printlogo


کد خبر: 256656تاریخ: 1401/8/30 00:00
دور دنیا

عربستان مانع مذاکره و توافق میان لبنانی‌ها
عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان تأکید کرد مداخله عربستان در امور داخلی لبنان بدترین مداخله خارجی است. به گزارش ایسنا به نقل از سایت النشره، نبیل قاووق گفت: تجربه جلسات انتخاب رئیس‌جمهور ثابت کرد هیچ تیمی قدرت انتخاب رئیس‌جمهور بدون توافق را ندارد. اگر طرف‌های لبنانی همچنان بخواهند بدون توافق به دنبال انتخاب رئیس‌جمهور باشند، این جلسات کماکان ادامه خواهد داشت. ما خواهان رئیس‌جمهوری توافقی هستیم که اولویتش نجات کشور و وحدت ملی باشد. ما رئیس‌جمهوری نمی‌خواهیم که علیه مقاومت توطئه کند یا کشور را به فتنه بکشاند. وی گفت: کسانی که به دنبال درگیری هستند، کشور را وارد یک ماجراجویی نسنجیده کردند. مسؤول اول کشاندن لبنانی‌ها به درگیری و کشمکش، نظام عربستان است. تعدادی از نمایندگان همچنان از فشارهای عربستان برای تغییر موضع‌شان درباره انتخاب رئیس‌جمهور گله می‌کنند. مداخله عربستان شنیع‌ترین مداخله خارجی در امور داخلی لبنان است. نخستین مسؤول منع مذاکره و توافق میان لبنانی‌ها سفارت عربستان است. البته تمام این اتفاقات مقاومت را از وظیفه خود برای آمادگی و ارتقای توانایی‌های نظامی‌اش دور نخواهد کرد. 
 
افشای حجم غارت نفت یمن توسط متجاوزان
شبکه خبری المسیره اسنادی را منتشر کرد که حجم صادرات نفت خام غارت شده از یمن را پیش از اعمال قانون حمایت از منابع نفتی این کشور نشان می‌دهد. سایت شبکه خبری المسیره یمن به صورت انحصاری اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌دهد حجم صادرات نفت خام غارت شده از یمن پیش از اجرای قانون حمایت از منابع نفتی این کشور، ماهانه بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه بوده است. این اسناد شامل صورتجلسه‌ها و مناقصه‌های کمیته موسوم به «کمیته عالی بازاریابی نفت خام» برای فروش نفت خام المسیله، شبوه و مأرب به شرکت‌های خارجی است. بر اساس صورتجلسه‌های فروش، میزان فروش نفت خام المسیله ماهانه ۲ میلیون بشکه و میزان فروش نفت خام شبوه و مأرب ماهانه ۶۰۰ هزار بشکه بوده است. همچنین در صورتجلسه‌های تنظیم شده میان مسؤولان وزارت نفت وابسته به دولت مستعفی یمن و شرکت اماراتی ادنوک پیش‌بینی شده حجم صادرات نفت خام شبوه و مأرب 2 برابر شده و به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در ماه برسد. 
 
اخراج زن مسلمان از کمیته مجلس آمریکا
«کوین مک‌کارتی» رئیس احتمالی بعدی مجلس نمایندگان آمریکا گفت «ایلهان عمر» نماینده دموکرات مینه‌سوتا را به دلیل انتقادهایش از اسرائیل از کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان حذف خواهد کرد. مک‌کارتی همچنین اشاره کرد انتقاد شخصی او از عمر در سال گذشته از دیگر عوامل بوده است. مک‌کارتی، نماینده جمهوری‌خواه کالیفرنیا که حزبش بتازگی اکثریت را در مجلس به دست آورد، روز شنبه در کنفرانس سالانه ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه در لاس‌وگاس گفت: «به یاد دارم او درباره من چه گفت. به یاد دارم او درباره اسرائیل چه گفت. به یاد دارم او درباره روابط [ایالات متحده و اسرائیل] چه گفت. خوب به خاطر دارم. سال گذشته به شما قول دادم او دیگر در کمیته امور خارجی نخواهد بود. من به این قول عمل می‌کنم».
 
فراخوان عمران ‌خان برای تجمع حامیانش در اسلام‌آباد
عمران ‌خان از حامیانش خواست شنبه هفته آینده برای آخرین مرحله از کارزارش جهت برگزاری انتخابات زودهنگام در اسلام‌آباد تجمع کنند. نخست‌وزیر سابق پاکستان که به دلیل رای عدم اعتماد در مجلس پاکستان در ماه آوریل از قدرت برکنار شد، گفت پس از رسیدن به راولپندی، در ۲۶ نوامبر سرانجام به اسلام‌آباد خواهد رسید و در پایتخت این کشور تظاهراتی را به همراه حامیانش بر پا خواهد کرد. 
‌خان روز شنبه حین برگزاری تماس ویدئویی با حزبش موسوم به «تحریک انصاف پاکستان» گفت: این کارزار بلندمدتی است تا آزادی واقعی برای این کشور رقم بخورد. پس از آنکه به خان در اوایل ماه نوامبر در جریان اعتراضی حمله شد و مورد اصابت گلوله قرار گرفت، حامیان او همچنان به تجمعات خود ادامه داده‌اند. نخست‌وزیر سابق پاکستان چنین حمله‌ای را «تلاشی برای ترور» توصیف کرد و «شهباز شریف» نخست‌وزیر این کشور، «رعنا ثناءالله» وزیر کشور پاکستان یا داعش را به انجام چنین حمله‌ای متهم کرد. این در حالی است که مقامات پاکستان چنین اتهامی را رد کردند. 
 
کشته شدن 9 غیرنظامی در پی حمله ترکیه به سوریه
منابع آگاه در شمال شرق سوریه از کشته شدن غیرنظامیان و نظامیان سوری در حملات ترکیه به استان‌های حسکه و حلب خبر دادند. به نوشته المیادین، این حملات که بامداد دیروز انجام شد، در شهر مرزی «المالکیه» حداقل ۹ کشته از غیرنظامیان را در پی داشته است. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز گزارش داد تعدادی از نظامیان این کشور در حملات ترکیه به حومه حلب و حسکه کشته شده‌اند. طبق این گزارش، جنگنده‌های ارتش ترکیه نقاطی در جنوب غرب «الدرباسیه» و اطراف شهر «المالکیه» و روستای «تل حرمان» در شمال شهرک «ابوراسین» را بمباران کردند که موجب کشته و زخمی شدن غیرنظامیان و خسارات شدید به خانه‌های مردم شد. نهاد موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» (مستقر در لندن) نیز مدعی شد در حملات جنگنده‌های ترکیه، حداقل ۱۲ نفر از جمله 6 شبه‌نظامی کُرد و 6 نظامی ارتش سوریه کشته شده‌اند. وزارت دفاع ترکیه دیروز اعلام کرد جنگنده‌های این کشور علیه «پ‌ک‌ک» و جناح‌های داخلی طرفدار آن در شمال سوریه و عراق عملیات انجام داده‌اند. 

Page Generated in 0/0047 sec