printlogo


کد خبر: 256757تاریخ: 1401/9/2 00:00
دور دنیا

انفجار مهیب در شهر «اللد» در فلسطین اشغالی
منابع خبری فلسطینی از شنیده شدن صدای انفجار در شهر «اللد» واقع در فلسطین اشغالی خبر دادند. خبرگزاری فلسطینی سما به نقل از رسانه‌های رژیم موقت صهیونیستی خبر داد یک انفجار در شهر اللد در شمال غرب قدس اشغالی رخ داده است. سما همچنین گزارش داد درباره این انفجار، علت آن، تعداد تلفات احتمالی و خسارات مالی وارده در پی آن اطلاعات بیشتری منتشر نشده است. منابع خبری عبری و عربی ۱۲ آبان‌ گذشته هم از به صدا در آمدن آژیرهای خطر در شهرک‌های صهیونیستی «کیسوفیم»، «العین الثالثه» و «نیریم» واقع در اطراف غزه خبر داده بودند. منابع فلسطینی گفتند رزمندگان مقاومت حملات موشکی از نوار غزه به سمت این شهرک‌ها انجام داده بودند که سامانه گنبد آهنین یک موشک را رهگیری کرده بود. در همین ارتباط، ارتش رژیم صهیونیستی پانزدهم مرداد گذشته اعلام کرد مقاومت فلسطین طی چند روز ۱۶۰ راکت و موشک به سمت شهرک‌های صهیونیستی شلیک کرده است. 
 
***
خودکشی 3 ملوان آمریکایی در یک ماه
3 ملوان نیروی دریایی آمریکا در «نورفولک» در هفته‌های اخیر بر اثر خودکشی جان خود را از دست دادند. به گزارش وبگاه یاهو نیوز، «مارک وارنر» و «تیم‌کین» ۲‌قانونگذار آمریکا مرگ این 3 نظامی نیروی دریایی آمریکا را در ماه نوامبر تایید کردند. بر اساس این گزارش، هر 3 ملوان در پایگاه دریایی نورفولک و بخش بازآماد جهت نگهداری کشتی‌های نظامی فعالیت می‌کردند. ارتش آمریکا تاکنون به طور علنی درباره این افراد اظهارنظر نکرده است. سناتور کین گفت موضوع این خودکشی را مستقیم با فرمانده نیروی دریایی آمریکا در میان خواهد گذاشت. وی گفت موضوع خودکشی نظامیان چالش بزرگی است که جامعه نظامی آمریکا اینک با آن مواجه است. 
 
***
سفیر ایران در ارمنستان: هیچ کشوری نباید آرزویی برای سیونیک داشته باشد
«آنا وارداپتیان» دادستان کل ارمنستان دیروز با «عباس بدخشان‌ظهوری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان و هیات همراهش دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری آرمناپرس، وارداپتیان در سخنان خود همکاری بین نیروهای انتظامی ۲ کشور را بسیار ارزشمند دانست و اطمینان داد این روابط دوجانبه گسترش خواهد یافت و به کیفیت جدیدی می‌رسد. سفیر ایران نیز به نوبه خود از فرصت دیدار با دادستان کل ارمنستان تشکر کرد و اظهار داشت پیوندهای تاریخی و فرهنگی محکم ۳۰۰۰ ساله ایران و ارمنستان بستر مناسبی برای توسعه روابط در همه جهات است. سفیر جمهوری اسلامی ایران در این دیدار تاکید کرد روابط با ارمنستان در اولویت قرار دارد. وی بر اهمیت استان «سیونیک» در ارمنستان برای ایران تاکید کرد و اظهار داشت: «هیچ کشوری نباید آرزویی برای این استان داشته باشد». طرفین همچنین شماری از موضوعات مورد علاقه دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادند که مربوط به استرداد زندانیان و حمایت حقوقی در پرونده‌های جنایی و... بود. 
 
***
سودانی: خاک عراق نباید علیه کشورهای همسایه مورد استفاده قرار گیرد
نخست‌وزیر عراق تاکید کرد خاک این کشور نباید برای تهدید علیه همسایگان مورد استفاده قرار گیرد. دفتر نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای از دیدار «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در بغداد خبر داد و نوشت: نخست‌وزیر عراق بر لزوم همکاری برای حفظ حاکمیت ملی عراق و عدم استفاده از خاک این کشور به عنوان نقطه شروع حمله علیه کشورهای همسایه تاکید کرد. در این بیانیه آمده است: السودانی بر تعهد دولت فدرال به قانون اساسی برای رسیدگی به مسائل باقیمانده با اقلیم کردستان عراق به گونه‌ای که حقوق همه بخش‌ها را تضمین کند، تاکید کرد. دفتر نخست وزیری عراق با اشاره به اینکه ۲ طرف همچنین پرونده امنیتی در مناطق مرزی عراق را بررسی کردند، آورده است: «در این دیدار بر همکاری برای حفظ حاکمیت ملی عراق، رد تجاوزات مکرر و تلاش برای جلوگیری از استفاده از خاک عراق به عنوان نقطه‌ای برای حمله به هر یک از کشورهای همسایه تاکید شد». بر اساس گزارش رسانه‌های عراق، دیدار سودانی و بارزانی همزمان با جلسه غیرعلنی پارلمان عراق برای بحث درباره حفظ حاکمیت این کشور برگزار شد. 
 
***
تأسف شدید سازمان ملل از اعدام‌ها در عربستان
یکی از سخنگویان مسؤول حقوق بشر سازمان ملل خبر داد از ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) سال جاری میلادی تاکنون ۱۷ مرد در عربستان اعدام شده و بدین ترتیب تعداد اعدامی‌های این کشور در سال ۲۰۲۲ به ۱۴۴ نفر رسیده است. خبرگزاری رویترز نوشت «الیزابت تروسل» این اعدام‌ها را «عمیقاً تاسف‌آور» خواند و افزود محکومان مذکور اتباع کشورهای سوریه، اردن، عربستان سعودی و پاکستان بوده و به ارتکاب جرائم مرتبط با مواد مخدر و قاچاق کالا محکوم شده بودند. پایگاه خبری الخلیج‌الجدید بتازگی در گزارشی به افزایش مصرف مواد مخدر در عربستان و دست داشتن شاهزادگان سعودی در واردات مواد مخدر به این کشور و صادرات این مواد به کشورهای دیگر اشاره کرد و نوشت:‌ این مشکل در دهه گذشته افزایش یافته است. عربستان بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بیش از ۴۵ درصد کشفیات جهانی ماده مخدر از نوع «آمفتامین» معروف به «کپتاگون» را به خود اختصاص داده بود. دولت عربستان سعودی از اعتراف به خطرناکی اوضاع امتناع می‌ورزد و آن را به گردن طرف‌های خارجی می‌اندازد، در حالی ‌که اعضای خانواده سلطنتی و نیروهای امنیتی در پخش مواد مخدر دست داشته‌اند. 

Page Generated in 0/0060 sec