printlogo


کد خبر: 256906تاریخ: 1401/9/6 00:00
اخبار

سعودی از لهستان باخت
تیم ملی فوتبال عربستان که در نخستین دیدار خود برابر آرژانتین به پیروزی رسیده بود، در دومین بازی برابر لهستان شکست خورد. نخستین دیدار از روز دوم مسابقات گروه C بیست‌ودومین دوره رقابت‌های فوتبال جام‌جهانی شنبه بین تیم‌های عربستان و لهستان در ورزشگاه «شهر آموزش» انجام شد که در پایان لهستان ۲ بر صفر حریف خود را شکست داد. با پیروزی لهستان برابر عربستان، وضعیت این گروه پیچیده شد.
 
***
سه‌شیرها هو شدند
بازیکنان انگلیس بعد از تساوی بدون گل مقابل آمریکا در حالی زمین چمن استادیوم البیت را ترک ‌کردند که از سوی هواداران انگلیسی هو شدند. تیم ملی انگلیس که بعد از پیروزی پرگل مقابل ایران در بازی اول هوادارانش را بشدت امیدوار کرده بود، در مقابل آمریکا حتی سایه‌ای از یک مدعی قهرمانی نبود و با تساوی صفر- صفر متوقف شد. رسانه‌های انگلیسی در پایان بازی از «نفرین آمریکا» صحبت کردند، چرا که سه‌شیرها با احتساب بازی جمعه در 3 جام‌جهانی با آمریکا بازی کرده‌اند ولی هرگز موفق به پیروزی نشده‌اند. این رسانه‌ها می‌گویند این بازی زنگ خطری برای ساوت‌گیت و شاگردانش بود که باید به آن با دقت و وسواس توجه شود؛ اینکه حس و حال هواداران انگلیس که بعد از پیروزی مقابل ایران در بازی اول بشدت امیدوار و سرخوشانه بود، بعد از بازی ناگهان تغییر 180 درجه‌ای کرد که در نوع خود جالب توجه است. انگلیسی‌ها از بازی ضعیف تیم ملی‌شان مقابل آمریکا آنقدر ناراحت بودند که بعد از به صدا درآمدن سوت پایان و زمانی که بازیکنان انگلیس در حال ترک زمین چمن و ورود به تونل ورزشگاه بودند یکصدا آنها را هو کردند. این در حالی است که انگلیس با این تساوی شانس زیادی برای صعود از گروهش دارد. آنها در صورتی که در بازی سوم گروهی مقابل ولز شکستی سنگین نداشته باشند، صعودشان قطعی خواهد بود. 
 
***
فیفا: پوشیدن لباس‌های جنگجویان صلیبی در قطر ممنوع است
فیفا اعلام کرد ورود هواداران تیم ملی فوتبال انگلیس به استادیوم‌های بازی‌های جام‌جهانی قطر در صورت پوشیدن لباس‌هایی به سبک جنگجویان صلیبی ممنوع است. به گزارش پایگاه ایندیا تودی، فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) اعلام کرد هواداران تیم ملی فوتبال انگلیس در صورت پوشیدن لباس‌های جنگجویان صلیبی نخواهند توانست وارد استادیوم‌های میزبان بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ شوند. در جریان بازی تیم ملی فوتبال انگلیس مقابل تیم ملی ایران در شهر دوحه، تعدادی از هواداران تیم ملی انگلیس پوششی به سبک جنگجویان صلیبی نظیر زره، کلاه ‌خود پلاستیکی و سلاح‌های اسباب بازی داشتند که باعث اعتراضاتی در شبکه‌های اجتماعی و طرح مطالبه ممنوع کردن داشتن چنین البسه‌ای شد. پایگاه ایندیا تودی نوشت، پوشیدن لباس‌های جنگجویان صلیبی در کشورهای اسلامی به دلیل اشاره به جنگ‌های تاریخی بین مسلمانان و مسیحیان در قرن‌های ۱۱ تا ۱۳ ممنوع است. پیش از این هم سابقه داشته هواداران تیم ملی فوتبال انگلیس این پوشش را در مسابقات ورزشی داشته باشند. با این حال بر اساس برخی تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، هنگام حضور برخی هواداران با لباس‌های جنگجویان صلیبی در مسابقه بین تیم ملی فوتبال ایران و انگلیس، مقامات از ورود آنان جلوگیری کردند. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، فیفا به هواداران تیم انگلیس اخطار داد اگر در مابقی مسابقات این تیم در جام‌جهانی به سبک جنگجویان صلیبی لباس پوشیده باشند، ورودشان به ورزشگاه به دلیل حساسیت‌هایی که پیرامون این کار در کشورهای مسلمان هست، ممنوع خواهد شد. یک سخنگوی فیفا گفت‌: در جوامع عربی یا خاورمیانه‌ای این لباس‌ها توهین‌آمیز تلقی می‌شود، به همین دلیل پوشیدن آنها در استادیوم‌ها مجاز نیست. 
 
***
شیطنت انگلیسی‌ها در دیدار با تیم ملی ایران
نام ایران روی پیراهن تیم ملی فوتبال انگلیس در دیدار ۲ تیم در جام‌جهانی فوتبال به شکل شیطنت‌آمیزی درج شده بود؛ موضوعی که زمینه‌ساز شکایت به کمیته اخلاق فیفا شد. با وجود گذر تیم ملی از این دیدار و پیروزی حیاتی مقابل ولز، همچنان بازی با انگلیس حواشی‌ای دارد که به پایان نرسیده است. در جام‌جهانی و رقابت‌های مختلف مرسوم است نام حریفان تیم‌ها زیر لوگوی روی پیراهن درج شود اما در دیدار با انگلیس، درج نام ایران با شیطنتی از سوی حریف همراه بوده و iRAN به جای IRAN روی پیراهن انگلیس حک شده بود. محسن قنبرزاده، دانشیار بازنشسته دانشگاه شهید چمران اهواز در رشته فیزیولوژی ورزشی که هم‌اکنون در استرالیا ساکن است، این اقدام انگلیس‌ها را در جهت تحقیر ایران قلمداد کرده است. قنبرزاده معتقد است استفاده از حرف «i» در ابتدای نام iRAN به مفهوم من عبور می‌کنم و ایران را شکست خواهم داد، است. او در این زمینه شکوائیه‌ای به کمیته اخلاق و حقوقی فیفا ارسال کرده که در قسمتی از آن آمده است: با آرزوی موفقیت در برگزاری مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ از گروه B شاهد دیدار تیم ملی انگلیس مقابل تیم ملی جمهوری اسلامی ایران بودیم. هنگام تماشای بازی ایران و انگلیس متوجه شدم روی پیراهن تیم ملی انگلیس حرف اول نام ایران با حرف کوچک نوشته شده است. این موضوع من را شوکه و غمگین کرد. همان‌طور که مستحضرید در مجامع رسمی مانند جام‌جهانی فوتبال باید به نام کشورها احترام گذاشت. ضمن اینکه به نظر من این اقدام تیم ملی انگلیس کاملا از روی احترام متقابل نبوده و در تضاد با شعار بازی جوانمردانه فیفاست. تیم‌های ملی شرکت‌کننده در جام‌جهانی نمایندگان کشورهای خود هستند. دلیل ننوشتن نام صحیح ایران روی پیراهن تیم ملی انگلیس چه بوده است؟ بنابراین از نظر من به عنوان یک استاد دانشگاه در حوزه فیزیولوژی ورزشی نوشتن حرف اول نام ایران با حروف کوچک (iRAN) بی‌احترامی به ملتی است که سابقه تمدنی ۵ هزار ساله در قلب تاریخ دارد.

Page Generated in 0/0063 sec