printlogo


کد خبر: 256705تاریخ: 1401/9/1 00:00
دور دنیا

اردوغان: در صورت نیاز در عراق و سوریه عملیات زمینی می‌کنیم
رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که عملیات نظامی در شمال سوریه و عراق محدود به حملات هوایی نخواهد بود و در صورت نیاز از نیروهای زمینی نیز استفاده خواهد شد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای‌نیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه حین بازگشت از قطر در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: عملیات هوایی در شمال عراق و سوریه موفقیت‌آمیز بود. در این عملیات حدود ۷۰ جنگنده و پهپاد شرکت کردند. ما ۸۹ هدف را با موفقیت منهدم کردیم که شامل پناهگاه‌ها، مخفیگاه‌ها و تونل‌ها، انبارهای مهمات، مقرها و پادگان‌های آموزشی تروریست‌هایی بود که کشور و امنیت مرزهای ما در شمال سوریه و عراق را تهدید می‌کنند. در زمان کنونی ۴۵ هدف تروریستی در عمق ۱۴۰ کیلومتری شمال عراق و ۴۴ هدف در عمق ۲۰ کیلومتری سوریه مورد حمله قرار گرفتند. با خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه دیدار کردم و او مرا در جریان آخرین تحولات گذاشت. وی گفت مذاکراتی با رؤسای‌‌جمهور آمریکا و روسیه درباره عملیات هوایی «پنجه- شمشیر» در شمال سوریه و عراق نداشته است. 
 
***
کنایه تند کره‌شمالی به گوترش
وزیر خارجه کره‌شمالی (دوشنبه) نسبت به اقدام دبیرکل سازمان ملل مبنی بر محکومیت وضعیت شبه‌جزیره کره ابراز تاسف و این دبیرکل را «عروسک خیمه‌شب‌بازی آمریکا» توصیف کرد. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی موسوم به کی‌سی‌ان‌ای در گزارش خود به نقل از «چو سون هی» وزیر خارجه کره‌شمالی نوشت: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد این واقعیت را که آمریکا و دست‌نشانده‌هایش مسائل و امور داخلی کره‌شمالی را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع می‌دهند تا علیه پیونگ‌یانگ فشاری را اعمال کنند، نادیده گرفت. این امر خود بخوبی ثابت می‌کند که دبیرکل سازمان ملل عروسک خیمه‌شب‌بازی آمریکاست. این دیپلمات ارشد کره‌شمالی با اشاره به اظهارات گوترش در ۱۸ نوامبر مبنی بر اینکه «تمرینات و رزمایش‌های جمهوری دموکراتیک خلق کره برای دفاع از خود، نوعی تحریک به‌ حساب می‌آید»، گفت: «من اغلب دبیرکل سازمان ملل را عضوی از کاخ سفید یا وزارت خارجه آمریکا تلقی می‌کنم. من قویا نسبت به رویکرد بسیار شرم‌آور دبیرکل سازمان ملل و اهداف و اصول منشور سازمان ملل که گویا وظیفه آن حفظ عدالت و برابری در تمام زمینه‌هاست، ابراز تاسف می‌کنم».
 
***
القاعده خواستار جهاد علیه قطر شد
گروه تروریستی القاعده، پیروان خود را به «جهاد» در جام‌جهانی قطر فراخواند! به گزارش ایسنا به نقل از وب‌سایت دیلی استار، گروه القاعده در اظهاراتی که یک روزنامه‌نگار به نام «وسیم نصر» منتشر کرده، تاکید کرد زمان آن فرا رسیده است که «جهاد» فیزیکی را در مواجهه با «تهاجم» به قطر توسط جام‌جهانی که برای «نابودی جوامع و ارزش‌های مسلمان» طراحی شده است، به راه انداخت. به نظر می‌رسد این گروه از اعمال خشونت علیه افرادی که به کشور قطر سفر می‌کنند، حمایت می‌کند. در متن این بیانیه آمده است: «اعمال آنها برای جوامع محافظه‌کار و مردمان مسلمان ما بیگانه است. فقط آنها [مسلمانان] می‌توانند با سنگسار کردن آنها کار خود را انجام دهند». القاعده با اشاره به غرب گفت: «آنها اکنون انواع دیگری از تهاجم فرهنگی را می‌آورند، نوع دیگری از جنگ فکری مخرب». در بیانیه منتسب به القاعده آمده است: یکی از مهم‌ترین اهداف آنها امحای میراث بسیاری از مردم این منطقه از طریق احیای هرزه‌نگاری و عادی‌سازی فساد همجنس‌گرایی است. 
 
***
گروسی: ایران به نقطه گریز نرسیده است
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برنامه ۶۰ دقیقه شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس» گفت فکر نمی‌کند زمان آن رسیده باشد که بپذیرد ایران یک قدرت اتمی است و اطلاعاتی هم ندارد که نشان دهد تهران در حال توسعه برنامه تسلیحات اتمی است. گروسی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کند تهران چقدر به ساخت بمب اتم نزدیک است، گفت: در سطح کنونی تولید اورانیوم غنی شده، ایران به اندازه کافی مواد برای داشتن بیش از یک دستگاه را انباشته کرده، اگر تصمیم بگیرند این کار را انجام دهند. اما هیچ اطلاعاتی نداریم که نشان دهد ایران در حال حاضر برنامه تسلیحات اتمی دارد. به گزارش خبرگزاری «تاس»، وی در پاسخ به این سوال که آیا با ایران به نقطه بی‌بازگشت رسیده و آیا زمانش رسیده که آن را به عنوان قدرت هسته‌ای بپذیریم، گفت: نه، به آن نقطه نرسیده‌ایم اما باید خیلی سخت کار کنیم تا به آنجا نرسیم. 
 
***
چین: تایوان خط قرمزی عبورنکردنی است
 «وانگ یی» وزیر خارجه چین خطاب به آمریکا گفت: تایوان یک «خط قرمز» امنیتی برای چین است که واشنگتن هرگز نباید از آن عبور کند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وانگ یی، وزیر خارجه چین در بیانیه‌ای که روز یکشنبه از سوی وزارت خارجه چین منتشر شد در شرح سفر «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در روزهای اخیر به اجلاس‌های گروه 20 و سازمان اَپِک تاکید کرد: «شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در پاسخ به حرف‌ها و کارهای غلط اخیر آمریکا در قبال مساله تایوان و تلاش واشنگتن برای خط‌‌کشی در روابط چین-آمریکا، به طور جامع و سیستماتیک اصل مساله تایوان و موضع اصولی چین در قبال آن را مشخص و به وضوح اشاره کرد مساله تایوان در بطن منافع بنیادین چین و روابط چین با آمریکا قرار دارد». وانگ یی طبق این بیانیه تاکید کرد: «استقلال تایوان با صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان مغایر است» و «مردم چین هرگز موافق کسی که بخواهد تایوان را از چین جدا کند نخواهند بود». وزیر خارجه چین همچنین هشدار داد، این مساله «یک بنیان سیاسی و خط قرمزی اصلی است که هیچ کس نمی‌تواند از آن عبور کند».

Page Generated in 0/0068 sec