printlogo


کد خبر: 256730تاریخ: 1401/9/1 00:00
پایتخت تا پایان هفته با آلودگی هوا مواجه است و فعالیت مدارس ابتدایی مجازی شد
تهرانی‌ها بدون ماسک از خانه خارج نشوند

حاکمیت جو پایدار و انباشت آلاینده‌ها در آسمان تهران هوای این کلانشهر را دیروز دوباره ناسالم کرد و طبق پیش‌بینی هواشناسی این آلودگی به دلیل وارونه شدن هوا تا پایان هفته ادامه دارد. بنا بر این گزارش، با افزایش ترافیک صبحگاهی، کیفیت هوای پایتخت دیروز در بیشتر مناطق ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش شد؛ هوای ناسالمی که می‌تواند خطرناک شود، چرا که هم‌اکنون آمار بیماران تنفسی به مراکز درمانی زیاد شده است. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۹ آلودگی هوا در مناطق شهری و روستایی سالانه منجر به مرگ زودرس بیش از ۷ میلیون نفر شد. میانگین حدود ۵۴ درصد مرگ‌های زودرس مربوط به آلودگی هوا در فضای آزاد به دلیل بیماری ایسکمیک قلبی و سکته مغزی است، ضمن اینکه ۷ درصد از مرگ‌ومیرهای زودرس هم ناشی از سرطان ریه و ۱۹ درصد ناشی از بیماری مزمن انسداد ریوی مربوط به آلودگی هوا در فضای آزاد است. حال با ورود به ماه آذر باید شاهد تشدید وضعیت وارونگی هوا در کلانشهرهای کشور بویژه تهران باشیم. از همین رو لازم است به توصیه‌های بهداشتی کارشناسان سلامت، دقت و توجه کنیم، استفاده از ماسک‌های تنفسی مناسب (ماسک‌های تنفسی FFP۲ فیلتردار)، از راهکارهای مقابله با اثرات زیانبار آلودگی هوا در شرایط آلوده عنوان شده است. استفاده از ماسک‌های جراحی به هیچ عنوان برای فیلتر کردن ذرات 2.5 میکرون فایده‌ای ندارد. ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون اغلب جزو آلاینده‌های شهر تهران هستند، بنابراین ماسکی که انتخاب می‌شود، باید قابلیت فیلتر کردن این ذرات را داشته باشد. افرادی که مجبورند در خارج از منزل فعالیت کنند باید از ماسک‌های مخصوص P۲ استفاده کنند. 
 
معرفی مدیران مقصر به دستگاه قضا
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی از معرفی مدیران قاصر در زمینه مقابله با آلودگی هوا به دستگاه قضا خبر داد. سمیه رفیعی درباره موضوع آلودگی هوا و دلایل اجرا نشدن قانون هوای پاک اظهار داشت: دستگاه‌های زیادی در جهت اجرای این قانون وظیفه و تکلیف دارند ولی متأسفانه این مساله به‌‌درستی محقق نشده است. وی افزود: سازمان محیط‌زیست بر اساس بررسی‌هایی که انجام گرفته ۶۰ تکلیف در این راستا داشته که کمتر از 10 درصد آن محقق شده و این در حالی بوده که فرماندهی اجرای این قانون را بر عهده داشته است. نماینده مردم در مجلس ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه نیز تعهدات سازمانی خود را انجام نداده که البته امسال شرایط بهتر شده است. رفیعی ادامه داد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، سالانه ۱۱ هزار میلیارد تومان تبعات آلودگی هوا برای نظام بهداشت و سلامت است، بنابراین هر هزینه‌ای که جهت اجرای بهتر قانون هوای پاک شود قطعا در کاهش هزینه‌ها حائز اهمیت است. 
وی با اشاره به اینکه عمده آلایندگی در هوای تهران ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است که از صنایع و حمل‌و‌نقل فرسوده ناشی می‌شود، گفت: اخیراً وزارت صمت لایحه‌ای به مجلس ارائه کرد اما در عمل به صورت اساسی اسقاط خودروهای فرسوده صورت نخواهد گرفت. وی در پاسخ به این پرسش که مجلس چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد، گفت: نظارت‌های دقیق کارشناسی انجام شده و بر اساس پژوهشی هم که در دوران کرونا انجام شد، ذرات معلق در جهت انتقال ویروس کرونا مؤثر بود. لذا ما به صورت در مجلس وارد عمل شدیم و همزمان گزارشی از سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و... ارائه شده است. وی گفت: هفته آینده برخی مدیران را در مجلس جهت ارائه پاسخ می‌خواهیم و حتی اگر یک معاون در این زمینه مسؤولیت داشته، او را به عنوان کسی که ترک فعل انجام داده معرفی کرده‌ایم. 
 
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی به دلیل ادامه آلودگی هوا
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: سه‌شنبه (امروز) در تمام شهرستان‌های استان تهران جز پردیس، دماوند و فیروزکوه مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها تعطیل خواهد بود و مدارس در مقطع ابتدایی غیرحضوری و به صورت مجازی دایر است. عابد ملکی در تشریح مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تاکید کرد: فعالیت‌های ورزشی در فضاهای باز ممنوع است و فروش مجوز روزانه طرح و ترافیک توسط شهرداری تهران تا روز چهارشنبه ممنوع خواهد بود.

Page Generated in 0/0042 sec