printlogo


کد خبر: 256876تاریخ: 1401/9/5 00:00
خطر تب و عفونت ثانویه در کمین مبتلایان آنفلوآنزا

آنفلوآنزا این روز‌ها بیماری غالب ویروسی در کشور است که پس از بهبود نیز مخاطرات خود را به دنبال دارد؛ به گفته کارشناسان بهداشت تنها راه مقابله با این بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن است، چرا که خطر تب و عفونت ثانویه ممکن است مبتلایان به آنفلوآنزا را تهدید کند، آنطور که یک متخصص طب اورژانس می‌گوید آنچه خیلی در بیماران مبتلا به آنفلوآنزا شایع شده اینکه افراد بعد از 8 روز دوباره تب می‌کنند که این موضوع بویژه در کودکان ناشی از عفونت ثانویه شایع است. 
محمدمهدی دادفر، رئیس اورژانس بیمارستان فجر با بیان اینکه امسال پیک آنفلوآنزا را زودتر تجربه کردیم، درباره مهم‌ترین علائم آنفلوآنزا گفت: معمولاً افراد با سرفه‌های مکرر، تب و گلودرد و آبریزش بینی فراوان مراجعه می‌کنند. دوره این بیماری از یک هفته تا ۱۰ روز است اما آنچه خیلی در بیماران مبتلا به آنفلوآنزا شایع شده اینکه افراد بعد از ۸ روز دوباره تب می‌کنند که این بویژه در کودکان ناشی از عفونت ثانویه است. رئیس اورژانس بیمارستان فجر به خانواده‌ها هشدار داد که در صورت مشاهده بی‌حالی کودک خود یا علائم ریوی و تب‌های بالا حتما به پزشک مراجعه کنند. دادفر که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه ما هنوز به صورت کامل از پیک این بیماری عبور نکرده‌ایم، تاکید کرد: اگر افراد علائمی مانند گلودرد، سرفه و تب دارند در مراکز تجمعی و شلوغ حضور پیدا نکنند، حتما از ماسک استفاده کنند و از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک بپرهیزند. تغذیه مناسبی داشته باشند و از گرم و سرد کردن محیط خودداری کنند و هنگام بیماری هم به اندازه کافی استراحت داشته باشند.
محققان دریافتند بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» بسته به سویه کووید بین ۶۰ تا ۹۴ درصد محافظت در برابر عفونت مجدد به دست می‌آورند. «کاترین فایندراپ نیلسن» نویسنده این مطالعه از انستیتو سرم استاتنز دانمارک گفت: «ما به یک اثربخشی قابل توجه واکسن در برابر عفونت مجدد کروناویروس پی بردیم و این نشان‌دهنده اهمیت واکسیناسیون برای کسانی است که ممکن است با ایمنی طبیعی محافظت شوند». تیم محققان، داده‌های عفونت و واکسیناسیون را که شامل همه افرادی بود که در دانمارک زندگی می‌کردند و آزمایش ویروس آنها مثبت بود یا بین ژانویه ۲۰۲۰ و ژانویه ۲۰۲۲ واکسینه شده بودند، بررسی کرد. آنها شامل بیش از ۲۰۰,۰۰۰ نفر بودند که در طول موج‌های آلفا، دلتا و اُمیکرون آزمایش‌شان مثبت بود. محققان دریافتند واکسیناسیون تا ۷۱ درصد در برابر عفونت مجدد در طول دوره آلفا محافظت می‌کند؛ در طول دوره دلتا ۹۴درصد محافظت ایجاد می‌شود. در دوره شیوع اُمیکرون، این حفاظت به حدود ۶۰درصد کاهش یافت. حفاظت اضافی تا ۹ ماه ادامه داشت. به گفته نویسندگان، این بینش درباره اثربخشی واکسن ممکن است به برنامه‌ریزی استراتژی‌های آینده واکسیناسیون کمک کند.

Page Generated in 0/0049 sec