printlogo


کد خبر: 256951تاریخ: 1401/9/7 00:00
دور دنیا

واکنش امیرعبداللهیان به رأی مجلس درباره الحاق به شانگهای
وزیر امور خارجه کشورمان دیروز درباره رای مجلس به لایحه الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای پیامی توئیتری منتشر کرد. حسین امیرعبداللهیان در این پیام نوشت: «رای قاطع مجلس شورای اسلامی به لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای نشانگر عزم و جدیت کشورمان برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، بین‌المللی، اقتصادی و تقویت نگاه به آسیا است». وی افزود: «رویکرد چندجانبه‌گرایی، واقعیت قرن حاضر است. در جلسه (یکشنبه) ششم آذر مجلس شورای اسلامی نمایندگان با 205 رای موافق، 3 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر در جلسه با لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای موافقت کردند. 
 
***
سفر آتی سودانی به تهران
گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که نخست‌وزیر عراق سه‌شنبه به تهران سفر می‌کند. وبگاه میدل‌ایست نیوز به نقل از منابع آگاه مدعی شد «محمد السودانی» نخست‌وزیر عراق فردا به ایران سفر می‌کند. گمانه‌زنی این رسانه عراقی درباره سفر نخست‌وزیر عراق به ایران در شرایطی انجام شده که اخیرا سفیر تهران در بغداد با محمد السودانی دیدار کرد. هفته گذشته رسانه‌های عراقی از سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر عراق به ایران، ترکیه و عربستان سعودی خبر داده بودند. 
 
***
تظاهرات ایرلندی‌ها در اعتراض به بحران مسکن
برپایی تظاهرات مردم کشورهای قاره سبز در اعتراض به بحران اقتصادی همچنان ادامه دارد و این بار تظاهرات هزاران ایرلندی در اعتراض به بحران مسکن خبرساز شده است. منابع رسانه‌ای گزارش دادند هزاران نفر از مردم ایرلند روز شنبه با برگزاری تظاهرات در «دوبلین»، از دولت این کشور خواستند به بحران مسکن و بی‌خانمانی رسیدگی کند. تظاهرات ایرلندی‌ها در شرایطی انجام شده که مردم کشورهای مختلف اروپایی طی ماه‌های اخیر بارها در اعتراض به بحران افزایش بهای انرژی و قیمت مواد غذایی تظاهرات کرده‌اند. تظاهرات علیه بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی در حالی است که سران این قاره همچنان در حال همراهی با مواضع آمریکا علیه روسیه و ارائه انواع حمایت‌های مالی و تسلیحاتی به اوکراین هستند. 
 
***
حزب‌الله: تفاهم مطمئن‌ترین راه برای انتخاب رئیس‌جمهور است
عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان تأکید کرد مذاکره و تفاهم مطمئن‌ترین راه برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان است. به گزارش ایسنا به نقل از سایت النشره، «نبیل قاووق» گفت: مقاومت بزرگ‌ترین مانع در برابر طرح‌های عادی‌سازی روابط با دشمن اسرائیلی است، برای همین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر مکلف اسرائیل باید نگران باشد نه ما. اینکه رسانه‌های دشمن می‌گویند ارتش اسرائیل برای مقابله با حزب‌الله لبنان آماده نیست دستاوردی برای مقاومت و عنوان سرافرازی برای لبنان و سپری مستحکم برای وطن در برابر تمام دولت‌های اسرائیلی است. وی گفت: ناتوانی دشمن از مقابله با حزب‌الله، دشمنان لبنان را وادار کرد تا روی ایجاد آشوب در کشور و فروپاشی آن و انتخاب رئیس‌جمهوری که در خدمت اسرائیل باشد، حساب باز کنند. 
 
***
فرود نخستین هواپیمای مسافری روسی در سوریه پس از ۱۲ سال
اولین پرواز مسافری روسیه پس از ۱۲ سال در فرودگاه لاذقیه سوریه به زمین نشست. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه عربی۲۱، طبق بیانیه وزارت حمل‌ونقل سوریه، فرودگاه بین‌المللی لاذقیه واقع در شمال سوریه جهت آغاز منظم پروازها با فرودگاه «مخاچ قلعه»، مرکز جمهوری خودمختار داغستان روسیه، روز شنبه پس از ۱۲ سال میزبان نخستین هواپیمای مسافری روسی بود و یک فروند هواپیمای مسافری روسی متعلق به شرکت «کاسموس» در این فرودگاه به زمین نشست. مدیر فرودگاه لاذقیه در این باره ضمن اشاره به آمادگی فرودگاه لاذقیه برای استقبال از تمام پروازهای مسافری اظهار کرد: شرکت هواپیمایی «کاسموس» یک خط پروازی را از مبدأ فرودگاه «مخاچ قلعه» به مقصد فرودگاه لاذقیه سوریه راه‌اندازی کرد و از این به بعد این پرواز هر هفته انجام خواهد شد. این پرواز هواپیمای روسی به فرودگاه لاذقیه پس از ۱۲ سال وقفه انجام شد. 
 
***
امضای توافقنامه بین دولت و اپوزیسیون ونزوئلا
دولت و اپوزیسیون ونزوئلا روز شنبه در مکزیک «دومین توافقنامه مرحله‌ای درباره حمایت اجتماعی» را در پایان مذاکراتی که از نزدیک از سوی ایالات متحده، فرانسه، اسپانیا، نروژ، مکزیک و کلمبیا پیگیری شد، امضا کردند. بلافاصله وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد به شرکت نفتی چندملیتی «شورون»، مجوز ازسرگیری فعالیت در ونزوئلا داده شد. بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا که روز شنبه منتشر شد، این وزارتخانه امتیازات دیگری به این شرکت فعال در ونزوئلا اعطا کرده اما از طرفی محدودیت‌هایی برای دادن پول نقد به دولت ونزوئلا اعمال کرده است. هنوز مشخص نیست که شرکت شورون اجازه استخراج و صادرات چه میزان نفت به آمریکا را خواهد داشت و اینکه آیا این اقدام تاثیری بر قیمت‌های جهانی نفت خواهد گذاشت یا خیر. دومین توافق دولت ونزوئلا و مخالفان، منابع ونزوئلا را که در خارج از کشور مسدود شده بود به منظور تامین مالی پروژه‌های اجتماعی آزاد می‌کند. این مذاکرات که به مدت ۱۵ ماه تعلیق شده بود پس از مداخله کلمبیا و ایالات متحده از سر گرفته شد. تحلیلگران می‌گویند که این توافق می‌تواند به کاهش بیشتر تحریم‌های آمریکا علیه کاراکاس منجر شود. 

Page Generated in 0/0060 sec