printlogo


کد خبر: 256944تاریخ: 1401/9/7 00:00
غروب پالمیرا؛ تصویری از زندگی مهندس شهید علی‌اصغر شیردل
ببین من اگه شهید نشدم

شیما ناصری: کتاب «غروب پالمیرا» روایت زندگی شهید مدافع حرم علی‌اصغر شیردل بزودی توسط انتشارات 27 بعثت منتشر و روانه بازار نشر می‌شود. این کتاب دوازدهمین کتاب از مجموعه مدافعان حرم انتشارات 27 بعثت است که توسط محبوبه معظمی به نگارش درآمده است. شهید علی‌اصغر شیردل متولد خرداد 1357 یکی از مهندسان جوان تهرانی بود. او به کوهنوردی و سینما و موسیقی علاقه داشت؛ اهل شوخی بود و مدام می‌گفت: ببین من اگه شهید نشدم. دغدغه‌های خواهران جوانش را در تقابل با اعتقاداتش نمی‌دید. به حلال و حرام بسیار اهمیت می‌داد. به خمس مالش بسیار حساس بود اما خیلی معمولی بود. برای هر مشکلی به دنبال منطقی‌ترین راه‌حل بود. شیردل با توجه به کارمند بودنش در قسمت مخابرات یکی از سازمان‌های سپاه، پتانسیل برعهده گرفتن مسؤولیت‌های مدیریتی را داشت ولی او قبل از دریافت پست یا مقامی، راه شهادت را برای جاودانگی ابدی برگزید و اردیبهشت 1394 به شهادت رسید. 
«غروب پالمیرا» روایت زندگی شهید مدافع حرم علی‌اصغر شیردل، نوشته محبوبه معظمی است. نویسنده اثر در این رابطه در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، درباره دلیل پرداختنش به زندگی شهید علی‌اصغر شیردل اینطور بیان می‌کند: خردادماه ۱۳۹۵ با دیدن عکس شهید شیردل بر سردر مسجد‌ الله، کلا حال و هوای شهدای شهرمان در خاطرم جان گرفت. شهیدی که از جوانان به‌روز دوره‌اش بود اما در دهه 90 دنیا را طلاق داده و میل به سعادت اخروی را هدف خود قرار می‌دهد. نکته مهم زندگی این قهرمان بزرگ نحوه برخورد این شهید با چالش‌ها و مشکلات اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و اخلاقی جامعه‌ و مسؤولیت‌پذیری‌ فوق‌العاده‌اش بود. 
به گفته نویسنده، کتاب «غروب پالمیرا» زندگی یک جوان مهندس تهرانی به نام علی‌اصغر شیردل است که تحت تربیت پدر و مادری صبور و معتقد رشد یافت. وی سرانجام با اصرار خود و به منظور دفاع از اعتقاداتش و نجات انسان‌های بی‌گناه از چنگال خونریزان داعشی به سوریه می‌رود و همان جا نیز به شهادت می‌رسد. 
معظمی درباره نحوه نگارش و جمع‌آوری اطلاعات این کتاب می‌گوید: حدود یک سال با افرادی که با شهید شیردل بیشترین ارتباط را داشتند مصاحبه کردم. بیش از 30 ساعت مصاحبه شفاهی دارم. در حین نگارش ارتباط تنگاتنگی با خانواده شهید داشتم و این از اقبال بنده بود که خانواده ایشان بسیار فرهنگ‌دوست و بسیار مشتاق و پیگیر نشر کتاب‌شان بودند. «غروب پالمیرا» با وجود ۱۸ راوی با زاویه دید سوم شخص به نگارش درآمده است. در کار مستندنگاری زاویه سوم شخص سخت‌تر از زاویه اول شخص است. با توجه به دقت فوق‌العاده بخش مستندنگاری، سعی کردم حتی در تصویر‌سازی‌ها از حقیقت محض استفاده شود و زندگی این شهید با خط زمانی و به صورت داستان روایی گفته شود. 
نویسنده کتاب در ادامه بیان کرد: مهم‌ترین نکات کتاب غروب پالمیرا خلوص و پرهیز شهید شیردل از ریاکاری بود. نکات بسیار ظریف روان‌شناسی و تربیتی این کتاب بسیار شاخص است. طرز روبه‌رو شدن شهید با مسائل روز جامعه و ایجاد تعادل در تمام ابعاد زندگی، بسیار برای بنده هیجان‌انگیز و قابل تحسین بود. ایمان و اعتقاداتش را نه در گفتارش، بلکه در کارها و اخلاق و منش‌اش می‌توان دید و به تصویر کشید. 
وی اظهار داشت: بخش سوریه کتاب و مظلومیت آن پسر بچه شر و شور، آن بسیجی نوجوان و پرانرژی و کوهنوردی که پیگیر سینما و موسیقی بود هنگام نبرد و در لحظه شهادت در حالی که آخرین کلامش یا علی بود برای بنده بسیار گیرا و قابل تأمل است. 
غروب پالمیرا مثل کتاب‌های دیگر حوزه ادبیات پایداری مهم‌ترین پیامش این است که برخلاف نظر دشمنان، یک جوان ایرانی آنقدر با فلسفه جاودانگی انسان اشراف دارد که مرگ در راه دفاع از انسانیت و بشریت را تولد دوباره‌ای در جهانی بی‌انتها می‌بیند. 
محبوبه معظمی، نویسنده کتاب در پایان درباره انتخاب عنوان کتاب گفت: پالمیرا یکی از معروف‌ترین شهرهای تاریخی دنیا واقع در شهر «تدمر» سوریه است که هر ساله میلیون‌ها توریست برای بازدید داشته است. این بنای بی‌نظیر دارای یک میدان بزرگ گلادیاتور و هزار ستون پا برجا بود. در روز شهادت علی‌اصغر، این اثر باستانی توسط داعش بمب‌گذاری و نیمی از این اثر بی‌نظیر ویران می‌شود. آخرین عکس‌های شهید کنار ستون‌های بنای پالمیراست. همان روزی که علی‌اصغر و همکارانش در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ برای بازدید از این بنای تاریخی به تدمر رفته بودند. 

Page Generated in 0/0114 sec