاری دارد و لازمه آن همفکری و وحدت است.
* ارتباط آموزشوپرورش با مساجد و حوزهها باید قویتر شود
وزیر آموزشوپرورش گفت: از ظرفیتهای آموزشوپرورش به طور کامل استفاده نمیشود. نهادی که ارتباط قانونی با خانواده دارد، ما هستیم و از این ظرفیت هیچ استفادهای نمیکنیم. میگوییم نهادهای دیگر باید به آموزشوپرورش یاری دهند اما نهاد آموزشوپرورش با امکانات خودش نیز ارتباط ندارد؛ باید تعامل و ارتباطمان را با مسجد و نهادهای بیرونی مانند حوزه علمیه بیشتر کنیم.
یوسف نوری تصریح کرد: باید بچهها را طوری تربیت کنیم که هر جا یک روحانی میبینند سوال بپرسند و مشکلات دینی و مسائل خود را بیان کنند. وزیر آموزشوپرورش گفت: اگر باور تغییر کرد، رفتار هم تغییر میکند و این لایه عمیق باید در آموزشوپرورش جدیتر گرفته شود.