printlogo


کد خبر: 256879تاریخ: 1401/9/5 00:00
کارمندان دولت، شرکت راه‌آهن، پست، کادر درمان و اساتید دانشگاه به اعتصاب و اعتراض علیه وضعیت بد اقتصادی انگلیس پیوستند
اعتصابات سراسری در انگلیس

گروه اقتصادی: در آستانه سال نو میلادی و شروع نخستین زمستان پس از جنگ اوکراین در قاره سبز، رفته‌رفته کابوس شهروندان اروپایی در حال تبدیل به واقعیت است. بررسی آمارها گویای آن است کشورهای اروپایی در حال دست و پنجه نرم کردن با بی‌سابقه‌ترین تورم و رکود ظرف چند دهه گذشته هستند. فشارها به گونه‌ای است که حالا موج جدیدی از اعتراضات خیابانی و اعتصابات علیه سیاست‌های دولت‌های مستقر در اروپا به راه بیفتد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، در نیمه دوم سال 2021 افزایش شدید قیمت انرژی اتحادیه اروپایی را فرا گرفت به طوری که قیمت سوخت با افزایش بی‌سابقه همراه شد؛ اصلی‌ترین دلیل این اتفاق کاهش عرضه گاز و نفت از سمت روسیه بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از این اتفاق به طور میانگین قیمت گاز ۲ برابر و قیمت حامل‌های انرژی و برق قریب به 50 درصد افزایش یافت. 
* انگلیس پرچم‌‎دار اعتراض
در وضعیت فعلی اقتصاد انگلیس، پرداخت دستمزد کارکنان و کارگران یکی از معضلات بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و کسب‌وکارهاست؛ بسیاری از آنها در ماه‌های گذشته به نمایندگان اتحادیه‌های صنفی و کارگری گفته‌اند که پول کافی برای افزایش دستمزد را ندارند. 
ریشی سوناک، نخست‌وزیر جدید انگلیس در اظهاراتی جنجالی اخیرا گفته است مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آنها باشد. او همچنین درباره وقوع یک «بحران عمیق اقتصادی» هشدار داده و گفته قرار است تصمیم‌های سختی اتحاذ شود که پرداخت سخاوتمندانه حقوق به کارکنان بخش دولتی را سخت‌تر خواهد کرد.  
* اعتصابات از نگاه تایمز
پیش‌بینی تایمز نشان می‌دهد اعتصابات و مشکلات اقتصادی انگلیس در آینده نزدیک شدت نیز خواهد گرفت. این مجله نوشته اعتصابات زمستانی صنایع مختلف از کارگران نفتی «نورث سی» تا رانندگان آمبولانس در اسکاتلند و کارمندان بخش دولتی و راننده‌های اتوبوس در لندن را شامل خواهد شد. 
داده‌های یک اندیشکده انگلیسی به نام «بنیاد رزولوشن» نشان می‌دهد نرخ افزایش دستمزد در بخش خصوصی و بخش دولتی به ترتیب منفی 1.9 و منفی 6.1 درصد بوده که این موضوع نشان می‌دهد انگلیس با بالاترین شکاف دستمزد در طول سالیان گذشته روبه‌رو شده است. 
این شاخص، یکی از دلایل اعتصاب کارکنان بخش دولتی است و یکی از شاخص‌هایی است که از احتمال ادامه‌دار بودن اعتصابات خبر می‌دهد. شهروندان انگلیسی در حالی که گاز کافی برای گرم کردن منازل خود ندارند و به دلیل کمبود مواد غذایی با سوءتغذیه روبه‌رو هستند حالا باید با تورم بی‌سابقه هم دست و پنجه نرم کنند. 
نرخ تورم حدود 12 درصدی که بی‌سابقه‌ترین نرخ در 40 سال گذشته در انگلیس بوده است مردم را تحت شدیدترین فشار‌های اقتصادی قرار داده است. همچنین در حالی که درآمد خانوارها در این کشور روز به روز در حال کاهش است، مالیات‌ها تا سال 2027 به 37.1 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد که بالاترین سطح آن از زمان جنگ جهانی دوم بوده است. 
این سومین بار از اواسط دهه 1950 است که در آن سال‌های متوالی کاهش استانداردهای زندگی در انگلیس وجود خواهد داشت. آخرین بار این بحران اقتصادی در انگلیس پس از بحران مالی جهانی به این شدت رخ داده بود. رکود هم بلای اقتصادی دیگری است که علاوه بر تورم، گریبان این جزیره را گرفته است. در همین باره بانک مرکزی انگلیس هشدار داده است این کشور با یک دوره رکود 2 ساله بسیار چالش‌برانگیز مواجه می‌شود و نرخ بیکاری تا سال 2025 تقریبا 2 برابر خواهد شد. تمام این مشکلات حالا شهروندان انگلیسی را به واکنش وادار کرده است. بسیاری از مشاغل درخواست اعتصاب کردند و برخی دیگر برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند. 
* راه‌آهن انگلیس تعطیل می‌شود
هزاران نفر از اعضای اتحادیه سراسری راه‌آهن انگلیس که برای شبکه سراسری و ۱۴ اپراتور راه‌آهن کار می‌کنند، در روزهای ۱۳ تا ۱۴ و ۱۶ تا ۱۷ دسامبر (۲۲ تا ۲۳ و ۲۵ تا ۲۶ آذر‌) اعتصاب خواهند کرد و ۶ روز متوالی در آستانه کریسمس موجب اختلال حمل‌و‌نقل ریلی در انگلیس خواهند شد. 
۲ اعتصاب دیگر نیز در روزهای سوم تا چهارم و ششم تا هفتم ژانویه (۱۳ تا ۱۴ و ۱۶ تا۱۷ دی‌ماه) در دستور کار اعضای این اتحادیه قرار دارد. 
اتحادیه سراسری راه‌آهن انگلیس همچنین خواستار انجام ندادن اضافه‌کاری از سوی اعضای خود در ایام کریسمس از ۱۸ دسامبر تا دوم ژانویه شده است. این اتحادیه از دولت درخواست کرده حقوق‌ها ۱۰ درصد افزایش یابد و مستمری منطقی‌تری برای بازنشستگان در نظر گرفته شود. این اتحادیه همچنین خواستار امنیت شغلی بیشتری شده است. 
اپراتورهای راه‌آهن و قطار قرار بود برای بحث درباره تأثیر این اعتصاب‌ها با یکدیگر دیدار کنند که به معنی کار نکردن خدمه در روزهای استراحت در تعطیلات کریسمس است. این اعتصاب شامل کارکنان مهم سیستم کنترل و راهنمایی قطارها هم می‌شود که غیبت آنها به معنی خدمات کمتر در خطوط اصلی ارائه خدمات خواهد بود، در حالی که خطوط فرعی اصلا قطاری نخواهند داشت. 
میک لینچ، دبیرکل اتحادیه سراسری راه‌آهن انگلیس در این باره گفته است: «دور اخیر اعتصاب‌ها نشان خواهد داد که اعضای ما چقدر برای اداره این کشور اهمیت دارند و پیام روشنی را ارسال خواهد کرد که ما خواهان توافق خوبی در زمینه امنیت شغلی، حقوق و شرایط مناسب برای مردم خود هستیم».
* فعلاً درس تعطیل!
همچنین شبکه تلویزیونی «جی‌بی‌ان» در گزارشی اعلام کرد استادان دانشگاه در انگلیس هم به اعتصابات سراسری در این کشور ملحق شده‌اند. رئیس انجمن اساتید دانشگاه در انگلیس در این باره اعلام کرد این اعتصاب بزرگ‌ترین اعتصابی است که در دانشگاه‌های انگلیس برپا می‌شود. اعتصاب دانشگاه‌ها در اعتراض به وضعیت حقوق و شرایط کاری است. رئیس انجمن اساتید دانشگاه انگلیس همچنین گفته است این لحظه‌ای بود که ده‌ها هزار استاد دانشگاه منتظر آن بودند؛ اعتصاب سراسری! به دنبال این اعتصاب در دانشگاه‌های این کشور دکتر جوئل اندرسون، یکی از اساتید انگلیسی دانشگاه اعلام کرد همه متوجه شده‌اند که نمی‌توانند قبوض خود را پرداخت کنند. این وضعیت هم بر زندگی دانشجویان تاثیر دارد و هم بر زندگی استادان. از پنجشنبه گذشته بیش از 70 هزار نفر از استادان ۱۵۰ دانشگاه انگلیس به مدت 3 روز اعتصاب کرده‌اند و با این کار آنها، تحصیل بیش از 2.5 میلیون دانشجو متوقف می‌شود. یکی دیگر از دغدغه‌های استادان، مستمری بازنشستگی است. انجمن استادان انگلیس که ۱۴۰ انجمن کوچک‌تر در آن عضو هستند، اعلام کرده است که میزان مستمری پرداختی در وضعی قرار دارد که استادان بازنشسته به سختی می‌توانند هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند و لازم است ثبات اقتصادی در کشور ایجاد شود. 
* نامه‌رسان نداریم
کارکنان شرکت پست سلطنتی انگلیس (Royal Mail) هم مسؤولیت ارائه خدمات پستی در این کشور را به عهده دارند در ماه‌های اکتبر و نوامبر به مدت ۱۹ روز اعتصاب خواهند کرد. این اعتصاب به دلیل اعتراض کارکنان پست به حقوق و شرایط کاری‌ آنها برگزار می‌شود. «اتحادیه کارگران بخش ارتباطات انگلیس» که اصلی‌ترین اتحادیه صنفی برای پیگیری مطالبات کارکنان بخش ارتباطات در انگلیس بوده و کارمندان شرکت پست این کشور را نیز نمایندگی می‌کند، گفته این اعتصاب با توجه به نزدیک بودن به رویدادهایی نظیر «جمعه سیاه»، «دوشنبه مجازی» و کریسمس، «تأثیر قابل توجهی» بر ارائه خدمات پستی در زمان اوج نیاز به این خدمات خواهد داشت. این اتحادیه گفته اعتصابات شامل مجموعه‌ای مرکب از تعطیلی‌های یک روزه یا اعتصاب‌های چرخشی در شرکت پست سلطنتی خواهد بود. 
فرانس ۲۴ بامداد جمعه خبر داد پرستاران بخش‌های مختلف انگلستان، ولز و ایرلند شمالی در ۱۵ و ۲۰ دسامبر (۲۴ و ۲۹ آذر) پس از اینکه رئیس اتحادیه سلطنتی کالج پرستاری (RCN) اعلام کرد پیشنهاد مذاکره آنها برای افزایش حقوق از سوی مقامات دولتی رد شده به اعتصابات ملی انگلیس خواهند پیوست. پت کالن، رئیس اتحادیه سلطنتی کالج پرستاری انگلیس در این باره گفته است: به اندازه کافی به کارکنان پرستاری بی‌مهری شده است، این قشر دستمزدهای پایین و شرایط کاری ناایمن دارند، بنابراین آنطور که باید نمی‌توانند به بیماران رسیدگی کنند. این اتحادیه که خواهان افزایش قابل توجه دستمزد اعضای خود به میزان بالاتر از نرخ تورم است، اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد بیش از ۳۰۰ هزار نفر از کادر درمان به این اعتصابات می‌پیوندند. اعتصاب پرستاران از نظر زمانی بین نخستین دوره از یکسری اعتصابات ۲ روزه توسط کارگران راه‌آهن سراسری برگزار خواهد شد. کارکنان خدمات پستی نیز اعتصاب خود را در آستانه کریسمس برگزار خواهند کرد. انتظار می‌رود در وضعیت اعتصاب، ارائه خدمات به بیمارانی که در شرایط حاضر نیز با مشکلات بسیاری در سرویس‌دهی روبه‌رو هستند، لغو شده یا با تاخیر مواجه شود.
* کارکنان دولت هم به اعتصاب پیوستند
اتحادیه خدمات عمومی و بازرگانی انگلستان اعلام کرد صدها هزار کارمند دولتی در اعتراض به دستمزد‌های پایین و شرایط بد کاری اعتصاب خواهند کرد. این اتحادیه خواستار افزایش 10‌درصدی حقوق، مستمری معقول‌تر و امنیت شغلی شده، تاکید کرد که در صورت عدم رسیدگی به مطالبات‌شان، جزئیات اعتصاب را در 18 نوامبر اعلام خواهد کرد.

Page Generated in 0/0069 sec