printlogo


کد خبر: 256923تاریخ: 1401/9/6 00:00
اخبار

سخنگوی صنعت برق: متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور 39.2 درصد است
سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه متوسط راندمان نیروگاهی ایران از برخی کشورهای اروپایی بالاتر است، گفت: در حال ساخت نیروگاه با راندمان بالای ۵۰درصد هستیم. راندمان پایین نیروگاه‌ها یکی از مسائل چالش‌برانگیزی است که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده است، از طرفی کارشناسان امر از چنین مسأله‌ای گلایه دارند و از طرف دیگر مسؤولان زیر بار چنین مسأله‌ای نمی‌روند. مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق در رابطه با این موضوع می‌گوید: متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور 39.2 درصد و به عبارتی همتراز برخی کشورهای اروپایی است. به عنوان مثال کشور ایتالیا راندمان ۳۹ درصدی دارد در حالی ‌که ما 39.2 درصد متوسط سالانه داریم.
وی ادامه داد: نیروگاه‌های جدیدی که در حال احداث است همگی راندمان‌های بالای ۵۰ درصد دارد و آنهایی که کلاس F هستند و توسط شرکت مپنا و دانش‌بنیان‌ها ساخته می‌شوند راندمان بالای ۵۵ درصد دارند، بنابراین در شرایط فعلی در
حال افزایش متوسط راندمان نیز هستیم.
وی اضافه کرد: نیروگاه‌هایی داریم که تنها در دوره اوج مصرف و در ساعت‌های کوتاهی در مدار قرار می‌گیرند یا راندمان‌های کمی دارند؛ اتفاقی که در جای جای دنیا امری مرسوم است و به آنها واحدهای پیک لود یا دوره اوج بار گفته می‌شود که تنها برای ساعاتی استفاده شده و از مدار خارج می‌شوند، ضمن آنکه در زمستان از آنها استفاده نمی‌شود. سخنگوی صنعت برق در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست این نیروگاه‌ها به طور کامل از مدار خارج شوند و دیگر مورد استفاده نگیرند، گفت: در کشورهای دیگر هم همین منوال وجود دارد و کارآیی‌ای که دارند این است که با اتصال یک دکمه بعد از ۱۰ دقیقه وارد مدار می‌شوند و مانند نیروگاه‌های بزرگ نیستند، نیروگاه‌های کوچکی هستند که سریع در مدار قرار می‌گیرند و سریع از مدار خارج می‌شوند.
 وی تاکید کرد: در زمستان راندمان نیروگاه‌های ما بیش از ۴۰ درصد است، زیرا بیشتر از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی استفاده می‌شود که سوخت کمتری هم نیاز دارند. برای ارتقا و توسعه این نیروگاه‌ها هم تکمیل فاز بخار نیروگاهی سیکل ترکیبی که مجوز آن از شورای اقتصاد دریافت شده و هم ۲۵۰۰ مگاوات واحد بخار مدنظر است که اصلا سوخت مصرف نمی‌کند و نیروگاه گازی آن وجود دارد و نیروگاه‌های جدیدی که در حال احداث هستند نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کلاس F هستند.
 
***
آخرین وضعیت درگاه ملی مجوز کسب‌وکار
وزارت اقتصاد اعلام کرد آبان‌ماه امسال ۲۷۴ شکایت از وزارتخانه‌ها بابت صدور مجوزهای کسب‌وکار به درگاه ملی مجوزها واصل شده ‌است.  مجوز تاسیس واحد تولیدی صنعتی با ۲۶ شکایت، بیشترین شکایت را از طرف علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری و تولید دریافت کرده است.
در رتبه‌های بعدی بیشترین شکایت‌ها در صدور مجوزها، پروانه اشتغال به کار مهندسی با ۱۸ شکایت، مجوز آموزشگاه علمی و زبان با ۱۴ شکایت و مجوز احداث جایگاه سوخت با ۱۳ شکایت قرار دارند. در آبان‌ماه گذشته وزارت راه‌وشهرسازی با ۱۳ شکایت، وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صمت هر یک با ۱۰ شکایت و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با 7 شکایت، بیش‌ از سایر دستگاه‌ها شکایت از طرف داوطلبان سرمایه‌گذاری تولید به درگاه ملی مجوزها داشته‌اند. همچنین در ماه گذشته ۲۹ شکایت بابت مشاغل خانگی به درگاه ملی مجوزها واصل شد که به‌دلیل قطعی درگاه صدور مجوزهای خانگی در نیمه نخست آبان‌ماه بود و بعد از ازسرگیری صدور آنی مجوزهای مشاغل خانگی در نیمه آبان گذشته، این شکایت‌ها قطع شده‌ است. درگاه ملی مجوزهای کشور (mojavez.ir) از شهریورماه گذشته به سامانه ثبت و پیگیری الکترونیکی شکایت‌های متقاضیان مجوز مجهز شده و شکایت متقاضیانی که برای دریافت مجوز درخواست داده‌اند اما در موعد مقرر مجوزشان صادر نشده یا صادرکننده مجوز از آنها شرط اضافه، مدرک کاغذی یا مراجعه حضوری مطالبه کرده را ثبت و بدون حضور شاکی، این شکایت‌ها را پیگیری می‌کند.
 
***
تولید ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری
 مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت از شکسته شدن رکورد تولید ماهانه خودرو در کشور در آبان سال جاری پس از گذشت 5 سال خبر داد.
عبداله توکلی‌لاهیجانی افزود: خودروسازان کشور در 8 ماهه ابتدایی امسال توانستند پس از موفقیت‌های پی‌درپی، نزدیک به ۷۵۰ هزار خودرو تولید کنند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۵ درصدی نشان می‌دهد.
وی گفت: این در حالی است که از خرداد سال جاری، روند تولید عبور مستقیم و توقف تولید خودروهای ناقص پس از گذشت بیش از 4 سال متوالی شکل گرفت.
مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دیگر می‌توانیم بگوییم که تثبیت جریان تولید در صنعت خودروی کشور شکل گرفته است، ابراز امیدواری کرد پس از ترمیم جریان تولید، توسعه پلتفرم‌های جدید و تولید محصولات کیفی و رقابتی در صنعت خودروی کشور شتاب بیشتری به خود بگیرد، همان‌گونه که در گام دوم برنامه تحولی وزارت صنعت، معدن و تجارت این مهم مدنظر قرار گرفته است.
توکلی‌لاهیجانی اضافه‌کرد: نکته درخشان کار خودروسازان و زنجیره تأمین توانمند داخلی این است که فقط در آبان امسال بیش از ۱۲۲ هزار خودرو در کشور تولید شده که رکورد تولید در همه ماه‌های 5 سال گذشته از سال ۱۳۹۷ تاکنون را شکسته است و نشان از عبور از بحران تولید در صنعت خودروی کشور دارد.
وی خاطرنشان‌کرد: نکته مهم دیگر، میزان تحویل خودروها توسط ۲ خودروساز اصلی کشور است که با توجه به کاهش چشمگیر خودروهای ناقص داخل پارکینگ نسبت به سال گذشته، در عمل بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.

Page Generated in 0/0277 sec