printlogo


کد خبر: 256804تاریخ: 1401/9/3 00:00
امیرعبداللهیان: رفتار دوگانه آمریکایی‌ها با هدف گرفتن امتیاز در میز مذاکره است
توافق باید قوی‌تر شود

گروه سیاست خارجی: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه دوم آذرماه در نشستی خبری با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی پرداخت.
وزیر امور خارجه در ارتباط با برخی تحولات جدید در محیط داخلی ایران بیان کرد: خوشبختانه توطئه‌ای که براساس اسناد دقیق و موجود در دستگاه دیپلماسی کشور با هدف ایجاد جنگ تروریستی و داخلی و در نهایت تجزیه ایران در هشت هفته گذشته با سوءاستفاده از احساسات پاک مردمی در ایران دنبال می‌شد شکست خورد. زمانی در اثنای این توطئه یک دیپلمات عالیرتبه غربی اظهار داشت که آمریکا در عراق در سال‌های اخیر و در دوره نخست وزیری عادل عبدالمهدی توانست در یک کشور دارای ۴۱میلیون نفر جمعیت تنها با آوردن ۳۰ هزار زن و جوان عراقی به میدان التحریر بغداد و برخی میادین استان‌ها در عراق و به کارگیری ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی، دولت حاکم در عراق را ساقط کند و عبدالمهدی در نهایت برای مصالحی بزرگ‌تر از سمت خود استعفا داد. آن مقام غربی مدعی بود در قبال ایران نیز با استفاده از برخی شرایطی که در داخل کشور پیش آمده و احساسات عده‌ای از جوانان در ایران برانگیخته شده است چنین فرصت بزرگی را آمریکا و تعداد اندکی از کشورهای غربی در مقابل خود می‌بینند و امیدوارند به اهداف‌شان دست یابند.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ۳ کشور اروپایی و آمریکا و لابی صهیونیست‌ها درک درستی از تحولات و وقایع نداشتند و مداخلات زیادی را در عرصه‌های رسانه‌ای و اظهارنظرهای سیاسی به عمل آوردند. برخی مقامات در کشورهایی که ذکر کردم تلاش کردند در روزهای بعد از اظهارات منفی خودشان با مصاحبه‌‌های متفاوتی تا حدودی اشتباهات خود را اصلاح کنند.
وزیر خارجه تاکید کرد: در بخشی از روزهای اغتشاش در ایران طرف آمریکایی تصور می‌کرد ما در نقطه‌ای قرار داریم که از خطوط قرمز خود عبور می‌کنیم. پیام‌ها بین ما و آمریکایی‌ها در حال تبادل است. در مسیر دیپلماتیک تبادل پیام‌ها را داریم ولی در مسیر اظهارات رسانه‌ای برخی مقامات آمریکایی مواضع ریاکارانه خود را ادامه می‌دهند. امیدواریم با نگاه واقع بینانه متناسب با منافع ملت و منافع حداکثری کشور در صورتی که به گام نهایی توافق برسیم از توافق خوب و پایدار صحبت کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات هسته‌ای با آرایش جدید نیز گفت: ‌یکی از نکاتی که در ماه‌های گذشته قدری تاخیر در نقطه پایانی رسیدن به توافق ایجاد کرد حل مسائل اتهامی آژانس علیه ایران بود. پیشنهاد طرف آمریکایی این بود که برجام را مورد تایید قرار دهیم ولی مسائل بین ایران و آژانس را در فرصت موسعی در آینده حل و فصل کنیم. معنایش این بود ما پیچ و مهره‌ها و سانتریفیو‌ژها و... را باز کنیم و به کنار بگذاریم و بعد از اینکه دست‌مان کاملا خالی بود درباره مسائل بین ما و آژانس اقدام کنیم که این یکی از خطوط قرمز ما بود. در مذاکرات ماه‌های گذشته با طرف‌های اروپایی، روسیه و چین و در تبادل پیام با آمریکا در این خصوص تاکید کردیم که آژانس همواره از مسیر فنی منحرف شده و صرفا در مسیر سیاسی گام برداشته که آنها گفتند تضمین می‌کنیم و به آژانس توصیه می‌کنیم در مسیر فنی قدم بردارد. در حالی که معاونان وزرای خارجه و سازمان انرژی اتمی به وین سفر و با آژانس به نقشه راهی دست یافتند و مقامات آژانس گفتند قطعنامه‌ای در کار نخواهد بود و مقامات آژانس به ایران می‌آیند، در چنین شرایطی به یکباره در مجموعه جنگ ترکیبی علیه ملت ایران با یک قطعنامه جدید مواجه شدیم. به مقامات آمریکا و سه کشور اروپایی گفتیم چگونه به شما اعتماد کنیم؛ در حالی که قرار بود ضامن رفتار فنی آژانس باشید، در صدد سوءاستفاده سیاسی از آژانس برآمدید. وی گفت: دستورکار ما در مذاکرات پیگیری مذاکرات با روش مقتدرانه و تامین حداکثر منافع ملی در بازگشت به برجام است. برجام همچنان روی میز قرار دارد و طرف‌های مقابل ما معتقدند موضوعی که ماه‌ها در پایان دولت قبلی و یک سال گذشته دولت جدید درباره آن گفت‌وگو شده می‌تواند به نقطه نهایی و پایانی برسد.
وی درباره احیای برجام نیزگفت: متنی که روی میز الان قرار دارد آخرین متن ما در نتیجه گفت‌وگوهای چند ماهه در وین و همچنین ایده‌های مختلفی که در ماه‌های گذشته مطرح شد تکمیل شده است. به صورت مشخص در سه موضوع با طرف آمریکایی همچنان تفاوت دیدگاه و اختلاف نظر داریم و ۳ کشور اروپایی در این موضوعات با طرف آمریکایی همکاری می‌کنند. بورل و مورا تلاش دارند به یک راه‌حلی در این زمینه دست یابیم. یکی از این موضوعات حل مسائل باقیمانده آژانس است و موضوع دیگر به تضمین اقتصادی برمی‌گردد و سعی کردیم این موضوع را فرموله کنیم. وزیر امور خارجه بیان کرد: براساس آخرین متنی که تجمیع شده از دیدگاه‌های کارشناسی و تبادلات فزاینده دیدگاه‌های دو طرف بود، اکنون در روی میز متن ارائه شده دارای چنین ویژگی از سوی بورل هستیم که به مقدار زیادی دیدگاه‌های طرفین در آن تجمیع شده ولی در سه موضوع مشخص همچنان معتقدیم متن باید نیرومندتر شود. سومین مورد هم این است که در راستای تضمین اقتصادی این بازی که طرف‌های غربی ایجاد کردند و تسری تحریم به طرف‌های ثالث را عاملی برای تداوم تحریم‌ها قرار دادند با یک مکانیسم مورد توافق باید از میان برداشته شود. در این رابطه باید تبادل پیام‌ها ادامه یابد. امیرعبداللهیان درباره ارسال پیام‌ها از سوی آمریکا و تضاد بین مواضع اعلامی و اعمالی آنها نیز گفت:‌آمریکایی‌ها در میز تبادل پیام‌ها در مسیر دیپلماسی به یک شکل عمل می‌کنند اما در رسانه به شکل دیگری عمل می‌کنند. وقتی به آنها پیام می‌دهیم چه رفتار متناقضی است، پاسخ می‌دهند در رسانه نگاه‌شان به افکار عمومی است. اظهارات مقامات آمریکایی دوگانه و با هدف تشویق اغتشاش در ایران و گرفتن امتیاز در میز مذاکره است.

Page Generated in 0/0075 sec