printlogo


کد خبر: 256702تاریخ: 1401/9/1 00:00
برگزاری بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی
قصه‌گفتن موجب تقویت تخیل است

مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۵ کشور، دیروز ۳۰‌آبان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: نتیجه تحقیقات دینی و علمی حاکی از آن است که قصه‌گویی موجب تقویت تخیل و تقویت گوش دادن می‌شود و یادگیری را بالا می‌برد. به گزارش «وطن‌امروز»، مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۵ کشور روز گذشته در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. 
حامد علامتی در این مراسم قصه‌ و قصه‌گویی را پلی مستحکم میان مردم خواند و گفت: افراد با قصه‌گویی ماجراجو می‌شوند، می‌آموزند و راه کشف دنیا را فرا می‌گیرند. قصه‌ها زمانی که تلویزیون و اینترنت نبود، نقل مجلس می‌شدند. امروز با اینکه بشر قله‌های پیشرفت را درنوردیده، قصه‌گویی هنری محبوب به شمار می‌رود. مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به بالا رفتن سرعت انتقال اطلاعات و تاثیر آن بر روابط اجتماعی گفت: قصه و قصه‌گویی توانست مسیر خود را در جامعه پیدا کند. این هنر جایگاه خود را در ذهن و اندیشه آدمی پیدا می‌کند. چه بسیارند کودکانی که با شنیدن قصه به خواب می‌روند و چه بسیارند پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها که با قصه تجربیات خود را انتقال می‌دهند. وی ادامه داد: رازی در «قصه» وجود دارد، تا جایی که ۲۸۰ قصه در قرآن کریم داریم. امروز تحقیقات گسترده در حوزه کودک و نوجوان نشان می‌دهد هنر قصه‌گویی ابزاری مهم در رشد و توسعه کودکان است. نتیجه تحقیقات دینی و علمی حاکی از آن است که قصه‌گویی موجب تقویت تخیل و تقویت گوش دادن می‌شود، یادگیری را بالا می‌برد، سرگرم‌کننده است و همچنین ابزار گسترش دید کودکان و نوجوانان و مهارت‌های ارتباطی آنهاست. قصه‌گویی ابزار ارتقای کیفی زندگی افراد بویژه کودکان و نوجوانان است. به گفته علامتی توجه کانون به فعالیت‌های قصه‌گویی فراتر از برگزاری جشنواره‌هاست، زیرا قصه‌گویی یکی از فعالیت‌های پایه‌ای در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. قصه‌گویی علاوه بر کارکردهای ارزشمند مانند انتقال معنا و مفهوم، تمرکز و... بسیار لذت‌بخش و شیرین است. امیدوارم سنت قصه‌گویی در سرزمین ما رشدی معنادار پیدا کند. 
همچنین محمود مروج، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه فعالیت قصه‌گویی در سطح جشنواره استانی، منطقه‌ای و بین‌المللی مهم است گفت: به نظرم قصه‌گویی یکی از اجتماعی‌ترین جشنواره‌های کشور است، زیرا در آن خانواده‌ها، مربیان و کارشناسان حضور دارند. همچنین به این دلیل که نوجوانان در آن حضور دارند، همه برنده هستند. اینکه نوجوانان کتاب خواندند و قصه‌گویی کردند نشان برجستگی آنهاست. مروج با تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌ها در مراکز فرهنگی بیان کرد: امیدوارم بتوانیم برای برگزاری جشنواره‌ها آمادگی داشته ‌باشیم تا با این روش به قصه و قصه‌گویی کمک کند.

Page Generated in 0/0075 sec