printlogo


کد خبر: 256874تاریخ: 1401/9/5 00:00
باران در اغلب استان‌ها
در پی ورود سامانه بارشی به کشور؛ استان‌های غرب، شمال غرب، مرکز و جنوب غرب با بارش باران مواجه می‌شوند

با ورود سامانه جدید بارشی از روز گذشته به کشور، اغلب استان‌ها بویژه استان‌های شمال غرب، غرب و مرکز با بارش باران مواجه و در ارتفاعات احتمال بارش برف نیز پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اعلام کرد علاوه بر بارش‌ها، کاهش دمای ۶ تا ۸ درجه‌ای در برخی استان‌ها اتفاق خواهد افتاد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: با ورود سامانه بارشی به غرب کشور از دیروز جمعه در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب همچنین بخش‌هایی از خوزستان، غرب اصفهان، غرب استان مرکزی، چهارمحال‌وبختیاری و ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های قزوین، البرز و تهران، ابرناکی، بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و در ارتفاعات بارش برف رخ داد و شدت بارش در جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان، کرمانشاه و ایلام بود. وی ادامه داد: شنبه (امروز) ۵ آذر بارش در این مناطق ادامه خواهد داشت و یکشنبه ۶ آذر در شمال غرب برخی مناطق غرب و ارتفاعات البرز بارش پراکنده انتظار می‌رود. همچنین با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر بارش و وزش باد در شرق اردبیل، گیلان و مازندران شروع می‌شود. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا دوشنبه بارش در سواحل شمالی کشور تشدید می‌شود و در شرق اردبیل و شمال خراسان شمالی بارش پراکنده رخ خواهد داد. 
وی ادامه داد: سه‌شنبه 8 آذر در شمال غرب، برخی مناطق غرب و استان‌های مازندران، گیلان و ارتفاعات خراسان شمالی بارش پیش‌بینی می‌شود و طی این مدت در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش به‌ صورت برف خواهد بود. 
ضیاییان افزود: طی روز یکشنبه در استان‌های اردبیل و گیلان و روز دوشنبه در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی ۶ تا ۸ درجه کاهش دما رخ می‌دهد. وی گفت: از بعدازظهر یکشنبه غرب و مرکز خلیج‌فارس و طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه خلیج‌فارس مواج خواهد بود و همچنین از اواخر یکشنبه تا بعدازظهر سه‌شنبه نیز دریای خرز مواج است. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی روزهای آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران شنبه 5 آذر نیمه‌ابری، گاهی رگبار باران با احتمال رعد و برق با حداقل دمای ۱۱ و حداکثر ۱۸ و روز یکشنبه ۶ آذر قسمتی ابری، همراه با وزش باد و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۹ و حداکثر ۱۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 
* تشدید بارندگی در ۵ استان و هشدار نسبت به وقوع سیل
سازمان هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در 5 استان و احتمال وقوع سیل و قطعی برق در روستاهای سردسیر و صعب‌العبور هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار زردرنگ از تشدید فعالیت سامانه بارشی و بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در ارتفاعات و بارش برف در نقاط سردسیر و نقاط مستعد تگرگ خبر داد. بر اثر این مخاطره مسدود شدن محورهای روستاهای سردسیر، خسارت به زیرساخت‌ها بویژه قطعی برق در روستاهای صعب‌العبور و سردسیر، اختلال در سفرهای بین‌شهری، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌و‌نقل ریلی، تاخیر و احتمال لغو پرواز و خسارت به صنعت کشاورزی دور از انتظار نیست. سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های ناشی از این مخاطره جوی پرهیز از سفرهای برون‌شهری، عدم فعالیت کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی زمستانی در ناوگان حمل‌و‌نقل و راهداری‌ها، عدم تردد و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و اطراف مسیل‌ها، پاکسازی و لایروبی شبکه کانال‌ها و آبراه‌ها را توصیه می‌کند. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسؤولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی بیندیشند. 

Page Generated in 0/0134 sec