printlogo


کد خبر: 256742تاریخ: 1401/9/1 00:00
وزیر پیشین ارتباطات:
پلتفرم‌های خارجی باید قوانین ایران را بپذیرند

گروه اقتصادی: وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه بسته حمایتی کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، حکم مصوبه هیات دولت را دارد و لازم الاجراست، گفت: بسته حمایتی از کسب‌وکارهای فضای مجازی می‌تواند به فعالان این عرصه کمک کند.
رضا تقی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم و رئیس کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی درباره طرح وزارت ارتباطات برای حمایت از کسب‌و‌کارهای فضای مجازی گفت: اگر منظور، مصوبه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال است، بله! محورهای خوب و مهمی در آن‌جا مصوب شده، امیدواریم ان‌شاءالله سریع‌تر به اجرا برسد، بویژه در این شرایط که به دلیل بحث‌ها و حوادثی که طی این 2 ماه اتفاق افتاده، واقعاً بعضی حوزه‌ها تضعیف شدند. به نظرم اینها خیلی می‌تواند کمک کند که با استفاده از امکانات داخلی و شبکه‌هایی که بحمدالله خلأ قبلی آنها در حال جبران است، حمایت‌های لازم شامل این کسب‌وکارها شود که بتوانند زودتر وضعیت ۲ ماه اخیر خود  را جبران کنند. تقی‌پور در پاسخ به این سوال که رویکرد وزارت ارتباطات را درباره کسب‌وکارهای اینترنتی چطور می‌بینید، گفت: آقای رئیس‌جمهور در این رابطه به وزارت ارتباطات ماموریت دادند، به هر حال دغدغه و انگیزه کلی در این‌باره وجود دارد. وی ادامه داد: مسؤولیت تأمین زیرساخت‌ها با وزارت ارتباطات است، طبیعتاً بقیه ‌وزارتخانه‌ها مانند اقتصاد و صمت و وزارتخانه‌های دیگر می‌توانند در مباحث کسب‌وکار و قوانین و مقررات و ضوابط کمک کنند اما نقش وزارت ارتباطات کلیدی است و الان هم با همین مصوبه فکر می‌کنم یک شروع خوب می‌تواند رقم بخورد.  تقی‌پور با بیان اینکه «کسب‌وکارها بیایند و در غنی‌سازی و تکمیل این مصوبات کمک کنند»، گفت: تا جایی که من می‌دانم کارگروه در دولت فعال است و اختیارات کافی اعم از اختیارات اصل 128 و 137 قانون اساسی را دارد و اگر آن کارگروه موضوعی را تصویب کند، با ابلاغ آقای رئیس‌جمهور حکم مصوبه هیأت دولت را دارد که راهی سریع است که می‌تواند خیلی از موانع را بردارد. 
وزیر پیشین ارتباطات در پاسخ به سوالی درباره ادامه فعالیت پلتفرم‌های خارجی و محدودیت اخیر آنها در کشور با توجه به حوادث ۲ ماه اخیر، گفت: هیچ کشوری فعالیت پلتفرم‌های خارجی و آمریکایی را بدون اینکه قوانین داخلی کشورشان رعایت شود قبول نمی‌کند و این تنها محدود به ایران نیست.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: این پلتفرم‌ها اگر می‌خواهند فعالیت کنند، باید چارچوب، قوانین و ارزش‌های ما را بپذیرند، کما اینکه خود کشورهای اروپایی در این زمینه سخت‌گیری می‌کنند.
وی با اشاره به این موضوع ادامه داد: حتی کشورهای اروپایی هم این موضوع را دنبال می‌کنند، همین چند ماه اخیر خبری منتشر شد که مدیرعامل فیسبوک اعلام کرد ممکن است فعالیت‌های خودش را در اتحادیه اروپایی محدود کند، چرا که چارچوب‌های آنان را قبول نداشت، بنابراین در این زمینه هیچ کشوری کوتاه نمی‌آید.

 


Page Generated in 0/0062 sec