با وجود بارندگی در تهران، کیفیت هوای پایتخت بویژه در مناطق پرتردد دیروز در محدوده ناسالم برای گروههای حساس قرار گرفت. طبق گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، دیروز وضعیت هوا در مناطق پرتردد در محدوده ناسالم برای گروههای حساس قرار گرفت و این یعنی بارش باران هم نتوانست حریف آلودگی هوا در این شهر شود. همچنین طبق پیشبینیها همزمان با افزایش ترافیک صبحگاهی در روز یکشنبه بر میزان غلظت آلایندهها افزوده خواهد شد و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد دور از انتظار نیست اما انتظار این است وزش باد مؤثر تا نسبتاً شدید در طول روز پراکندگی آلایندهها را تسهیل کند. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دیروز شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون» روی عدد ۱۱۰ یعنی شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار گرفت. بر اساس دستورالعمل احتیاطی صادره از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، مبتلایان به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان جزو گروههای حساس محسوب میشوند و باید فعالیتهای طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.
* مجموع اقدامات پاسخگوی رفع آلودگی هوای تهران نبوده
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ حذف تقاطعهای همسطح و تبدیل آنها به تقاطع غیرهمسطح را عاملی موثر در مدیریت ترافیک و کاهش بار آن دانست. سردار محمدحسین حمیدی در حاشیه آیین بهرهبرداری از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری با خیابان فرجام در منطقه ۴ شهرداری تهران که صبح دیروز با حضور شهردار تهران و جمعی از مدیران شهری برگزار شد، گفت: حذف تمام تقاطعهای همسطح و تبدیل آن به غیرهمسطح میتواند گام مهمی در کاهش بار ترافیکی شهر تهران باشد و پیمایشهایی که در روز شهروندان طی میکنند را کاهش دهد. وی درباره آلودگی هوای شهر تهران نیز تاکید کرد: در این ارتباط باید به سمت توسعه فضای سبز و حملونقل گام برداریم. همچنین باید خودروهای فرسوده از رده خارج شوند و در کنار این موارد باید توجه ویژهای به قانون هوای پاک و اجرای آن داشته باشیم که در قانون هوای پاک از جمله شهرداری، پلیس و... مسؤولیت دارند. وی با بیان اینکه متاسفانه تا به امروز مجموع اقدامات ما پاسخگوی رفع آلودگی هوای شهر تهران نبوده است، گفت: باید بتوانیم در کاهش آلودگی هوا با همراهی یکدیگر اقدامات موثری انجام بدهیم.
* «قانون هوای پاک» نیازمند بودجه کلان
سرپرست معاونت انسانی سازمان حفاظت محیطزیست گفت: در جلساتی که با دستگاههای مکلف در اجرای قانون هوای پاک داشتیم، تکالیفی برای سال ۱۴۰۲ احصا شد که انجام آنها به مبلغی بالغ بر یکصد هزار میلیارد تومان نیاز دارد. ایرج حشمتی اظهار کرد: در نیمه دوم سال معمولا با توجه به شرایط کشور با پدیده وارونگی دما که ناشی از پایداری هواست، روبهرو میشویم. از سال 1396 که قانون هوای پاک مصوب شد، فراز و فرودهایی داشتیم، همچنین اقداماتی انجام شد که بخشی از این اقدامات در سطحی نبود که بتوان گفت قانون هوای پاک به طور کامل اجرایی شده است. وی افزود: امسال 5 آبانماه جلسهای برای بررسی آخرین اقدامات دستگاههای مرتبط داشتیم و خیلی از دستگاهها اعلام کردند که اعتبارات در اختیار آنها قرار نگرفته و نتوانستهاند تکالیف خود را اجرا کنند. حشمتی افزود: ما این احکام را در 16 محور تقسیمبندی کردیم و 7 محور اصلی را که نقش کلیدی دارند از میان 16 محور احصا کردیم. از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، توسعه حملونقل عمومی، ارتقای کیفیت سوخت، توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر، اجرای طرح کهاب، معاینه فنی موتورخانهها و سامانههای احتراقی، تشدید نظارت بر مراکز معاینه فنی و از همه مهمتر تأمین مالی توسط سازمان برنامه و بودجه از مهمترین محورها بودند. وی تأکید کرد: در خروجی این جلسات تکالیفی برای سال 1402 احصا شد که انجام آنها به مبلغی بالغ بر یکصد هزار میلیارد تومان نیاز دارد، چرا که اگر قانون هوای پاک کامل اجرا شود و هر دستگاه وظیفه خود را بدرستی انجام دهد، خروجی آن حدود 3 هزار میلیارد تومان است، در صورتی که 100 هزار میلیارد فقط برای سال 1402 لازم است.