printlogo


کد خبر: 256904تاریخ: 1401/9/6 00:00
جمهوری‌خواهان می‌خواهند در انتخابات سال 2024 به جای ترامپ به سمت پنس یا دی‌سانتیس بروند
عبور جمهوری‌خواهان از ترامپ

گروه بین‌الملل: نشریه «اکونومیست» در گزارشی با اشاره به اقدام اخیر رئیس‌جمهور سابق آمریکا «دونالد ترامپ» جهت اعلام کاندیداتوری‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا، از تحرکی قابل تامل در عرصه معادلات سیاسی آمریکا پرده برداشت. این تحرک چیزی جز عقب‌نشینی گسترده سرمایه‌داران مطرح وال استریت از حمایت‌های‌شان از دونالد ترامپ و تلاش‌هایش جهت بازگشت به کاخ سفید نیست. اکونومیست به طور خاص بر این باور است سرمایه‌داران برجسته وال استریت بویژه پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا که اخیرا برگزار شد، عملا ترامپ را در قامت بازنده دیده‌اند و دوست ندارند اعتبار، آتیه و منابع مالی خود را روی بازنده‌ای نظیر وی سرمایه‌گذاری کنند. 
نشریه اکونومیست در این رابطه می‌نویسد: «وال استریت عملا به «دونالد ترامپ» پشت کرده است. در روزهای اخیر، سرمایه‌دارانی که تاکنون صدها میلیون دلار را به حزب جمهوری‌خواه اعطا کرده‌اند، به صراحت و آشکارا به حمایت‌های خود از رئیس‌جمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ خاتمه داده‌اند. 16 نوامبر سال جاری میلادی، «استفان شوارزمن» مدیر اجرایی «بلک استون» (یک شرکت مطرح خصوصی) اعلام کرد وی قصد دارد از فردی متعلق به نسل جدید حزب جمهوری‌خواه در قالب انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا حمایت کند». 
در همان روز، «توماس پیترفی» بنیانگذار و رئیس شرکت Interactive Brokers گفت: «حزب جمهوری‌خواه به یک چهره جدید (و نَه تکراری نظیر ترامپ) نیاز دارد». «کن گریفین» مدیر اجرایی «شرکت سیتادل» (یک صندوق تامینی و پوشش ریسک)، صریح‌ترین موضع‌گیری را گرفت. او 15 نوامبر، دونالد ترامپ را یک بازنده سه‌باره نامید و حمایت رسمی خود را از «ران دی سانتیس» فرماندار فلوریدا اعلام کرد. در این نقطه یک سوال اساسی مطرح می‌شود و آن این است که چرا کمک‌کنندگان مالی به حزب جمهوری‌خواه، به نحو گسترده‌ای در حال سلب کمک‌های خود از دونالد ترامپ هستند؟ و این مساله تا چه حد مهم است؟ 
در پاسخ به این پرسش باید گفت عملکرد نه‌چندان راضی‌کننده و مثبت حزب جمهوری‌خواه و شخص ترامپ در قالب انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، نقشی مهم بازی می‌کند. حامیان مالی حزب جمهوری‌خواه تا حد زیادی ترامپ را به دلیل آنچه رخ ندادن «توفان سرخ» و پیروزی قاطع برای حزب مذکور عنوان می‌کنند، مقصر می‌دانند. 
در این راستا، حزب جمهوری‌خواه توانست با فاصله‌ای بسیار کم، در انتخابات مجلس نمایندگان پیروز شود و در بازپس‌گیری سنا از دموکرات‌ها نیز پس از آنکه کاندیداهای مورد حمایت ترامپ شکست‌های قابل توجهی را در قالب رقابت‌های انتخاباتی در آریزونا، نوادا و پنسیلوانیا متحمل شدند، ناکام بود. 
البته این نخستین بار نبود رئیس‌جمهور سابق آمریکا، شکست و ناکامی را برای حزب جمهوری‌خواه به بار می‌آورد. جمهوری‌خواهان جدای از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020، در عین حال انتخابات سنا در سال 2021 را نیز واگذار کردند (پس از کشیده شدن انتخابات ایالت جورجیا به دور دوم) و پیش‌تر در سال 2018 مجلس نمایندگان را نیز به دموکرات‌ها واگذار کرده بودند. در این سه‌گانه شکست‌ها، دونالد ترامپ کنشگری و نقش محوری را از خود نشان داده بود. «رید گالن» یکی از استراتژیست‌های حزب جمهوری‌خواه می‌گوید: «سرمایه‌داران وال‌استریت و دونالد ترامپ همیشه نکات مشترک زیادی را با یکدیگر حس می‌کردند. اگرچه آنها گاهی اوقات مواضع ترامپ را غیرمنطقی و غیرواقع‌بینانه می‌دیدند، با این حال آنها باور داشتند جمهوری‌خواهان حامی وال استریت با کسب حمایت ترامپ می‌توانند راهی کنگره شوند. درست به همین دلیل هم بود که از ترامپ و افراد نزدیک به وی حمایت‌های مالی زیادی را انجام می‌دادند». 
با این حال، اکنون بسیاری از سرمایه‌داران آمریکایی بر این باورند پوپولیسمِ ضدمهاجرتی و ضدتجارتی دونالد ترامپ، جناح شکاک تجاری حزب جمهوری‌خواه را تقویت کرده است. این روزها صرفا ترامپ نیست که از «مدل سرمایه‌داری آزاد ریگانی» گریزان است. «ران دی سانتیس» و «جی دی ونس» (سناتور نزدیک به ترامپ از ایالت اوهایو که در انتخابات سنا نیز پیروز شد) هم جنگ‌های لفظی و اندیشه‌ای قابل توجهی را علیه نهادهای فناوری و بعضا سرمایه‌داری آمریکا به راه انداخته‌اند. با این حال، هنوز هم شاید رویگردانی وال‌استریت از ترامپ، تاثیری قطعی بر تلاش‌های ترامپ جهت انتخاب مجددش به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2024 نداشته باشد. اگرچه بسیاری از سرمایه‌داران در شرایط کنونی از نامزدهای دموکرات آمریکا در جریان انتخابات آتی ریاست‌‌جمهوری این کشور حمایت می‌کنند؛ مساله‌ای که تا حد زیادی می‌تواند ریشه در این مساله داشته باشد که صنایع آنها عمدتا در ایالت‌هایی مستقر هستند که دموکرات‌ها در آنها قدرتی عمیق و ریشه‌دار دارند (به طور خاص می‌توان به نیویورک اشاره کرد). 
باید توجه داشت ترامپ پیش‌تر نیز بدون دریافت کمک مالی از سرمایه‌داران وال استریت سابقه کسب پیروزی‌های انتخاباتی را دارد. به عنوان مثال، در جریان انتخابات درون‌حزبی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 این کشور، ترامپ کمک‌های مالی زیادی را از سرمایه‌داران شناخته شده کشورش دریافت نکرد. تا ماه فوریه آن سال، وی فقط 10 میلیون دلار را خرج تبلیغات تلویزیونی خود کرده بود. این میزان، ۲ برابر کمتر از تبلیغات تلویزیونی «تد کروز» و 8 برابر کمتر از تبلیغات تلویزیونی «جب بوش» بود. 
ترامپ در آن دوران یک بازی پوپولیستی را راه انداخت و کمبود ارائه کمک‌های مالی به خود را نشان افتخارش دانست و به افرادی نظیر جب بوش به دلیل حمایت‌های گسترده مالی و تبلیغاتی از وی حمله کرد و گفت که «امثال او نمایندگان منافعِ خاصی هستند». ترامپ راه خود به سمت کسب پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 را از طریق جذب منابع مالی خُرد اما متعدد و گسترده هموار کرد. شخصیت و رفتارِ غیرقابل پیش‌بینی ترامپ، تا حد زیادی پوشش رسانه‌ای تحرکات وی را افزایش داد. این در نوع خود برای او به معنای جذب تبلیغات تلویزیونی رایگان و بیش از پیش قرار دادنِ خودش در معرض دید همگان بود. دونالد ترامپ تاکنون قریب به 100 میلیون دلار جهت مبارزه در چارچوب رقابت‌های درون حزبی و نهایی ریاست‌جمهوری سال 2024 آمریکا، پول و سرمایه جمع‌آوری کرده است. او هنوز پایگاه حمایتی را در درون حزب جمهوری‌خواه دارد. کاندیداهای مورد حمایت وی تا 91 درصد پیروز «انتخابات درون‌حزبی» حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال 2022 بوده‌اند. در این راستا، از هر 10 کاندیدای مورد حمایت ترامپ، 4 نفر توانسته‌اند همتایان و رقبای جمهوری‌خواه خود (در دورن حزب جمهوری‌خواه) را شکست دهند. با این همه، انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره درس‌های خوبی را به سرمایه‌داران آمریکایی مبنی بر سست بودن موقعیت ترامپ در چارچوب‌های کلی سیاسی آمریکا داد (بسیاری از کاندیداهای مدنظر وی نتوانستند رقبای دموکرات خود را شکست دهند). آنچه انتخابات مذکور نشان داد این بود که ترامپ بازنده است و شرط‌بندی روی وی ریسک بزرگی را به همراه دارد.

Page Generated in 0/0283 sec