printlogo


کد خبر: 256832تاریخ: 1401/9/3 00:00
اخبار

چک‌های برگشتی کم شد
در مهرماه سال جاری حدود ۶.۴ میلیون فقره چک مبادله‌ شد که بیش از ۹۲ درصد این چک‌ها وصول شده است.
طبق آنچه بانک مرکزی اعلام کرده است، از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله‌شده در مهرماه به ترتیب ۹۲.۴ درصد و ۸۸.۹ درصد وصول شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول‌شده در ماه قبل از آن (شهریورماه) به ترتیب معادل ۹۱.۸ درصد و ۸۹.۵ درصد بوده است. همچنین این نسبت در ماه مشابه سال قبل به ترتیب برابر ۹۱.۲ درصد و ۸۶.۹ درصد بوده است.
شاخص نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای در مهرماه ۱۴۰۱ به لحاظ تعدادی، ۷.۶ درصد بوده که این شاخص در ماه قبل عدد ۸.۲ درصد را نشان می‌دهد. همچنین این شاخص به لحاظ مبلغی ۱۱.۱ درصد بوده و در ماه قبل عدد ۱۰.۵ درصد را نمایش می‌دهد.
طی مهرماه ۱۴۰۱ در سامانه چکاوک حدود ۶.۴ میلیون فقره چک به ارزش حدود ۳۱۸۵ هزار میلیارد ریال مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۵ درصد و ۴.۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.
 
***
۲۷ میلیون سهامدار 4700 میلیارد تومان سود سنواتی دریافت کردند
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سود سنواتی از طریق سجام به حساب بیش از ۲۷ میلیون سهامدار واریز شد.
 تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه حاکی از آن است که از آغاز سال ۱۴۰۱ تا پایان هفته سوم آبان‌ماه، ۲۲۴ ناشر سود سنواتی سهامداران خود را از طریق اطلاعات سامانه جامع مشتریان «سجام» پرداخت کرده‌اند.
بر اساس این گزارش، در این دوره زمانی ۲۲۴ ناشر، ۴ هزار و ۷۰۵ میلیارد تومان مطالبات سنواتی ۲۷ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۲۰۱ سهامدار را پس از سال‌ها با استفاده از سجام به حساب سهامداران واریز کردند.
افزون بر این، آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد از ابتدای امسال تا پایان هفته سوم آبان‌ماه، سود جاری ۳۱۶ ناشر به مبلغ ۴۶ هزار و ۴۶۸ میلیارد تومان از طریق سامانه سجام به حساب ۴۲ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۴۳۳ سهامدار واریز شده است.
***
تعرفه صادرات کیف و کفش به اوراسیا صفر می‌شود
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: تعرفه صادرات کیف و کفش به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به‌زودی صفر می‌شود. علیرضا پیمان‌پاک در نشست بررسی و تدوین راهکارهای تقویت حضور شرکت‌ها در نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنایع نساجی، پوشاک و منسوجات چرمی با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت اقدامات لازم را برای توسعه بازار و حل مشکلات تجار انجام می‌دهد، اظهار کرد: رویکرد رئیس‌جمهوری این است که تقویت و توسعه فعالیت‌های شرکت‌ها و مجموعه‌های غیرنفتی باعث افزایش صادرات می‌شود. در این راستا مشوق‌های صادراتی برای گرفتن بازارهای هدف توسط شرکت‌ها و تجار ایرانی، تا آخر سال مصوب می‌شود. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از حل مشکلات ارزی، گمرکی، مرکز دپو و نمایشگاه‌ها برای فعالان صنعت کفش و تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی، پوشاک و محصولات چرمی خبر داد و بر حضور فعالان این حوزه در نمایشگاه کفش روسیه در اسفندماه و برگزاری نشست‌های B۲B با حمایت‌های این سازمان تاکید کرد.
وی در ادامه اعلام کرد این سازمان همکاری‌های لازم را با این اتحادیه برای حضور در کشور عمان و به دست آوردن بازارهای جدید از طریق این کشور برای توسعه صادرات محصولات و تولیدات داخلی در حوزه کیف و کفش و مشتقات آن، انجام خواهد داد.
پیمان‌پاک همچنین به انجام آسیب‌شناسی کامل در حوزه صادرات جهت به دست آوردن بازارهای دائمی و جدید برای توسعه صادرات تمام محصولات ایرانی خبر داد.
در این نشست همچنین مقرر شد شرایط برای حضور شرکت‌های معتبر در این حوزه و اتحادیه علاوه بر نمایشگاه روسیه، در نمایشگاه‌های مطرح کشور ترکیه و کشورهای آفریقایی، آن هم با حمایت سازمان توسعه تجارت فراهم شود.

Page Generated in 0/0075 sec