printlogo


کد خبر: 256935تاریخ: 1401/9/6 00:00
سازمان همکاری اقتصادی و توسعه: نابرابری درآمدی در آمریکا بالاترین میزان در بین کشورهای G7 است
دره طبقاتی در آمریکا
گروه اقتصادی: بر اساس نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات «پیو» آمریکا، 6 نفر از هر 10 بزرگسال آمریکایی می‌گویند این روزها نابرابری اقتصادی بیش از حد در این کشور وجود دارد و در میان آمریکایی‌ها، اکثر آنها می‌گویند رسیدگی به نابرابری مستلزم تغییرات قابل توجه در سیستم اقتصادی این کشور است.

به گزارش «وطن ‌امروز»، بر اساس داده‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، نابرابری درآمدی در ایالات متحده بالاترین میزان در بین کشورهای G7 است. شکاف درآمد سیاه و سفید در ایالات‌متحده در طول زمان ادامه یافته است. تفاوت در درآمد متوسط خانوار بین آمریکایی‌های سفیدپوست و سیاه‌پوست از حدود 23800 دلار در سال 1970 به حدود 33000 دلار در سال 2018 (بر اساس دلار 2018) افزایش یافته است. طبق داده‌های بررسی جمعیت فعلی، متوسط درآمد خانوارهای سیاه‌پوست ۶۱ درصد از متوسط درآمد خانواده‌های سفیدپوست در سال ۲۰۱۸ کمتر بود که نسبت به ۵۶ درصد سال ۱۹۷۰ افزایش نسبتاً کمی داشت اما از ۶۳ درصد در سال ۲۰۰۷ یعنی قبل از رکود بزرگ، اندکی کاهش داشت. به طور کلی، 61 درصد آمریکایی‌ها می‌گویند که امروزه نابرابری اقتصادی بیش از حد در کشور وجود دارد اما دیدگاه‌ها بر اساس سطح درآمد احزاب سیاسی و خانواده‌ها متفاوت است. سال 1989، 5 درصد ثروتمندترین خانواده‌ها 114 برابر بیشتر از خانواده‌های دهک دوم (یک ردیف بالاتر از پایین‌ترین) ثروت داشتند که میانگین آن 2.3 میلیون دلار در مقایسه با 20300 دلار بود. تا سال 2016، 5 درصد برتر، دارای 248 برابر ثروت متوسط بودند. ثروتمندترین خانواده‌ها نیز تنها کسانی هستند که ثروت‌شان در سال‌های پس از شروع رکود بزرگ افزایش یافته است. از سال 2007 تا 2016 میانگین دارایی خالص 20 درصد بالای دهک با 13 درصد افزایش به 1.2 میلیون دلار رسید. برای 5 درصد بالایی دهک نیز 4 درصد افزایش یافت و به 4.8 میلیون دلار رسید. در مقابل، میانگین دارایی خالص خانواده‌های طبقات پایین‌تر ثروت، حداقل 20 درصد کاهش یافته است. 
* اختلافات حزبی در نابرابری اقتصادی
دموکرات‌ها و متمایلان به این حزب، بسیار بیشتر از جمهوری‌خواهان و کسانی که به جمهوری‌خواهان تمایل دارند می‌گویند کاهش نابرابری اقتصادی باید اولویت اصلی دولت باشد (61 درصد در مقابل 20 درصد). سه‌چهارم دموکرات‌ها می‌گویند نابرابری اقتصادی بیش از حد وجود دارد (74 درصد) و معتقدند رسیدگی به این نابرابری مستلزم تغییرات اساسی در سیستم اقتصادی است. 14 درصد می‌گویند که سیستم باید کاملاً بازسازی شود. نیمی از همتایان جمهوری‌خواه خود می‌گویند این سیستم نیازمند تغییرات اساسی است و 12 درصد فکر می‌کنند که نیاز به بازسازی جزئی دارد. بر اساس داده‌های دولتی، حدود دوسوم از آمریکایی‌ها که فکر می‌کنند این روزها نابرابری اقتصادی بیش از حد در کشور وجود دارد (66 درصد)، می‌گویند دولت فدرال باید مسؤولیت زیادی در کاهش آن داشته باشد و 62 درصد می‌گویند که مشاغل و شرکت‌های بزرگ باید مسؤولیت زیادی داشته باشند. همچنین حدود نیمی (52 درصد) می‌گویند دولت‌های ایالتی باید مسؤولیت زیادی در کاهش نابرابری داشته باشند. با اختلاف ۲ رقمی، دموکرات‌هایی که می‌گویند نابرابری اقتصادی بیش از حد در کشور وجود دارد، بیشتر از همتایان جمهوری‌خواه خود می‌گویند که دولت ایالتی یا فدرال، شرکت‌ها و افراد ثروتمند باید مسؤولیت زیادی در کاهش نابرابری داشته باشند.
 بیش از 8 نفر از هر 10 بزرگسالی که می‌گویند نابرابری اقتصادی بیش از حد وجود دارد (84 درصد)، می‌گویند دولت باید مالیات بر ثروتمندترین آمریکایی‌ها را افزایش دهد تا به نابرابری در این کشور رسیدگی کند. دموکرات‌هایی که می‌گویند نابرابری بیش از حد وجود دارد (91 درصد) بیشتر از جمهوری‌خواهان (65 درصد) می‌گویند که دولت باید مالیات بر ثروتمندترین آمریکایی‌ها را افزایش دهد تا نابرابری اقتصادی را برطرف کند اما اکثریت هر دو گروه این دیدگاه را دارند. در میان کسانی که فکر می‌کنند نابرابری اقتصادی بیش از حد وجود دارد، دموکرات‌ها بیشتر از جمهوری‌خواهان می‌گویند که سیستم اقتصادی برای رفع نابرابری به تغییرات عمده نیاز دارد (74 درصد در مقابل 50 درصد). به نوبه خود 36 درصد از جمهوری‌خواهان در مقابل 11 درصد دموکرات‌ها می‌گویند که سیستم اقتصادی فقط به تغییرات جزئی نیاز دارد. در میان جمهوری‌خواهانی که نابرابری اقتصادی را بیش از حد می‌بینند، کسانی که درآمد کمتری دارند احتمالا می‌گویند سیستم اقتصادی ایالات متحده به تغییرات عمده نیاز دارد تا این نابرابری را برطرف کند (‌63 درصد این را می‌گویند، در مقایسه با 48 درصد افراد با درآمد متوسط و 43 درصد افراد با درآمد بالا).
* ناامیدی عمیق آمریکایی‌ها
بیش از نیمی از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌هایی که می‌گویند نابرابری اقتصادی بیش از حد وجود دارد، می‌گویند اطمینان از داشتن مهارت‌های شغلی مناسب برای کارگران کمک زیادی به کاهش آن می‌کند. اکثر بزرگسالانی که می‌گویند نابرابری اقتصادی بیش از حد در ایالات‌متحده وجود دارد، می‌گویند اطمینان از داشتن مهارت‌های مورد نیاز برای مشاغل امروزی کارگران (62 درصد) و افزایش مالیات بر ثروتمندترین آمریکایی‌ها (60 درصد)، صرف‌نظر از اینکه آیا نابرابری را کاهش می‌دهد، کمک زیادی به اقتصاد آمریکا می‌کند. بیش از 4 نفر از هر 10 نفر می‌گویند رایگان بودن شهریه در کالج‌ها و دانشگاه‌های دولتی 2 و 4 ساله، توسعه بیمه برای پوشش آمریکایی‌ها در هر سنی، افزایش حداقل دستمزد فدرال و حذف بدهی‌های کالج، کمک زیادی به کاهش نابرابری اقتصادی خواهد کرد. جمهوری‌خواهان و دموکرات‌هایی که می‌گویند نابرابری اقتصادی بیش از حد در کشور وجود دارد، دیدگاه‌های کاملا متفاوتی درباره میزان مؤثر بودن اقدامات مختلف در کاهش نابرابری دارند، اگر چه اکثریت در هر ۲ گروه می‌گویند که اطمینان از داشتن مهارت‌های شغلی مناسب کارگران می‌تواند تأثیر زیادی در این زمینه داشته باشد (56 درصد جمهوری‌خواهان و 65 درصد دموکرات‌ها این را می‌گویند). کسانی که درآمد کمتری دارند (18 درصد)، بیشتر از کسانی که درآمد متوسط (13 درصد) و بالاتر (8 درصد) دارند، می‌گویند سیستم اقتصادی باید درست و برای رفع نابرابری اقتصادی به طور کامل بازسازی شود. 
اکثر آمریکایی‌ها می‌گویند دولت فدرال مسؤولیت ارائه بیمه درمانی و مراقبت‌های پزشکی کافی برای همه آمریکایی‌ها را دارد. از هر 10 آمریکایی، 8 نفر - از جمله اکثریت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان- می‌گویند دولت فدرال مسؤولیت ارائه آموزش با کیفیت 12-K را برای همه آمریکایی‌ها دارد. 

Page Generated in 0/0077 sec