printlogo


کد خبر: 256644تاریخ: 1401/8/30 00:00
گمانه‌زنی‌ها برای نامزدهای اولیه اسکار ادامه دارد
یک اسکار غیرقابل ‌پیش‌بینی!

گروه فرهنگ و هنر: همزمان با روزهایی که آکادمی اسکار در حال بازبینی فیلم‌های معرفی شده برای شاخه بین‌الملل است، منتقدان سینمایی و نشریات گوناگون گمانه‌زنی‌های مختلفی را درباره فیلم‌هایی که شانس راهیابی به اسکار دارند، مطرح می‌کنند. به گزارش «وطن‌امروز»، آکادمی اسکار امسال برخلاف دوره‌های قبل، بدون آنکه تعداد فیلم‌هایی را که برای ورود به اسکار صف کشیده‌اند اعلام کند، به بازبینی آنها نشسته است. شواهد از این قرار است که تعداد فیلم‌های حاضر در این بخش، 93 فیلم است اما برخی فیلم‌ها همچون نماینده پاکستان که اکران داخلی آن ممنوع اعلام شده، هنوز وضعیت مشخصی ندارند. با این حال اما برخی رسانه‌ها و نشریات سینمایی این روزها گمانه‌زنی‌هایی درباره حاضران احتمالی در اسکار 2023 منتشر می‌کنند. هر یک از این گمانه‌زنی‌ها البته با ملاک و معیاری خاص انجام شده و همین موضوع تمایزاتی را بین آنها ایجاد کرده است. 
اسکات فاینبرگ، منتقد و تحلیلگر مشهور فصل جوایز سینمایی در نخستین پیش‌بینی‌ای که از نامزدهای بخش بین‌الملل اسکار داشته، فهرستی از 20 فیلم را منتشر کرده است. اسکات فاینبرگ ۵ فیلم «تصمیم به رفتن» از کره‌جنوبی، «نزدیک» از بلژیک، «در جبهه غرب خبری نیست» محصول آلمان، «کورساژ» از بلژیک و «عنکبوت مقدس» از دانمارک را شانس‌های اصلی نامزدی اسکار ۲۰۲۳ در نظر گرفته است. این تحلیلگر و منتقد سینما فیلم‌های «آرژانتین، ۱۹۸۵» از آرژانتین، «دختر ساکت» از ایرلند، «ای‌او» از لهستان، «عمر مقدس» از فرانسه و «باردو» از مکزیک را جزو دسته فیلم‌هایی که ممکن است به میان ۵ فیلم نهایی راه پیدا کنند، معرفی کرده است. وی همچنین از ۱۰ فیلم دیگر از کشورهایی چون اسپانیا، ژاپن، پاکستان و اوکراین که هنوز ندیده است یاد کرده و شانسی برای نامزدی‌ آنها نیز قائل شده است. 
نکته جالب توجه در پیش‌بینی فاینبرگ، حضور فیلم «عنکبوت مقدس» نماینده دانمارک در این فهرست و عدم حضور نماینده کشورمان است. این در حالی است که فیلم «عنکبوت مقدس» که مضمونی موهن به آستان امام هشتم دارد، پس از نمایش در کن با اعتراض رسمی جمهوری اسلامی مواجه شده بود و از سوی دیگر «جنگ جهانی سوم» که برای نودوپنجمین دوره اسکار به آکادمی معرفی شده، برخلاف 2 دوره قبلی که فیلم‌مان برای اسکار پذیرفته شد، مفهومی جهانی و انسانی - و نه سیاسی- دارد. به نظر می‌رسد فاینبرگ در این پیش‌بینی، بی‌توجه به این مسائل نبوده نباشد. 
نشریه هالیوود‌ریپورتر نیز اظهارنظری در این باره داشته است و از قضا نماینده ایران را هم جزو شانس‌های اصلی برای ورود به نودوپنجمین دوره اسکار دانسته و درباره آن نوشته است: «ترکیب کمدی، درام احساسی و تفسیر اجتماعی ظریف «جنگ جهانی سوم»، هیات داوران جشنواره فیلم ونیز را برانگیخت؛ تا جایی که جوایز بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد (محسن تنابنده) در بخش افق‌ها به این فیلم رسید». 
در گزارش هالیوود‌ریپورتر فیلم‌های «برادران ما» ساخته «رشید بوشارب» کارگردان فرانسوی- الجزایری به نمایندگی از سینمای الجزایر، انیمیشن «بهار ابدی» ساخته «جیسون لوفتوس» به نمایندگی از کانادا، «دختر آرام» ساخته «کولم بایراد» از سینمای ایرلند و «مارس وان» ساخته «گابریل مارتینز» از برزیل به عنوان دیگر فیلم‌هایی معرفی شده‌اند که می‌توانند برخلاف پیش‌بینی‌ها معادلات شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ را تغییر دهند. 
35 روز دیگر تمام این احتمالات به قطعیت می‌رسد و 15 فیلم به عنوان نامزدهای اولیه اسکار معرفی می‌شوند. اگر نماینده کشورمان در این دوره از اسکار بتواند وارد گردونه رقابت‌ها شود، چهارمین حضور ایران در اسکار رقم خواهد خورد. نباید فراموش کرد نماینده‌ای که از سوی کشورمان برای حضور در این رویداد معرفی شده، فیلمی است که توانسته در افق‌های ونیز بدرخشد و دور از ذهن نیست این فیلم در اسکار هم، حداقل جزو نامزدهای مراحل پایانی باشد.

Page Generated in 0/0049 sec