printlogo


کد خبر: 256725تاریخ: 1401/9/1 00:00
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد
پالایشگاه‌داری فراسرزمینی خنثی‌سازی واقعی تحریم‌ها

دکتر جعفر قادری با اشاره به این موضوع که مزیت‌های اجتناب از خام‌فروشی و تلاش در راستای فروش محصول نهایی و فرآوری شده بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: با تولید فرآورده‌های نفتی می‌توانیم بازارهای بیشتری به دست آوریم. نفت خام بازارهای محدود و مشخصی دارد و به همین دلیل براحتی می‌توان آن را تحریم کرد اما فرآورده‌ها بازار گسترده‌تری دارند و حمل‌و‌نقل آنها راحت‌تر است، به همین دلیل تحریم‌پذیری‌شان در مقایسه با نفت خام کمتر است. باید پالایشگاه‌سازی در داخل و خارج از کشور در دستور کار قرار گیرد. مجموعه کارهایی که می‌توانیم در حوزه پالایشگاهی انجام دهیم، می‌تواند به قدرت مانور ما برای فروش نفت بیفزاید. 
وی در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: وزارت فعلی نفت ظرفیت‌هایی را در ونزوئلا و کشورهای دیگر درباره همکاری‌های پالایشگاهی شناسایی کرده است. استفاده از آنها می‌تواند مزایای زیادی برای کشور داشته باشد و منافع ما را تأمین کند. همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در قالب تعمیر پالایشگاه‌های موجود و تجهیز و راه‌اندازی آنها بستری را برای جذب نیروی تخصصی ما در خارج از کشور فراهم می‌کند. به این ترتیب، می‌توانیم به صدور خدمات فنی- مهندسی دانش‌بنیان به کشورهای دیگر بپردازیم که مزایای زیادی برای کشور دارد. به این ترتیب، هم به کشورهای دوست کمک می‌کنیم و دانش خود را در اختیار آنها قرار می‌دهیم و هم ارزآوری برای کشور داریم. این روش سوپاپ اطمینانی برای خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی به شمار می‌رود. 
قادری در ادامه در ارتباط با خبر اخیر وزیر نفت مبنی بر افزایش فروش نفت کشورمان به ازبکستان و همکاری در پالایشگاه‌های این کشور خاطرنشان کرد: افزایش روابط با کشورهای منطقه در حوزه نفتی و پالایشگاهی به کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل منجر می‌شود. برگ برنده ما نسبت به کشورهای منطقه این است که سطح فنی- مهندسی بالاتری در مقایسه با آنها داریم و می‌توانیم با انتقال دانش خود به این کشورها منافع ۲ طرف را تأمین کنیم. این نوع ارتباطات به کاهش تحرکات غربی‌ها علیه کشور ما منجر می‌شود، زیرا منافع ما با همسایگان گره می‌خورد و براحتی کشورهای دیگر نمی‌توانند علیه ما اقدام کنند. افزایش روابط ما با کشورهای منطقه از قبیل ازبکستان، عراق، سوریه و لبنان زمینه‌ای را فراهم می‌کند که آنها در حوزه‌های دیگر نیز در دور زدن تحریم‌ها به ما کمک کنند. 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: هر کدام از کشورهای همسایه که پالایشگاهی با ظرفیت خالی داشته باشند، می‌توانند هدف ما برای همکاری باشند. با ازبکستان نیز می‌توانیم در حوزه پالایشگاهی همکاری داشته باشیم، زیرا این کشور دارای پالایشگاه‌هایی است که با تمام ظرفیت فعال نیستند. افزایش این تعاملات اقتصادی در منطقه می‌تواند به خنثی‌سازی تحریم‌ها کمک کند. به طور کلی، تلاش‌های وزارت نفت فعلی در زمینه همکاری با پالایشگاه‌های فراسرزمینی اقدام مثبتی است. 
در ارتباط با ونزوئلا تجربه موفقی داشتیم و به افزایش فروش نفت کشورمان پرداختیم. ونزوئلا دارای منابع عظیم نفتی است اما به خاطر فوق سنگین بودن نفتش به نفت سبکی مانند نفت کشور ما نیاز دارد. همچنین این کشور نیز تحت تحریم قرار دارد و از این نظر با مشکلاتی برای بهره‌برداری از پالایشگاه‌هایش مواجه است. نیازهای دوطرفه تهران و کاراکاس زمینه‌ای برای همکاری ۲ کشور به وجود آورده است.

Page Generated in 0/0056 sec