printlogo


کد خبر: 256900تاریخ: 1401/9/6 00:00
دور دنیا

مشاور بشار اسد: ترکیه فریبکاری می‌کند
«بثینه شعبان» مشاور سیاسی- رسانه‌ای ریاست جمهوری سوریه اظهارات مقامات ترکیه درباره امکان آشتی بین دمشق و آنکارا و برگزاری دیداری بین رجب طیب اردوغان و بشار اسد، رؤسای‌جمهور ترکیه و سوریه را «فریبکاری» دانست. وی گفت که اظهارات اخیر رئیس‌جمهور ترکیه درباره نزدیکی سیاسی بین ۲ طرف «رسانه‌ای است و ارتباطی با واقعیت موجود ندارد». شعبان ادامه داد: چند ماه است این اظهارات رسانه‌ای را می‌شنویم و چنین اظهاراتی به دلایل خاص بیان می‌شوند و این دلایل می‌تواند جلوه انتخاباتی داشته باشد یا اهرمی برای فشار بر طرف‌های دیگر باشد. مقامات ترکیه طی چند ماه اخیر برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با سوریه ابراز تمایل کرده و لحن آشتی‌جویانه‌ای را در قبال این کشور در پیش گرفته‌اند. 
 
***
پیام هشدار حماس به اسرائیل
روزنامه الاخبار لبنان نوشت: با افزایش تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در پی عملیات شهادت‌طلبانه در قدس، جنبش حماس پیام شدیداللحنی از طریق مصر به این رژیم فرستاد. به گزارش ایسنا، این روزنامه به نقل از منابعی در جنبش حماس نوشت میانجیگران مصری با این جنبش تماس برقرار کردند تا اوضاع را پس از عملیات فلسطینیان در قدس اشغالی بررسی کنند که به کشته شدن یک صهیونیست و زخمی شدن ۲۲ تن دیگر منجر شد. رژیم صهیونیستی حماس را مسوول این عملیات دانسته و تهدید کرده است که بار دیگر سیاست ترور رهبران جنبش در غزه را از سر خواهد گرفت. 
 
***
اسلام‌آباد امنیتی شد
رسانه‌های پاکستانی از تشدید تدابیر امنیتی پلیس اسلام‌آباد ساعاتی پیش از آغاز تظاهراتی که توسط حزب مخالف تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین سازماندهی شده، خبر دادند. شبکه جئو اعلام کرد که بویژه ورودی‌های پایتخت پاکستان بسته شده، ترافیک در خیابان‌های اصلی شدید است و امنیت منطقه قرمز اسلام‌آباد- محل ساختمان‌های اصلی دولتی- تقویت شده است. خان روز دوشنبه از هوادارانش خواست تا ۲۶ نوامبر در شهر راولپندی در نزدیکی اسلام‌آباد گرد‌هم آیند و خواستار برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام شوند. حزب تحریک انصاف همچنین درخواستی از مقامات راولپندی برای تحصن مسالمت‌آمیز در ولسوالی فیض‌آباد در نزدیکی مرز با پایتخت ارسال کرد. 
 
***
جنگ اوکراین بیش از ۱۵ هزار مفقود داشته است
یکی از مقام‌های کمیسیون بین‌المللی مفقودشدگان اعلام کرد در خلال جنگ اوکراین بیش از ۱۵ هزار نفر مفقود شده‌اند. این نهاد مستقر در لاهه که در پی جنگ‌های بالکان در دهه ۹۰ میلادی تاسیس شد، دفتری را ژوئیه در کی‌یف اوکراین ایجاد کرد تا به این کشور در مستندسازی و رهگیری افراد مفقود ناشی از جنگ در اوکراین کمک کند. «متیو هالیدی» مدیر اروپایی این نهاد گفت هنوز مشخص نیست که چه تعدادی از افراد در اوکراین به اجبار جابه‌جا شده‌اند، در روسیه در بازداشت هستند، زنده هستند یا از اعضای خانواده‌های‌شان دور افتاده‌اند یا حتی مرده‌اند و در گورهای دسته‌جمعی دفن هستند. 
 
***
انصراف دختر لبنانی از مسابقه با صهیونیست‌ها
بیسان شیری، قهرمان پینگ‌پنگ زیر ۱۱ سال لبنانی پس از آنکه طبق قرعه، حریفش از رژیم صهیونیستی اعلام شد، از جام قهرمانی تنیس روی میز پرتغال انصراف داد. او که در رده زیر ۱۱ سال نفر اول جهان است، حاضر شد رتبه خود را از دست بدهد اما با ورزشکاری از رژیم صهیونیستی مسابقه ندهد. پیش از این نیز شماری از ورزشکاران لبنانی که به قید قرعه به حریفی از رژیم صهیونیستی برخورد کرده بودند، برای همبستگی با ملت فلسطین و ابراز مخالفت با عادی‌سازی روابط و سازش با رژیم صهیونیستی از مسابقات انصراف داده بودند. در همین راستا، «سالی حماده» شطرنج‌باز لبنانی پیش از این حاضر به مسابقه دادن با حریف صهیونیستی نشده و از مسابقات جهانی گرجستان انصراف داده بود. یک شطرنج‌باز دیگر لبنانی به نام «ماغی قاسم فواز» نیز با شطرنج‌باز رژیم صهیونیستی مسابقه نداد و از مسابقات بین‌المللی در ابوظبی انصراف داد. 
 
***
انشقاق در شبه‌نظامیان وابسته به امارات در یمن
خبرگزاری «الصحافه الیمنیه» دیروز شنبه نوشت شبه‌نظامیان موسوم به «شورای انتقالی جنوب» وابسته به امارات عربی متحده به انشقاق و جدایی بین صفوف خود اعتراف کرده و گفتند این جدایی پس از آن روی داد که عربستان سعودی با حضور آنها در شهر عدن مخالفت کرد و نیروهای «طارق صالح» را جایگزین آنها کرد. عبدالله مبارک الغیثی، فرمانده شبه‌نظامیان این شورا در حضرموت در حساب توئیتری خود نوشت: «شورای انتقالی جنوب جناح‌ «هادی» و «علی ناصر محمد» در حال تشکیل است». وی افزود: «به این شورا بین 5 تا 8 نفر از رهبران فعلی اعضای شورای انتقالی جنوب خواهند پیوست». الغیثی، حزب اخوانی الاصلاح را به حذف و ترور رهبران شورای انتقالی، مشابه ترور‌هایی که رهبران حزب سوسیالیست پس از اتحاد یمن به دست علی عبدالله صالح و حزب مذکور در معرض آن قرار گرفتند، متهم کرد و گفت: «پس از تشکیل شورای حاکمیتی ریاستی، نیروهای نظامی شورای انتقالی [جنوب] در معرض عملیات ترور فیزیکی به اسم القاعده و داعش قرار خواهند گرفت. این دقیقا همان نسخه‌‌ تکراری است که افسران حزب سوسیالیست بعد از اتحاد ۲ یمن (شمالی و جنوبی)، با این طرق حذف شدند». 

Page Generated in 0/0612 sec