printlogo


کد خبر: 256856تاریخ: 1401/9/5 00:00
دور دنیا

سیل در شهر جده عربستان
شهر ساحلی جده در غرب عربستان سعودی پنجشنبه گذشته شاهد جاری شدن سیل و توفان‌های شدید بوده؛ امری که باعث بسته شدن تونل‌ها و تعطیلی مدارس در این شهر شد. بنا بر گزارش رسانه‌های سعودی، پلیس راهنمایی و رانندگی عربستان در شهر جده در بیانیه‌ای اعلام کرد به علت جاری شدن سیل مجبور به بستن 5 تونل در این شهر شده است. فرودگاه بین‌المللی «الملک عبدالعزیز» نیز در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر از مسافران خواست برای اطمینان از زمان پروازها با شرکت‌های هواپیمایی تماس بگیرند، چراکه به علت شرایط بد جوی در شهر جده پروازها به تاخیر افتاده‌اند. طبق گزارش‌ها، نیروهای امدادی در شهر جده برای نجات آن دسته از شهروندان این کشور که در خانه‌های‌شان گیر افتاده‌اند، وارد عمل شده‌اند. سازمان هواشناسی عربستان سعودی نیز نسبت به وزش توفان و جاری شدن سیل در دیگر مناطق استان‌های جده و بحره هشدار داده است. پایتخت عربستان سعودی و چند استان این کشور نیز ماه آگوست گذشته شاهد باران‌های شدید تابستانی بودند.
 
***
فشار تورمی بر آلمان‌ها
گروه تحریریه روزنامه آلمانی Funke با استناد به نظرسنجی انجام‌شده توسط انجمن مصرف‌کنندگان فدرال، گزارش داد تقریباً دوسوم آلمانی‌ها به دلیل تورم مجبور به کاهش هزینه‌های زندگی خود شده‌اند. طبق این گزارش، در حالی که تورم رکورد دیگری را در ماه اکتبر با ۱۰.۴ درصد در این کشور ثبت کرد، بسیاری از مصرف‌کنندگان آلمانی مجبور شده‌اند حتی هزینه‌های ضروری زندگی خود را کاهش دهند. نظرسنجی جدید فدراسیون سازمان‌های مصرف‌کننده آلمان (VZBV) نشان داده که ۶۳ درصد مصرف‌کنندگان به طور کلی هزینه‌های خود را به دلیل تورم زیاد کاهش داده‌اند.  در حالی که ۲۰ درصد دیگر گفتند هنوز این کار را نکرده‌اند اما انتظار دارند به‌زودی مجبور به این کار شوند. به گزارش راشا تودی، ۶۱ درصد پاسخ‌دهندگان گفتند شروع به خریدن محصولات ارزان‌تر کرده‌اند، ۵۶ درصد گفتند هزینه پوشاک خود را کاهش داده‌اند و حدود ۳۳ درصد گفتند برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کمتر از خودروی خود استفاده می‌کنند. یک‌سوم از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی هم گفتند از سفر هوایی صرف‌نظر کرده‌اند. 45 درصد مصرف‌کنندگان هم گفتند به جای خرید دستگاه‌های جدید به دنبال تعمیر دستگاه‌های معیوب خود هستند.
 
***
اسد: سیاست غرب جنگ‌افروزی است
رئیس‌جمهور سوریه در دیدار نخست‌وزیر بلاروس تاکید کرد غرب برای بقای خود سیاست جنگ‌افروزی را در پیش گرفته است. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با «رومن گلاوچنکو» نخست‌وزیر بلاروس گفت: بلاروس به دلیل موقعیت استراتژیکی که در مرکز اروپا دارد و به خاطر سیاست‌ها و استقلالی که در تصمیم‌گیری‌های خود دارد مورد هدف قرار می‌گیرد. غرب برای بقای خود سیاست جنگ‌افروزی را در پیش گرفته است، چرا که اگر این جنگ‌ها متوقف شوند سیستم سلطه‌گری غرب نیز از بین می‌رود. وی گفت: غرب در تحقق اهداف خود در بسیاری از کشورها مثل سوریه، روسیه و بلاروس شکست خورد، برای همین جنگ‌های اقتصادی را در پیش گرفت. یکپارچه کردن تلاش‌ها بین این کشورها برای مقابله با این جنگ‌ها مهم است. همچنین باید شبکه روابط اقتصادی با این کشورها که همان اصول و ارزش‌ها را دارند، ایجاد کرد. با این اقدامات، غرب به حاشیه رانده خواهد شد. بشار اسد گفت: سفر نخست‌وزیر بلاروس نه فقط به خاطر امضای توافق‌های دوجانبه، بلکه به منظور بررسی زمینه‌های همکاری به شکل عملی و پیشبرد روابط و ایجاد پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک مهم است.
 
***
باز شدن ۲ پرونده قضایی در ارتباط با مکرون
دادستان مالی فرانسه از باز شدن ۲ پرونده تحقیق قضایی درباره مداخله شرکت‌های مشاوره در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲ در این کشور خبر داد. کاخ الیزه پنجشنبه گذشته در پی مطرح شدن این خبر در رسانه‌ها، اعلام کرد از باز شدن تحقیقات قضایی درباره مداخله شرکت‌های مشاوره در کارزارهای انتخاباتی ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲ پس از اتهاماتی که به امانوئل مکرون در رابطه با شرکت «مکنزی» وارد شده بود، «مطلع» است. الیزه همچنین اعلام کرد این بر عهده دستگاه قضایی است که این تحقیقات را به طور مستقل انجام دهد. دفتر دادستانی مالی ملی فرانسه در یک بیانیه مطبوعاتی از آغاز ۲ تحقیق قضایی در ۲۰ و ۲۱ اکتبر (۲۸ و ۲۹ مهر) در رابطه با «ماجرای مکنزی» و به طور کلی، «شرایط مداخله شرکت‌های مشاور در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲» خبر داد. بر پایه این بیانیه، این تحقیقات به دنبال گزارش‌ها و شکایات متعدد از سوی مقامات و افراد منتخب و همچنین ارجاعات اتحادیه‌ها و انجمن‌ها آغاز شده و قضات درباره «هواداری» برخی و نیز «کتمان طرفداری» برخی از مسؤولان در شرکت‌های مشاور، تحقیق خواهند کرد.
 
***
شایعه بسیج عمومی در روسیه صحت ندارد
سخنگوی کرملین گفت شایعات رسانه‌ای مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین در سخنان خود خطاب به مجمع فدرال روسیه اعلام «بسیج عمومی کشوری» خواهد کرد، صحت ندارد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اواسط هفته جاری پایگاه خبری «پراوادا» مدعی شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سخنرانی خود در مجمع فدرال این کشور در اواخر سال میلادی جاری، قصد دارد بر بسیج «سربازان و افسران و همچنین اقتصاد»، «قوانین جهانی جدید بازی» و سرنوشت مردم روسیه تمرکز کند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به این سوال که آیا این گزارش‌ها صحت دارد، گفت: خیر.

Page Generated in 0/0068 sec